چرخ مطبوعات چگونه می چرخد؟ / ر.اعتمادی پاسخ داد + فیلم
حجم ویدیو: 55.06M | مدت زمان ویدیو: 00:07:49

به گزارش گروه فرهنگی رکنا: اعتمادی بنیانگذار و سردبیر اولین مجله با مخاطب ویژه نسل جوان ایران بود. مجله جوانان از نشریات مؤسسه اطلاعات در سال های دهه چهل و پنجاه با سردبیری اعتمادی (۱۳۴۵–۱۳۵۹) به یکی از پرفروش‌ترین مجلات ایران تبدیل شد که فراتر از مرزهای ایران حتی در دیگر کشورهای فارسی‌زبان همانند افغانستان و تاجیکستان هواداران خود را داشت.

اعتمادی سردبیری مجله «جوانان» را نیز بر عهده داشت که در زمان مسئولیت او شمارگان این نشریه به حدود نیم میلیون نسخه رسید. «تویست داغم کن»، «گور پریا»، «برای که آواز بخوانم»، «ساکن محله غم»، «هشت دقیقه تا برهوت»، «گل بانو»، «دختر شاه پریان»، «گل تی تی»، «عالیجناب عشق»، «هزار و یک شب عشق»، «نسل عاشقان»، «هفت آسمان عشق»، «رنگ سرخ عشق» و «گنجشک‌های غم» از جمله آثار اوست. «سفر عشق سلطان ساوالان» نام آخرین کتابی است که او با حال و هوایی عرفانی نوشته است و در نمایشگاه کتاب امسال راهی بازار کتاب شد.»

وی بیشتر کتاب‌هایش را با نام مستعار ر. اعتمادی به چاپ رسانده‌است. او بیشتر شهرت ادبی‌اش را به خاطر سوژه‌های داستان‌های خود دارد. 

ر. اعتمادی یکی از معدود رمان نویسان معاصر ایرانی است که چندین نسل جوان ایران علی‌رغم همه محدودیت‌های چاپ کتاب هایش، بسیاری از کتاب‌های او را خوانده‌اند و می‌شناسند.

رکنا برای معرفی این پیشکسوت و انتشار تجربیات وی به گفتگو با او پرداخت که شرح آن به صورت مکتوب و تصویری در شب آینده و راس ساعت 21 منتشر خواهد شد.
ر.اعتمادی در نهمین قسمت از سری مصاحبه های خود با رکنا گفت: در آن زمان سردبیران در جریان تمامی مسائل مربوط به روزنامه بودند، من چون در موسسه اطلاعات کار می کردم و اطلاعات در آن زمان نخستین موسسه مطبوعاتی به شکل مدرن خود بود در نتیجه من به عنوان سردبیر نگران کاغذ نبودم بلکه این بخش بازرگانی روزنامه بود که وظیفه تامین کاغذ مجله را داشت و ما نگران تهیه کاغذ نبودیم.
این روزنامه نگار و نویسنده پیشکسوت در ادامه بیان کرد: یکی از درآمدهای مهم نشریه در آن زمان آگهی بود و وقتی گردش اقتصاد بالا بود آگهی ها نیز افزایش پیدا می کرد اما میزان آن مشخص بود، برای مثال مجله جوانان از 64 صفحه 10 صفحه آگهی داشت. از طرف دیگر سعی ما بر این بود که از آگهی هایی استفاده کنیم که به زندگی جوانان مربوط باشد. تمام تلاش ما در آن زمان بر این بود که بیشتر از پنج درصد مرجوع نداشته باشیم و همه چیز محاسبه شده بود.

قسمت پایانی این مصاحبه را فرداشب ساعت 21 در رکنا پیگری کنید.

 

 

کدخبر: 406027 ویرایش خبر
لینک کپی شد
میثم حیدری
آیا این خبر مفید بود؟