آرش دادگر : فلج شدن اقتصاد تئاتر با کرونا  / نهادها بودجه فرهنگی خود را به وزارت ارشاد بدهند

آرش دادگر کارگردان تئاتر در گفت و گو با خبرنگار تئاتر رکنا درباره شرایط برگزاری جشنواره های تئاتر در کشور اظهار داشت: نگاهی به کشورهای خارجی بیاندازید. آیا جشنواره هایشان را به هر طریقی می خواهند برگزار کنند؟ به طور مثال در کشور فنلاند حدود 17 جشنواره مختص تئاتر دارند طبق صحبتی که داشتیم این بود که فعلا همه چیز متوقف شود و این امکان وجود دارد که تمام برنامه ها به سال بعد منتقل شود. چه اصراری است زمانی که ما نمی توانیم یک پروتکل با وزارت بهداشت و یا ستاد مبارزه با کرونا طراحی کنیم و مشخص کنیم که تئاتر  چگونه بر روی صحنه و سالن اتفاق می افتد و به یک راهکار برسیم اصرار داریم که حتما جشنواره را برگزار کنیم. هزینه برگزاری یک جشنواره به چه صورت و از کجا تامین می شود و این هزینه را صرف شرایط تحریمی، کرونایی و وضعیت معیشت اقتصادی فلج تئاتری کنیم. چه اصراری به برگزاری جشنواره است؟

وی در ادامه افزود: زمانی که من قصد تولید کاری را دارم باید از آرامشی برخوردار باشم؛ باید وضعیت مالی مناسبی وجود داشته باشد. تصور نمی کنید از لحاظ کیفی سطح جشنواره تان را همانند سال گذشته بسیار پایین می آورید. جشنواره بودجه ای دارد و با آن هرسال در جای خودش است و الان تئاتر عروسکی، آئین سنتی، مقاومت و... داریم. بودجه فرهنگی در این کشور میان نهادها و سازمان ها وضع شده است و هرکدام به صورت موازی این کار را انجام می دهند. اگر تمام این نهادها، سازمان ها و وزارت خانه ها بودجه بخش فرهنگی خود را به وزارت ارشاد بدهند. می توانند به تمام هنرمندان کمک کنند.

دادگر درباره نتیجه برگزاری جشنواره ها اظهار داشت:چه اتفاق به خصوصی با برگزاری جشنواره ها رخ داده است؟ یک بیلان کاری مشخص کنیم. آیا هنرمندی از دل این جشنواره ها معرفی شد؟ معرفی هنرمندان توسط خودشان و اثرشان صورت گرفته است.جشنواره ای تا به حال هنرمندی را معرفی نکرده است.این دیالوگ را نگوئیم که جشنواره فجر آرش دادگر را معرفی کرده است پس جشنواره مثمر ثمر واقع شده است. من عاشق مسابقه دادم و رقابت کردن هستم. رقابت باعث شکوفاتر شدن من می شود. فعلا در شرایطی هستیم که می گویم برگزاری جشنواره کمکی به توقف تئاتر که بابت شیوع کرونا کرده است نمی کند. مگر اینکه شرایط برای اجرای تئاتر مهیا شود نه برای اجرای عموم یعنی به شکل دیگری کاری انجام دهیم. شیوه قبلی برگزاری جشنواره کنار گذاشته شود چرا که مشخص نیست امسال بتوانیم تولیدی داشته باشیم چرا که تولید منوط به اجرا بردن آن به روی صحنه است. و چون تئاتر خصوصی است باید از طریق گیشه همه درآمدهای یک نمایش را بدست آورد. باتوجه به شرایط کروناهم که تنها از 40 درصد ظرفیت سالن می توان استفاده کرد. چه تولیدی می تواند اتفاق بیفتد که گیشه نمایش من جوابگو هزینه ها باشد؟ باید به صورت دیگری به برگزاری جشنواره نگاه کنیم.

این کارگردان تئاتر در ادامه بیان داشت: تولید اتفاق بیفتد و ما از آن تولید حمایت می کنیم. این تولید برای اجرای عموم نیست. ما جشنواره را به صورت ضبط شده و آنلاین ارائه دهیم. می توانیم نوع ضبط تئاتر را باتوجه به مدل اجرایی تغییر دهیم. به طور مثال اجرای قاب صحنه ای می تواند با سه دوربین هم گرفته شود ولی یک اجرای مدرن و تجربی نمی تواند با سه دوربین گرفته شود و در بخش تصویرش جلوه خوبی ندارد. باید در برگزاری جشنواره به صورت آنلاین هم متخصصین ضبط و کارگردانان تله تئاتر را دعوت کنیم و به یک طرح و برنامه برسیم. اما می توانیم پشتیبانی کنیم که هزینه صد گروه را برای ساخت تله تئاتر پرداخت کنیم برای تولید جشنواره فجر باشد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 565432 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مینا سجادی
آیا این خبر مفید بود؟