«قصه‌های آقاجان» به چاپ رسید +عکس

بنابر این گزارش،کتاب «قصه‌های آقاجان»، شامل بیست داستان کوتاه واقعی به نویسندگی پیمان شیخی توسط نشر هنر Art پارسینه به چاپ رسید. شیخی پیش از این کتاب، دو اثر پژوهشی با نام‌های «تماشاخونه‌های طهرون» و «خاطره‌بازی پیشکسوتان تئاتر» نیز روانه بازار Store نشر کرده بود.

کتاب‌های «خاطره‌بازی پیشکسوتان تئاتر» و «تماشاخونه‌های طهرون»،که توسط نشر غنچه منتشر شدند، مربوط به حوزه هنر تئاتر کشور است که گفت‌وگوها و پژوهش‌های شیخی را درباره هنر تئاتر در خود گنجانده. آثار نام‌برده، از اسفندماه 95 تاکنون به چاپ دوم رسیده‌اند.

شیخی در یادداشت آغازین کتاب «قصه‌های آقاجان» آورده است:«به نام او که مهربان‌ترین است.کتابی که پیش رو دارید، شامل بخشی از خاطرات آقاجانم، مادربانو، خودم و بخشی از خاطرات دوستان گاه و بی‌گاهم است که خداوند مهربان در مسیر زندگی زمینی‌ام قرار داده و بی‌شک افسوس می‌خوردم اگر امکان انتقال این خاطرات به سایرین فراهم نمی شد. نقطه‌ی مشترک این خاطرات، حضور بی‌چون و چرای مهربانی همیشگی خداوند است و بس؛ مهربانی که در بسیاری مواقع از نظر ما پوشیده باقی می‌ماند و گاه از پشت پرده‌ی افکار مادی ما رخ‌نمایی می‌کند و چه خوشبخت است کسی که دیدن و درک این مهرورزی را از خود دریغ نمی‌کند».

همچنین در بخشی از نخستین داستان کتاب «قصه‌های آقاجان» می‌خوانید:

«مرد می‌گفت: شیش سالم بود که پدرم مرد، بهش می‌گفتن کریم‌مومن، خیلی مومن بود، واسه خاطر همینم این لقبو روش گذاشته بودن. مرد می‌گفت:کریم‌مومن فرش‌فروش بود/ وقتی هم که مُرد سروکله یه عده پیدا شد که طلبکار بودن/ نازی‌خانم مادرم بود که بهش می‌گفتیم آبا / آبا از حساب‌کتاب سر درنمی‌آورد/ آخه زن خونه بود/ اون‌وقتا مث الان نبود/ بعد مشروطه بود و اوایل حکومت رضاخان/ خلاصه هرکی هرچی گیرش اومد جای طلبش برد و من و آبا و رحیم، داداش‌کوچیکم و رقیه‌سلطان خواهر بزرگم که بهش می‌گفتیم خان‌باجی، موندیمو یه عالمه مسئولیت. آبا از طریق یکی از آشناها منو گذاشت توی بازار کفاشای خیابون تربیت تا شاگردی کنم/ شاگرد خوبی بودم/ با هوش و فرز/ خرجی بخور و نمیری درمی‌آوردم/ آبا هم با آبرو زندگی رو می‌چرخوند. مرد می‌گفت: یه روز صبح زود توی راه بازار کفاشا بودم که دیدم مردم خلاف جهت من دارن میان و هراسانن/ به راهم ادامه دادم که یه دفعه دیدم یکی از مردم با عجله و کمی هم غیض اومد طرفم که: بچه کجا داری می‌ری؟ گفتم دارم می‌رم بازار/گفت نمی‌تونی بری، خیابونو سیل برداشته/گفتم باید برم/ آخه اگه دیر کنم اوستام باهام دعوا می‌کنه...».

پیمان شیخی سال53 در شهرری به دنیا آمده و دارای مدرک دیپلم برق و فوق‌دیپلم خبرنگاری از دانشگاه علمی‌کاربردی است. او سال75 دوره تصویربرداری را در انجمن سینمای جوانان ایران گذرانده است و طی سال‌های 80 تا 82 تحت عنوان نویسنده و کارگردان، دو فیلم کوتاه «قصه تکراری» و «معجزه» را برای انجمن سینمای جوانان ایران و فیلم مستند «آسمان آبی، آسمان سیاه» را پیرامون آلودگی هوا، برای باشگاه خبرنگاران جوان به منظور پخش از تلویزیون ساخت. شیخی از سال80 با گذراندن دوره خبرنگاری در صداوسیما به خبرنگاری پرداخت و تا کنون با باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه‌های اعتماد،کار و کارگر، شرق، وطن امروز، ایران، بانی‌فیلم، مردم‌سالاری، مجلات هنر زندگی، دنیای جوانان، اطلاعات هفتگی، فروزش، موسیقی قرن21 و سایت‌های ایران‌تئاتر و جشنواره تئاتر فجر همکاری داشته است. همچنین این نویسنده و هنرمند، در زمینه عکاسی تئاتر در 21 اثر نمایشی به عنوان عکاس گروه فعالیت داشته و برگزاری چند نمایشگاه انفرادی را در اداره برنامه‌های تئاتر و شرکت در نمایشگاه گروهی جشن هفته تئاتر خانه تئاتر در کارنامه هنری خود دارد.

نویسنده کتاب «قصه‌های آقاجان»، پیش از این در زمینه انتشار کتاب، در سال87 مسئولیت بخش عکس نخستین جلد کتاب طرح جامع اطلاعات آمار تئاتر شهرستان‌ها را،که با مسئولیت دکتر مجید امرایی در نشر نمایش منتشر شد، و در سال90 نیز مسئولیت گردآوری کتاب «چهل سالگی» تئاترشهر را بر عهده داشت. شیخی که از مجریان رادیو و تلویزیون کشور است، فعالیت رادیویی‌اش را از سال85 با شبکه رادیویی صدای آشنا تحت عنوان کارشناس تئاتر آغاز کرد و تاکنون به عنوان مجری کارشناس،گوینده، سردبیر، تهیه‌کننده، نویسنده و پژوهشگر در شبکه‌های رادیویی تهران،گفت‌وگو، فرهنگ، جوان، فصلی و نمایش فعالیت داشته است.

او از سال88 با اجرای ویژه‌برنامه جشنواره تئاتر فجر و برنامه «در شهر» به عنوان مجری تلویزیون کار خود را آغاز کرد و تاکنون در مقام مجری برنامه‌های فرهنگی، هنری، علمی و آموزشی شبکه‌های تلویزیونی پنج (تهران)، چهار (فرهیختگان)، شبکه استانی «شما» و هفت سیما (آموزش) فعالیت داشته و هم‌اکنون اجرای برنامه علمی‌آموزشی «فرصت برابر» در شبکه هفت سیما بر عهده پیمان شیخی است.

گفتنی است مجموعه‌داستان «قصه‌های آقاجان» در تیراژ پانصد نسخه با طراحی جلد فرشاد محمدپور و صفحه‌آرایی یاسر عزآباد روانه بازار نشر شده و علاقه‌مندان می‌توانند این اثر داستانی را از کتابفروشی‌های معتبر تهیه و مطالعه بکنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 373222 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟