سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم ثبت پیانو نوازی ایرانی به شیوه جواد معروفی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس که روز دوشنبه برگزار شد از مؤلف کتاب «ردیف پیانو استاد مرتضی محجوبی» بهار برخوردار به خاطر انتشار این کتاب و ثبت به عنوان اولین و تنها کتاب از ردیف پیانوی مرتضی محجوبی به خط نت بین المللی تقدیر کرد.

فرهاد نظری، مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص ثبت آثار موسیقی در میراث فرهنگی ناملموس ایران بیان کرد: میراث فرهنگی ناملموس ایران طیف بسیار گسترده‌ای دارد اما بخش مهم و قابل توجه این میراث فرهنگی ناملموس میراث موسیقی است. آثارمتعددی درحوزه موسیقی به ثبت میراث فرهنگی ناملموس ایرانی رسیده و دیگر آثار هم قابلیت ثبت شدن را دارند. به‌طور مثال هنر Art نواختن و ساختن ساز کمانچه که ثبت جهانی شده یا ردیف موسیقی ایران و موسیقی بخش های خراسان که کاملاً موسیقی هستند و به ثبت رسیده‌اند.

به‌گفته نظری «آثار دیگری هم وجود دارد که مستقیماً میراث موسیقی محسوب نمی‌شوند اما موسیقی در آن نقش بسزایی دارد مانند بازی چوگان که همراه روایتگری از موسیقی است یا آیین پهلوانی و زورخانه‌ای.» نظری اضافه کرد: موسیقی در همه عناصرمیراث فرهنگی ناملموس ایران تنیده و سرشته شده است و به همین دلیل درسطح ملی و جهانی آثار بسیار زیادی از موسیقی ایران ثبت شده و همچنان ادامه دارد. برای نمونه، پرونده هنرساختن و نواختن ساز دوتار در شمال خراسان و مازندران پیشنهاد شده است که ان‌شاءالله سال آینده ثبت خواهد شد. او در پایان گفت: آثار مشترکی مانند ساز کمانچه بین ایران و دیگر کشورها است که چند فرهنگی هستند و زمینه ثبت آنها هم وجود دارد، البته می‌توانیم ساز عود را هم به‌صورت مشترک به ثبت برسانیم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

ندا سیجانی

 

کدخبر: 438821 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟