واکنش مداح پیشکسوت به دابسمش‌های جنجالی با یک نوحه/ داره می‌ریزه از آسمون ستاره ملک می‌ریزه!

به گزارش رکنا ، در روزهای اخیر، کلیپ مولودی‌خوانی به مناسبت ولادت یکی از ائمه طاهرین (ع) و ریتم تند آن موجب شده تا صدای این مداح در کلیپ‌های بی‌ربط و طنزآمیز با صحنه‌های بعضاً زننده میکس و منتشر شود.
«داره می‌ریزه از آسمون ستاره ملک می‌ریزه/ داره می‌ریزه....» این، مطلع ترانه‌ای است که پیش‌تر یکی از مداحان جوان در جشن میلاد امام رضا (ع) خوانده و در روزهای اخیر از سوی یکی دیگر از مداحان بازخوانی شده است.
عبارت «داره می‌ریزه» موجب شده تا کلیپ‌هایی طنز‌آمیز از ریختن رختخواب روی سر مهمانان یا کلیپ‌هایی زشت و زننده در فضای مجازی انتشار یابد و طبیعتاً اصل و نفس مولودی‌خوانی آن مداحان به تمسخر گرفته شود.
نشر صوت و صدای این مداحان جوان در دابسمش‌هایی که عمدتاً به نیت شادی‌آفرینی ساخته می‌شوند، شاید قابل اغماض باشد که بتوان از آن به عنوان یک اتفاق زودگذر یاد کرد؛ اما وقتی عباراتی از آن به صورت هشتگ در فضای مجازی دنبال می‌شود یا حتی صفحه‌ای برای آن ایجاد می‌شود، می‌توان فهمید که چنین ترانه‌ها و مولودی‌خوانی‌هایی موجب وهن اهل‌بیت (ع) و مجلس شادی آن‌ها خواهد شد.
در این باره، حیدر توکلی، نوحه‌سرا و مداح پیشکسوت گفت: من هم چند روزی است کلیپی در فضای مجازی در حال انتشار می‌بینم که موجب تمسخر عده‌ای فرصت‌طلب شده. متأسفانه انواع کلیپ رقص با این به اصطلاح مداحی ساخته‌اند و حتی در اینستاگرام پیجی ساخته‌اند که همه این کلیپ‌ها را با صدای آن آقای مداح کنار هم بچیند.
این مداح با بیان این‌که نه آن مداح را می‌شناسد و نه می‌خواهد او را بشناسد، ادامه داد: پیام‌ها، توهین‌ها، تمسخرها و ... که طی چند روز گذشته به دستم رسید و شاهد آن بوده‌ام، مرا بر آن داشت که چند جمله خطاب به آن مداح بنویسم. یادداشتی نوشتم و در فضای مجازی منتشر کردم.
توکلی با اشاره به عواقب این قبیل کارها اظهار داشت: آیا عزیزانی که در قشر صد هزار نفری جامعه محترم مداح حضور دارند، جرمی مرتکب شده‌اند که به خاطر رفتار، گفتار، اشعار جلف و سَبک‌های سَبُک، مدام از سوی دوست و دشمن مورد اهانت، سرزنش، تمسخر، توهین و ... قرار بگیرند؟ آبرو و اعتبار همه ما فدای یک نخ عبای ارباب بی‌کفنمان حضرت حسین (ع) اما مداحان جوانی که به عاقبت کار فکر نمی‌کنند، لحظه‌ای درنگ نمی‌کنند که با این قبیل مثلاً مداحی‌ها، باعث وارد شدن چه جسارت‌ها و خسارت‌هایی به ساحت اقدس آل الله (ع) می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: جلب رضایت مستمع، نوآوری و ابداع، رقابت با دیگران، جذب شهرت، کسب ثروت و یا هر دلیل و انگیزه دیگری غیر از رضای خدا و خاندان پاک رسول الله (ص) به ما این اجازه را نمی‌دهد که با هر سبک، شعر، لحن، آوا، تیپ ظاهری و ... مداحی کنیم.
این مداح پیشکسوت افزود: اولین و مهم‌ترین عیب هر یک از ما، به خاطر نداشتن استاد و راهنماست. ایمان کامل دارم که هیچگاه یک شاعر آئینی یا یک مداح، دانسته و از روی عمد به ساحت مقدس آل الله (ع) جسارت نکرده و نخواهد کرد. حتی زمینه جسارت به ساحت آنان را فراهم نخواهد کرد؛ بلکه یقیناً تمام ارادتمندان این آستان (بدون استثناء) در جهت کسب رضایت اهل بیت (ع) و اندوخته‌ای برای روز محشر خود، می‌سرایند و یا می‌خوانند.
توکل با انتقاد از بی‌توجهی به جوانان در تربیت مداح و راه و رسم هیأت‌داری، حل مسئله را در سرکشی و توجه بیش‌تر به آنان دانست و گفت: شعرهای سبُک، بی‌پایه یا بی‌مغز از روی جهل ساخته می‌شوند؛ نه از روی عمد و اهانت. در جایی که ۱۱ تشکل مداحی در کشور داریم، جوان مداح، کم‌ترین اشتباه را دارد.
این شاعر و نوحه‌سرا در پایان گفت: تا چند سال پیش این سئوال مطرح بود که بقال‌ها و قصاب‌ها سندیکا دارند؛ چرا مداحان ندارند؟ امروز ۱۱ ارگان مرتبط با امور مداحی فعالیت می‌کنند که هر کدام بودجه دارند؛ اما چرا این حواشی روز به روز بیشتر می‌شود؟برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

مبنع: فارس

کدخبر: 482637 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟