مرز خسروی از امروز ۱۲ مهر باز است/ زائران اربعین با پرداخت مبالع اندک بیمه می‌شوند

به گزارش رکنا، حسین ذوالفقاری با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به اینکه اکنون نمی‌توان برآورد دقیقی از تعداد زائران اربعین امسال داشت ‌‌، افزود: امسال با شرایط جدیدی مواجه هستیم. پس از حدود ۴ سال پیگیری و مذاکرات هر ساله که با دولت عراق داشتیم یکی از آرزو‌های دیرینه زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و ائمه اطهار در عراق و آرزوی زائران عراقی که برای زیارت امام رضا (ع) به ایران سفر می‌کردند‌ امسال برآورده شد و روادید برای زائران دو طرف رایگان شد و همچنین در تفاهم نامه‌ای که به امضاء رسید لغو روادید را از اول محرم تا پایان صفر داریم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: تاکنون نزدیک به ۲ میلیون نفر در سامانه «سماح» نام نویسی کرده اند و برآورد‌ها نشان می‌دهد بیش از سه میلیون نفر و حتی بالای ۴ میلیون نفر امسال در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند.‌

وی ادامه داد: تلاش کردیم با نام نویسی زائران در سامانه «سماح» برای مدیریت و برنامه ر یزی سفر آمار داشته باشیم. او گفت: خدمات به زائران به ویژه برای اسکان و تغذیه، بیشتر بر دوش مردم و موکب داران ایرانی و عراقی است.

وی ادامه داد: برخی موکب داران عراقی از ماه محرم کار خود را آغاز می‌کنند، اما عمده حضور موکب داران عراقی در روز‌های نزدیک به اربعین آغاز می‌شود. آقای ذوالفقاری افزود: با توجه به اینکه برآورد کردیم امسال زائران بیشتری را خواهیم داشت، برای توزیع سفر، حدود ۳ روز زمان خدمات دهی را افزایش دادیم و پیش بینی کردیم از مرز‌های ایران ۱۴ تا ۳۰ مهر خدمات دهی را انجام دهیم و در داخل خاک عراق هم موکب داران از ۱۶ مهر تا سه روز پس از اربعین خدمات دهند، اما پنجشنبه ۱۱ مهر شاهد بودیم که تا ساعت ۱۸، چهل و پنج هزار نفر از مرز مهران عبور کردند.

او اضافه کرد: بنابراین اقداماتی را انجام دادیم که از جمعه ۱۲ مهر بتوانیم به ویژه در مرز مهران کار حمل و نقل زائران را انجام دهیم. وی درباره آخرین وضعیت مرز‌ها گفت: چهارشنبه، طرف عراقی اعلام کرد مشکلی در حوزه بغداد پیش آمده است و زائرانی که از مرز خسروی وارد عراق می‌شوند به علت اینکه ممکن است در بغداد توقف داشته باشند، موقتا از این مرز، زائری وارد نشود تا مشکلات برطرف شود، اما بقیه مرز‌ها از جمله مهران‌، شلمچه‌، و چذابه باز است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره مسائل داخلی عراق و تاثیر آن بر زائران هم گفت: از یک طرف حساسیت داریم تا برای زائرانی که به عراق سفر می‌کنند مشکلی پیش نیاید و از طرف دیگر نمی‌خواهیم در حرکت زائران، خللی وارد شود. وی ادامه داد: تاکنون مسئولان عراقی نگفته اند که ممکن است برای زائران مشکلی پیش بیاید و از ما درخواستی مبنی بر اعزام نکردن زائر نداشتند.

ذوالفقاری اضافه کرد: بر اساس آخرین گزارش‌ها، وضعیت عراق از پنجشنبه رو به ثبات و آرامش ایجاد شده است، اما ما با این حال حساس هستیم و هر ساعت با مسئولان عراقی در ارتباطیم و اگر آن‌ها اعلام کنند مشکلی پیش آمده اطلاع رسانی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: تا این لحظه دولت عراق و سفارت ما در این کشور به ما اعلام نگرانی نکرده اند و فقط در مرز خسروی اعلام نگرانی کردند البته نه به خاطر این مرز بلکه بخاطر عبور از شهر بغداد.

ذوالفقاری درباره گذرنامه هم گفت: پس از لغو روادید، درخواست برای سفر به عراق افزایش یافت و مردم بیش از ۴ برابر نسبت به مدت مشابه پارسال درخواست صدور گذرنامه کردند در حالی که ظرفیت و تولید گذرنامه، مشخص است و نیروی انتظامی برای پاسخ به این تقاضاها، شبانه روزی فعالیت کرد، اما باز هم با انباشت درخواست صدور گذرنامه مواجه شد بنابراین با دولت عراق توافق کردیم و مجوز‌های قانونی هم در داخل کشور داده شد تا به جای گذرنامه از برگه تردد استفاده کنیم و با مسئولان عراقی هم توافق شد از شنبه ۱۳ مهر، زائران با این برگه تردد بتوانند به کشور عراق سفر کنند و البته تلاش می‌کنیم تا این موضوع زودتر هم انجام شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: کسانی که درخواست گذرنامه می‌کنند باید همه مدارک را تحویل بدهند و نیروی انتظامی تا جایی که بتواند گذرنامه و در غیر این صورت برگ تردد صادر می‌کند و زائران به صورت موقت با آن می‌توانند به عراق سفر کنند و پس از اینکه از سفر برگشتند، گذرنامه آن‌ها صادر و از طریق پست به درب منزلشان فرستاده می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: بر اساس اعلام استاندار کرمانشاه، از جمعه ۱۲ مهر، مرز خسروی باز است و تردد در آن انجام می‌شود و این نشان می‌دهد وضعیت داخل عراق نگران کننده نیست.

ذوالفقاری در ادامه افزود: تعداد اتوبوس‌های بین شهری فعال در کشور ۱۲ هزار دستگاه است که از این تعداد در اوج تردد زایران ۹ هزار اتوبوس در مسیر مرز‌ها به داخل کشور فعالیت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: از ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه از خودرو‌های شهرداری‌ها که قابل تردد هستند، نیمی از این تعداد در مرز‌های ما و نیمی دیگر در اختیار ستاد اربعین ایران در عراق قرار می‌گیرد.

ذوالفقاری ادامه داد: علاوه بر این ۲۵۰ دستگاه خودرو‌های لبه دار سپاه در داخل خاک عراق قرار می‌گیرد.

او افزود: تاکنون حدود ۱۱ هزار و ۷۵۰ دستگاه، مجموع توانمندی کشور برای ارائه خدمات به زائران است که برای ایام اربعین در داخل خاک عراق و مرز‌ها و داخل کشورمان خدمات دهی کند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: همه احتمالات در نظر گفته شده است و توقفگاه‌هایی برای کسانی که با سواری شخصی به مرز‌ها می‌آیند تدارک دیده و برای شرایط بحرانی هم پیش بینی‌هایی شده است.

ذوالفقاری افزود: حسینیه ها، مساجد و اماکنی که قابل سکونت است هم برای زائرانی که برای انتقال از مناطق صفر مرزی تا شهر‌های محل سکونتشان وسیله نقلیه گیر نیاوردند در نظر گرفته شده است.

او اضافه کرد: توقفگاه‌های مرزی را مکلف کردیم خودرو‌ها را بیمه کنند و باید در مقابل سرقت خودرو و آتش سوزی، پاسخگوی مالک خودرو باشند و نرخ‌ها همان نرخ‌های پارسال است.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه زائران اربعین با پرداخت مبالع اندک بیمه می‌شوند، افزود: برای اقدامات تروریستی و تصادف، ۳۶۰ میلیون تومان دیه پرداخت می‌شود و برای درمان بیماری در بیمارستان تا سقف ۴۰ میلیون تومان و برای فوت عادی ۴۰ میلیون پرداخت می‌شود و همچنین ۲ تعهد دیگر را امسال اضافه کردیم.

وی با بیان اینکه میزان تعهد بیمه گر را از نظر جغرافیایی افزایش دادیم، ادامه داد: پارسال از ۲۰ کیلومتری مرز‌های ایران بود، اما امسال این میزان را تا ۵۰ کیلومتری مرز‌های ایران افزایش دادیم.

ذوالفقاری اضافه کرد: بیمه گر در بیمارستان حضور دارد و وزارت بهداشت نظارت می‌کند و در موکب‌های عمده هم نماینده بیمه حضور خواهد داشت و همچنین بیمه شده با ارائه فاکتور‌های بیمارستان می‌تواند هزینه‌های درمان خود را از بیمه گر دریافت کند.

وی تاکید کرد: انجام بیمه ضروری است، اما اگر کسی بیمه نکند، مسئولیتش با خودش است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: کتابچه‌هایی را تهیه کردیم و در نقاط مرزی توزیع می‌شود که در آن توصیه‌هایی در زمینه‌های بهداشتی، امنیتی، اجتماعی، سنت‌ها و ارزش‌ها و مقررات عراق ارائه شده که لازم است زائران به آن توجه کنند.

ذالفقاری افزود: کسانی که زائر اولی هستند حتما با زائرانی که قبلا به مراسم اربعین رفتند همراه شوند.

وی اضافه کرد: اسکان و تعذیه‌ای که امسال با کمک مردم و موکب داران سراسر کشور برای زائران پیش بینی شده است در مقایسه با پارسال بیش از ۲ برابر شده و قرار است حدود ۱۶۰ میلیون وعده غذایی داده شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین افزود: همه این‌ها مقدمه هستند و بعد معنوی و فرهنگی مراسم اربعین، مهم است.

وی تاکید کرد: زائران در برخورد با مردم عراق که میزبانی و خدمات آن‌ها در اربعین بی نظیر است، اخلاق را رعایت کنند تا بتوانیم نتیجه مطلوبی را از مراسم اربعین بگیریم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 507662 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟