مهدی شفیعی خبر داد: میز پیشکسوتان با مدیریت محمد بلوری در روزنامه ایران دایر می شود + فیلم
حجم ویدیو: 31.17M | مدت زمان ویدیو: 00:04:02

مدیرعامل روزنامه ایران اظهار کرد که من "میز پیشکسوتان" را در روزنامه ایران برای این مهم پیشنهاد می کنم که بتوانیم از حضور این بزرگان بیشتر بهره ببریم. این مهم خیلی ضرورت دارد و باید به طور جدی پیگیری شود که هر هفته این برنامه ها و پاتوق ها شکل بگیرد و دور هم جمع شویم.

به گزارش خبرنگار رکنا، مراسم رونمایی کتاب " محمد بلوری تحت عنوان خاطرات شش دهه روزنامه نگاری" عصر روز یکشنبه 24 آذر ماه 98 در روزنامه ایران برگزار شد. مراسم با تلاوتی از آیات قرآن مجید و پخش سرود ملی کشورمان با حضور میهمانان و دوستان صمیمی استاد محمد بلوری از جمله جناب قاسمی، علی اکبر قاضی زاده، فریدون صدیقی، خانم بدیعی، دکتر بهزادی، شاهرخ حیدری، آقای قوی فکر و مسعود ابراهیمی آغاز شد.

ابتدا اردشیر رستمی ضمن خوشامدگویی به حاضران در جمع خانواده روزنامه ایران  با بیان این که از آخرین نوشته استاد بلوری 70 سال می گذرد، شعری از "یانیس ریتسوس" به نام "دیگ دود زده" خواندند و آن را به استاد محمد بلوری و میهمانان حاضر تقدیم کرد.

سپس در ادامه، مهدی شفیعی مدیرعامل روزنامه ایران، ضمن تشکر از میهمانان و حضور استاد بلوری با تاکید به این که استاد بلوری یکی از بزرگان و پیشکسوتان دنیای مطبوعات است گفت: این بزرگان به جامعه روزنامه نگاری و مطبوعاتی اعتبار بخشیده است و جایگاهشان در نهاد روزنامه نگاری، جایگاه ویژه ای است و باید مکان و پاتوق هایی برای جمع شدن این خانواده بزرگ فراهم شود.

ایشان در ادامه افزودند: ما در کلانشهر تهران و زیست اجتماعی روز به روز تنهاتر می شویم و فرصت های باهم بودن و گفتگو کردن را از دست می دهیم. ما نیاز به فضاهایی داریم که جمع شویم و باهم گفتگو کنیم. در محیط های فرهنگی مثل موسسات مطبوعاتی و فرهنگی ایران هم باید پاتوق هایی داشته باشیم که دور هم جمع شویم و به بهانه بزرگداشت پیشکسوتان، به بهانه شنیدن شعر و رونمایی کتاب، نقد و آثار هنری و فرهنگی و در مورد مسائل ارزشمند گفتگو کنیم.

ایشان در ادامه مراسم "پدر حادثه نویسی مطبوعات ایران" تاکید کرد: من "میز پیشکسوتان" را در روزنامه ایران برای این مهم پیشنهاد می کنم که بتوانیم از حضور این بزرگان بیشتر بهره ببریم. این مهم خیلی ضرورت دارد و به طور جدی پیگیری شود که هر هفته این برنامه ها و پاتوق ها شکل بگیرد و دور هم جمع شویم و من از استاد بلوری می خواهم که ایشان مدیریت میز پیشکسوتان را بپذیرند و کانون یک اتفاق بزرگ باشند. من در روزنامه ایران و به نمایندگی موسسه ایران و خانواده ایران از همه پیشکسوتان دعوت می کنم در تحریریه و در کنار جوانان باشند و به ما مشاوره و ایده بدهند و ما را رها نکنند.

همچنین بهروز بهزادی دیگر سخنران این مراسم ضمن بیان نحوه آشنایی خود با استاد بلوری و تاکید بر این که ایشان به عنوان دبیر سرویس حوادث، ستون روزنامه ایران بود که اگر نبودند روزنامه فرو می ریخت بیان کرد: استاد بلوری را بایستی به عنوان روزنامه نگار کارآگاه بشناسیم. ایشان مبتکر عباراتی چون قتل های زنجیره ای بودند. قبل از اینکه حاکمیت به این نتیجه برسد که این قتل ها در پی هم هستند آن را نوشتند و معروف به آن اسم شد.

بهزادی در ادامه افزود: پلیس باید از این روزنامه نگارها به عنوان مشاور بهره ببرد زیرا ایشان قبل از تشخیص پلیس به طور ذاتی کارآگاه بودند.

در ادامه مراسم محمد بلوری استاد ارتباطات ایران، سعید ارکان زاده یزدی با اشاره به روند چاپ کتاب تاکید کرد: در سال 94 روز خبرنگار بود که به ایشان پیشنهاد تدوین کتاب خاطراتشان را دادم و ایشان پذیرفتند و کتاب پیش رفت و توسط نشر نی به چاپ رسید.

ارکان زاده با تاکید بر این که این کتاب توانسته است سنت روزنامه نگاری را حفظ کند و تاریخ مکتوبی است که می توان به عنوان مرجع به آن مراجعه کرد، افزود: من امیدوارم دیگر بزرگان هم این روند را ادامه بدهند تا تاریخ مطبوعات و روزنامه نگاری ما با سنت خاطره نویسی حفظ و ضبط شود. نسل آقای بلوری از نسل کسانی بودند که با وجود داشتن دانش فراوان، بسیار سخاوتمند و متواضع بودند و دست جوانان را می گرفتند و با مشورت و راهنمایی آنها را یاری می دادند.

در ادامه مراسم این روزنامه نگار پیشکسوت، امیر حاج رضایی پیشکسوت دمیای ورزش و رسانه با تقدیم احترام به ایشان و ضمن بیان سخنی از کامو که نویسنده دو مسئولیت بزرگ دارد. یکی پشت کردن به دروغ و دیگری تن ندادن به بردگی، ادامه داد: زندگی من با یک "هت تریک" شروع شد فوتبال، سینما و مطالعه.

در ادامه استاد قاسمی از سعید ارکان زاده یزدی تقدیر کرد و گفت: امیدوارم این روند خاطرات نویسی ادامه پیدا کند و به این ترتیب حلقه های مفقوده و حفره های تاریخ معاصر ایران پر شود.

قاسمی در ادامه افزود: آقای بلوری و آقای بلوری ها روزنامه نگاری را گذرگاه ندانسته بلکه توقفگاه دانستند ! آن را پلی به حوزه دیگر ندانسته و شیفته عرصه های دیگری نشدند. ایشان روزنامه را معبر ندیدند، مقر دیدند و سلوک و رفتار حرفه ای را که می توان از ایشان آموخت این است که نه قهرمان بودند و نه ضد قهرمان.

ایشان در ادامه از اهمیت استاد محمد بلوری و دلایل موفقیت ایشان در این دوران سخن گفتند و بیان کردند: محمد بلوری در عرصه حادثه نویسی توانستند به یک ترکیب برسند. موفقیت ایشان سه پایه دارد. تجربه قصه نویسی، شرکت در دوره خبرنگاری کوتاه مدت موسسه روزنامه نگاری دانشگاه تهران و تحصیل دانشگاهی در رشته روانشناسی. ایشان زیر پوست حادثه نگاری کار میان رشته ای چند رشته ای و فرا رشته ای انجام دادند. از طرفی ترکیب ساختارمند کشش داستان نویسانه و شگرد روزنامه نگارانه و مشی روانشناسانه و از طرفی دیگر وجود رقیبان کاردان در روزنامه اطلاعات و کیهان و اقبال عمومی آن دوران به روزنامه، از عوامل موفقیت ایشان است.

و در آخر مطلبی که ایشان 65 سال پیش نگاشته بودند را در قابی به ایشان تقدیم کردند.

در ادامه مراسم رونمایی کتاب خاطرات استاد محمد بلوری، فریدون صدیقی ضمن بیان این که کتاب استاد بلوری به تاریخ مطبوعات ایران گره خورده و اتفاق مهمی است، همچنین با بیان خاطره ای بسیار شیرین با سبکی طنزآمیز در آخر تاکید کردند: استاد محمد بلوری جایشان در من، هستی من، معنا و وجود من مانده است و خرسند از شاگردی ایشان هستم. درود به شرف مردمانی که راهکوب مسیری بودند که ما و نسل جدید آن را امتداد می دهیم.

در ادامه علی اکبر قاضی زاده سخنران دیگر این مراسم، با بیان مقدمه ای از شش دهه روزنامه نگاری و نکات آموختنی از استاد محمد بلوری گفت: ما از ایشان آموختیم که به شنیده ها باور نکن اعتماد نکن تکیه نکن و خودت ببین و تجربه کن.

در ادامه مراسم پس از پخش ویدیویی از سرگذشت سالها روزنامه نگاری استاد محمد بلوری از ایشان درخواست کردند که به جایگاه سخنرانی بروند.  ایشان ضمن استقبال از تشکیل انجمن پیشکسوتان برای انتقال و ثبت تجربه ها، به معرفی برخی از همکارانشان پرداختند و با بیان اینکه 30 سال از 60 سال فعالیت مطبوعاتی من همراه با   مسعود ابراهیمی بوده است با  خطاب به ایشان گفت: خواهش می کنم به جای من بیایید و صحبت کنید راجب به گذشته های شیرینی که داشتیم.

مسعود ابراهیمی مدیرعامل خبرگزاری رکنا، از همکاری در سرویس حوادث و همکاری با استاد بلوری و اینکه ایشان برایم دست نیافتنی بود سخن گفت و در ادامه افزود: روزی به طور اتفاقی، سرنوشت طوری رقم زد که با ایشان در روزنامه ایران همکاری کنم.

مسعود ابراهیمی با بیان خاطرات شیرینی از ایشان گفتند: باعث افتخارم است که شاگرد ایشان بودم و در زندگی من مثل نفس من بوده و هستند.

محمد بلوری روزنامه نگار پیشکسوت ایران با تشکر از دست اندر کاران این مراسم ضمن بیان اتفاقات مهم و خاطرات دوران روزنامه نگاری شان از همکارانی که با ایشان بودند یاد کردند.

در آخر سرکار خانم رویا بلوری با خواندن متنی از پدرشان تقدیر کردند و پس از آن سرکار خانم مینو بدیعی با سخنان نافذشانو تاکید بر اینکه استاد بلوری را فقط در قالب حوادث نویسی نبینید و ایشان در کیهان سابق سردبیر بودند و مایه مباهات از ایشان تقدیر کرده و در آخر هدایایی به ایشان تقدیم شد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 526180 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟