دورهمی بزرگان مطبوعات ایران در رکنا / توصیه های مهم روزنامه نگاران پیشکسوت برای خبرنگاران / روز خبرنگار مبارک
حجم ویدیو: 168.43M | مدت زمان ویدیو: 00:26:46

روز خبرنگار در رکنا

به گزارش گروه خبر رکنا ، امروز روز خبرنگار است. به مناسبت این روز گرامی و به پاس تشکر از زحمات جمعی از کارکشته های این حرفه شریف ، آقای مسعود ابراهیمی ، مدیرمسئول  رکنا عده ای از اساتید کارکشته روزنامه نگاری را دعوت کردند. در ادامه هریک از این عزیزان نقطه نظراتشان را درباره رکنا و حرفه خبرنگاری و روزنامه نگاری مطرح کردند که در ادامه چکیده ای از سخنان این بزرگواران را می خوانید.

روز خبرنگار در رکنا

مسعود ابراهیمی، مدیرمسئول  رکنا در ابتدای مراسم گفت: از همه اساتیدم ممنونم که دعوت مرا پذیرفتند و من هنوز خودم را شاگرد شما بزرگان می دانم. کار در سایت خبری بسیار متفاوت و سخت تر از دنیای روزنامه ها است و در انتقال سرعت خبر یک دگرگونی خاص را نشان می دهد. من به شخصه وقتی از رسانه های مکتوب خارج شدم تا 6 ماه سردرگم بودم چراکه از لحاظ لید زنی و محتویات مطلب گذاری بسیار فرق دارد. درباره رکنا باید بگویم که جزو رسانه های دیجیتالی است که نشان داده با نیروی خوب و کار آمد می توان سایت را به اصطلاح بالا آورد و حفظ کرد. در سایت رکنا ما هیچ تبلیغی نکردیم. پایه و اساس کار رکنا علاوه بر جلسات هم اندیشی با شما اساتید و ژنرال های روزنامه ایران ، تلاش و دقت همه عزیزان است. از شهریور سال گذشته ما توانستیم هزینه هایمان را متعادل و جایگاهمان را حفظ کنیم. اعتقاد دارم روزنامه نگارها و خبرنگارها هنوز هم می توانند روزنامه ها و سایت ها را حفظ کنند. اکثر مدیران رسانه ها روزنامه نگار نیستند و امیدوارم اختیار کار را به کاربلدها بسپارند.

روز خبرنگار در رکنا

روز خبرنگار در رکنا

در ادامه جلسه استاد محمود مختاریان ، پیشکسوت روزنامه نگاری گفت: پیش از هر چیز ممنونم بابت اینکه بهانه ای شدید برای جمع شدن ما دور هم. من از سال 1370 با آقای مسعود ابراهیمی از نزدیک در ارتباطم و کار کردم. وقتی در صدد راه اندازی ویژه نامه حوادث - شوک - روزنامه ایران بودند که من از ماه قبل می رفتم و مسائل را ایشان با من مطرح می کردند. از همان موقع می دانستم ایشان آدم موفقی می شوند به خصوص آقای مهدی ابراهیمی که باعث افتخار من است این عزیزان شاگردی کردند و الان استاد این کار هستند.

روز خبرنگار در رکنا

استاد فریدون صدیقی ، پیشکسوت روزنامه نگاری سخنران بعدی جلسه بودند، ایشان فرمودند : ضمن تبریک به مناسبت روز خبرنگار ، باید بگویم در حرفه روزنامه نگاری مهم ترین مسئله پایبندی به اصول اخلاق حرفه ای است. در همه سطوح رسانه به جایگاهی باید برسیم که مخاطب داشته باشیم. آقای مسعود ابراهیمی بسیار انسان شریفی است و یکی از ویژگی های اصلی ایشان که باعث موفقیتش شده جدا از تلاش و پشتکار ، اخلاق حرفه ای است که همیشه احترام به پیشکسوت و بزرگتر را حفظ می کند و از هر استادش که چیزی آموخته را به کار می گیرد. همچنان در کار خود محترم و صادق است. یادم هست وقتی به همراه زنده یاد حسین قندی به روزنامه انتخاب رفتیم از مسعود خواهش کردیم که دبیر گروه حوادث شود و ایشان با تیمی که ساخت در آنجا به واقع کار درجه یک انجام داد. شرط ماندن  موفق شدن در حرفه روزنامه نگاری و خبرنگاری احترام به آموزگاران است . پایا و پویا بودن در قبال خواستن. آرزو می کنم این راه پاینده باشد و شرافت حرفه ای را از یاد نبریم.

روز خبرنگار در رکنا

فرامرز قره باغی ، پیشکسوت روزنامه نگاری در ادامه جلسه به ایراد سخن پرداختند. ایشان پس از تبریک روز خبرنگار را به همه خبرنگاران گفتند: از همه عزیزان و اساتیدم در این حرفه تشکر می کنم. در صحبتی با برادرم که دکترای روزنامه نگاری را دارد و در کاناداست به علل بحران مخاطب به ویژه در رسانه های مکتوب که دچار ریزش تیراژ شده اند پرداختیم. به نظر من شاید بخشی از این افت مخاطب سیاسی باشد یا به این دلیل که ما اساسا صنعت رسانه و ژورنالیست نداریم اما وقتی کار مسعود ابراهیمی در رکنا را می بینیم متوجه می شویم که در بحران تیراژ و مخاطب هم می توان محبوب و ماندگار بود. ایشان در کوتاهترین زمان و در اوج بحران مخاطب مطبوعات می تواند رکنا را به پربازدیدترین و پرتیتراژترین رسانه اینترنتی تبدیل کند با مدیریت خوب و تلاش پیوسته خود و همکارانشان ؛ زیرا کارش مبنی بر یک پروسه و یک خروجی از پیش تعیین شده است و هم تجربی و هم علمی است. ایشان از فضاهای رانتی که در بسیار ی از رسانه ها وجود دارد هرگز استفاده نکرده و با توجه به دانش و تجربه و اراده خودش کار را پیش می برد. هرگز از یادم نمی رود قدیم ترها ایشان ساعت 2،3 صبح تازه می خوابید و صبح فردا ساعت 6:30 سر کار حاضر بود و از همان لحظه شروع به کار می کرد. همچنین آقای اصغر آزاددل عزیز، آقای خزائی و ........ جوانانی که کوچکترین تجربه را نداشتند در این کار و به مرور پخته شدند. ما می توانیم مرتب غر سیاسی و شرایط حاکم را در حرفه مان نزنیم ؛ چرا که سایت رکنا ثابت کرده که می توان با همه مشکلات موجود کار کرد و محبوب ماند.

آقای محمد آقازاده ، روزنامه نگار پیشکسوت در ادامه جلسه فرمودند: روز خبرنگار را به همه اهل قلم تبریک می گویم. ما غیر از اینکه بپرسیم آیا روزنامه نگار خوبی هستیم یا نه؟ باید ببینیم آیا انسان خوبی هستیم؟ اهل تعارفیم؟ در سختی ها کنار هم هستیم؟ هیچ وقت یادم نمی رود وقتی همکار عزیز ما جناب دالوند در بیمارستان بودند چطور آقای مسعود ابراهیمی مردانه ایستاد و به کارهای ایشان رسیدگی  کرد و در آنجا می ماند و حتی کمک کرد برایش منزلی تهیه کنیم. اگر می خواهیم جامعه روزنامه نگاری پابرجا بماند باید به کمک هم بشتابیم و ببینیم آیا پیشکسوتان نیاز مالی دارند؟ مسعود ابراهیمی همیشه در دستگیری از آشنایان پیش قدم بود.

آقای محمد بلوری ، پیشکسوت روزنامه نگاری و پدر حادثه نویسی ایران گفتند: به مناسبت روز خبرنگار خاطره ای را تعریف می کنم از سال های دور کاری. در جریان رسیدگی به پرونده خفاش شب که در دهه هفتاد جزو داغ ترین حوادث کشور بود مسعود ابراهیمی محور اصلی رسیدگی به اخبار آن بود. یادم نمی رود که وقتی متهم رفت زندان و گفت : من افغانی هستم جنجالی در کشور به پا شد و نزدیک بود افغان کشی در تهران به راه بیفتد! وقتی مسعود ابراهیمی درک کرد که این آدم افغانی نیست ، یک تنه رفت به یکی از دورافتاده ترین روستاهای خراسان و کپی شناسنامه را پیدا کرد و نشان داد خفاش شب ایرانی است که موجب شد خشم علیه افغان ها فروکش کند. آفرین بر او که هنوز هم شوق کار و دنبال کردن اصل اخبار در او زنده است.

دکتر بهروز بهزادی ، پیشکسوت مطبوعات ایران در ادامه جلسه گفتند : روز قلم را به همه روزنامه نگاران و خبرنگاران عزیز تبریک می گویم. باید بگویم که مهم ترین بخش روزنامه نگاری در بخش حوادث رخ می دهد و تجربه نشان داده کسانی روزنامه نگار موفقی می شوند که از سرویس حوادث شروع کرده اند. چون مجبورند تولید کنند و مولف می شوند. آقای مسعود ابراهیمی روزنامه نگار مولف و موفقی است که مطمئنم سایت رکنا را به یکی از رسانه های بزرگ دنیا می تواند تبدیل کند.

استاد محسن میرزایی ، پیشکسوت روزنامه نگاری سخنران پایانی جلسه بودند ایشان فرمودند : روزخبرنگار را تبریک می گویم. ما در گذشته خبرنگاران درجه یکی داشتیم که امیدوارم خبرنگاران عزیز امروزی فقط به دنبال خبر در اینترنت نگردند و در دل اجتماع و خبر بروند. در قدیم همه دوستان و همکاران من در مضیقه مالی بودند ولی اهمیتی نمی دادند و کار برایشان مهم بود. برای دنیای رسانه آرزوی موفقیت می کنم و به نظرم اگر هم به جایی نرسیده شرایط نگذاشته است. (ایشان خاطرات بسیار زیبایی از تجربه های کاری شان برای حاضران تعریف کردند.) برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 495347 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟