هوای نو بابی برای مشارکت گسترده بانوان درحوزه فعالیت‌های فرهنگی -اجتماعی

وی افزود:  هدف دوم این مهرواره این است که شرایطی فراهم سازد تا  اینکه تمام خانواده‌ها به سمت انتخاب هیات برتر حرکت کنند و  هر خانواده یک هیأت را به عنوان مکانی امن و پشتیبان، انتخاب کند لذا برای دستیابی به این اهداف تلاش می‌کنیم که هیأت‌ها با شرکت در هوای نو و ارائه‌ی تجربیات و دستاوردهایشان در این حوزه ضمن ارائه طرح‌ها، ابتکارات و ایده‌هایشان در فضایی سالم به رقابت بپردازند.

در واقع از طریق هوای نو هم هیات‌ها از «فعالیت‌ها، محصولات، برنامه‌ها و ایده‌های بدیع» یکدیگر آگاهی می‌یابند همچنین مردم هم  مشاهده می‌کنند که هیأت‌ها زمینه و ظرفیت حضور و مشارکت آنها  را دارند.

دبیر مهرواره هوای نو با بیان اینکه تصورما این است که هنوز چتر محتوایی و خدمات اجتماعی هیأت به شکل کامل باز نشده اذعان داشت: اگر این رویداد و اتفاق شکل بگیرد آن وقت همگان خواهند دیدکه چه ظرفیت عظیمی در حوزه‌ی هیات وجود دارد چراکه مهمترین عامل ظرفیت هیات این است که این تشکل مذهبی ، مردمی‌ترین نهاد اجتماعی متصل به اهل بیت علیه سلام  در این مرز و بوم است.

وی ادامه داد: در این راستا مهرواره‌ هوای نو زمان فراخوانش را تا 25 خرداد ماه تمدید کرد و این یک امر مرسومی چراکه در مناسبت های که گذشت بسیاری از هیأت‌ها مشغول اجرای برنامه‌هاشان بودند. لذا هیأت‌ها فرصت دارند با مطالعه 41 رشته‌ای که در پایگاه اینترنتی هوای نو «www.Havayenoo.ir » معرفی شده، مشخص کنند در کدام  بخش این مهرواره شرکت کنند. لذا «سخنرانان،  مداحان، شاعران و مدیران هیأت» ارکانی هستند که در  مهرواره هوای نو، اهمیت ویژه‌ای دارند.

ملتجی گفت: امسال  برای اولین بار در مهرواره هوای نو قرار است که زمینه گفتگو در مورد  نسبت بین هیأت و بانوان به وجود آید  و در یک فضای نخبگانی  در مورد این مساله گفتگو و تبادل نظر شود چراکه بانوان  نقش بسیار جدی و اثرگذاری در در حرکت‌های اجتماعی دارند و این نقش در نهاد اجتماعی هیأت هم غیرقابل کتمان است اما  تاکنون زمینه‌ی ظهور و بروز  بانوان در هیأت‌ها فراهم نبوده است و هیأت‌های معدودی وجود دارند که به درستی زمینه‌ی بروز بانوان در آن‌ها طراحی شده است.

دبیر مهرواره هوای نو با به این موضع که این مهرواره قصد دارد بابی بگشاید تا حضور و مشارکت گسترده بانوان در حوزه فعالیت‌های فرهنگی -اجتماعی تأثیرگذار هیأت‌ها افزایش یابد تأکید و تصریح کرد: در همین راستا  امسال بانوان در شورای مرکزی هوای نو حضور داشته و  یک چهارم  جمعیت هیات داوری هوای نو که  در مجموع یکصد و ده نفر هستند را تشکیل می‌دهند همچنین چند رشته مهرواره مانند« بحث خانواده و هیات» و «بانوان سخنران هیات» به بانوان اختصاص دارد و بخش «بانوان سخنران هیأت»  برای اولین بار است در جمهوری اسلامی به صورت کارشناسی و اختصاصی به این حوزه پرداخته می‌شود.  در حقیقت، کارزار هوای نو، عرصه‌ای برای رصد بانوان سخنران و پیشران حرکت‌های فرهنگی اجتماعی و انتخاب برترین‌ها آن‌ها است.

وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو  در پایان سخنان خاطرنشان کرد: هوای نو یک فضای رسمی حاکمیتی نیست تمام دغدغه و هدف این مهرواره این است که هیأت‌ها بتوانند باب تعامل، گفتگو و مشارکت  با جمعه را باز کنند لذا  اگر قرار باشد شعار«هر ایرانی یک هیات» محقق شود باید ظرفیت‌ هیأت‌ها آنچنان ارتقاء یابدکه بتوانند  به بهترین شکل با  اقشار، سلایق، سنین و  فرهنگ‌های مختلف در بوم‌های مختلف ارتباط برقرار کنند بنابراین  مهمترین عامل ماندگاری هیأت‌ها، فضای مشارکتی آن‌ها با جامعه است.

وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو در دومین نشست هیات داوران این مهرواره

کدخبر: 896783 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟