انتشار کتاب «حضور و انصراف»

به گزارش رکنا، کتاب «حضور و انصراف (کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی سال ۱۳۷۸)» انتشار یافت.

محسن هاشمی رفسنجانی در بخشی که آن را «حرف اول» نام نهاده آورده است: در آستانه پنجمین سالگرد رحلت عالم مجاهد، استوانه انقلاب اسلامی، صحابی صالح و صابر و صادق امام راحل (قدس سره) و امین امت، حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با نشر بیست و سومین کتاب از خاطرات که نوزدهمین جلد دفتر روزنوشت‌های ایشان محسوب می‌شود، یادشان را گرامی می‌داریم…

خاطرات سال ۱۳۷۸، دریچه‌ای است به عرصه تحولات در زمانی که دو دهه از پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی سپری شده بود. مسئولین کشور، دهه‌ای را به تثبیت انقلاب و مدیریت جنگ تحمیلی و دهه دیگر را به بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ پرداخته بودند. …

این جلد از خاطرات، به اهتمام مادرم بانو سیده عفت مرعشی آماده انتشار شده است. ایشان از سال ۱۳۷۰ خاطرات روزانه خود را همانند آیت‌الله در دفتری ثبت کرده‌اند. همان گونه که در همین خاطرات می‌خوانید، ایشان در سال ۱۳۷۸ در جریان موضوعات مربوط به خواهرم فائزه و انتخابات مجلس ششم، درگیر مسائل آن دوره شدند و علاقه‌مند بودند که در فرصت خانه نشینی، در آماده‌سازی خاطرات این سال همکاری کند… مادرم خاطرات‌شان را به زبانی بی‌تکلف، صمیمی و در عین حال عمیق و پرمعنا ثبت کرده‌اند که می‌تواند تاثیر ارتباطات خانوادگی و خصوصی بر کنشگری سیاستمداران را تا حدی بازتاب دهد و برای روایتگران تاریخ مفید باشد.

در پشت جلد کتاب آمده است:

آیت الله خود تمایلی به نامزدی در انتخابات مجلس ششم نداشت و نمی‌خواست، مانند مسئولان انقلاب در دیگر کشورها تا همیشه در قدرت بماند. کار به جایی رسید که سابقون انقلاب گفتند، چاره‌ای نیست و تکلیف است و او عهد خود را شکست. وارد صحنه شد و سنگ‌های تخریب سهمگین، باریدن گرفت. عناصر افراطی، تحمل حضور او را نداشتند. صحبت یک یا دو نفر نبود. با تخریب‌های ناجوانمردانه، نتیجه انتخابات حاکی از ریزش آرا بود. با اینکه رأی آورد و نماینده بود، احساس کرد اگر به مجلس بیاید، به جای اینکه عنصر مفیدی باشد، تبدیل به نقطه اختلاف در مجلس خواهد شد. باز افرادی آمدند و آن گونه که در خاطرات این سال می‌خوانید، بر ماندن اصرار هم کردند، اما دیگر شرایط صحنه سیاسی کشور تغییر یافته بود.

آیت الله هاشمی امیدوار بود، وقتی وارد صحنه شد، محوری برای جلو گیری از مشاجرات جدی باشد، اما مشاهده کرد که با حضورش، جبهه سومی گشوده می‌شود و ممکن است، اختلافات تعمیق یابد. پس این بار نیز مصلحت نظام را در نظر گرفت و گفت: «هر چه بتوانیم مشاجرات را کم کنیم، به کشور خدمت کرده‌ایم.»

کدخبر: 826303 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟