بیشترین استفاده از بازی‌ رایانه‌ای متعلق به گروه سنی ۱۸ تا ۲۵ سال است

به گزارش رکنا، سعیدرضا عاملی در دیدار با مدیران بنیاد بازی های رایانه ای که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: حوزه بازی‌های رایانه‌ای بسیار اهمیت دارد چرا که این حوزه فقط بازی نیست و دامنه عملکردی بالایی در جنبه‌های آموزشی، سلامت، درمان، توسعه صنعت و نوآوری و خلاقیت دارد. مطالعات آماری نشان می دهد گروه سنی ۱۸ تا ۲۵ سال بطور متوسط ۲۰ ساعت در هفته از بازی های کامپیوتری و موبایلی استفاده می کنند. البته گروه سنی بازی ها شامل دوره سنی بزرگ حتی ۶۰ سال به بالا هم می شود.

وی با تأکید بر لزوم توجه و نظارت بیشتر مسوولان کشور بر حوزه بازی‌های رایانه‌ای، افزود: پیوند بازی‌های رایانه‌ای با واقعیت گسترده، ظرفیت‌های جدیدی را ایجاد کرد و به یک سرگرمی فراگیر عمومی در جهان تبدیل شده است.

عاملی ادامه داد: متوسط زمانی که برخی گروه‌های سنی به بازی اختصاص می‌دهند بیشتر از تلویزیون، سینما، کتاب و سایر رسانه ها اعلام شد و به نوعی اجتماعی شدن این گروه سنی با بازی گره خورده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در دنیا، گفت: با توجه به ضرورت‌های خانه‌نشینی در دوران شیوع کرونا، میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای افزایش یافت.

عاملی با اشاره به شکل‌گیری ارتباطات بین‌المللی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای، اظهار داشت: امروز یک عرصه متفاوت از درگیر شدن در حوزه بین‌المللی ایجاد شده است، به‌ویژه آنکه با کنشگر و کاربران در حوزه بازی مواجه در سطح بین المللی مواجه هستیم.

وی با اشاره به سوال مطرح شده در جامعه مبنی بر اینکه چرا نمی‌توانیم در فرهنگ تاثیرگذاری داشته باشیم یا اینکه چرا در حوزه اخلاق تاثیرگذاری ما کمتر شده است، تاکید کرد: منابع تأثیرگذاری جامعه نسبت به گذشته تغییر کرده است و یکی از این منابع همین حوزه بازی‌های رایانه‌ای است که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای توانمند سازی جامعه می‌تواند از طریق توجه کردن به حوزه بازی قدم بردارد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در دنیای امروز، رویکرد آموزش و تعریف سواد تغییر کرده است و در حال حاضر به سمت خودراهبری می‌رویم. این جنبه بازی، مسیر را برای تعلیم و تربیت جدید باز می کند.

وی با اشاره به ژانرها و پیام‌های منفی در برخی بازی‌های رایانه‌ ای غربی بر لزوم پرهیز از تقلید صرف در این حوزه تاکید کرد و گفت: در بازی‌های تولید داخل باید به سمت فرهنگ‌سازی برای جامعه حرکت کنیم؛ اگر کاربری که در بستر اجتماعی نقش ایفا می‌کند در بازی به‌جای کشتن و جنگ به نقش‌های ماجراجویی در رفع مشکلات اجتماعی بپردازد، در رفتار حقیقی وی نیز تاثیر مثبت را شاهد خواهیم بود.

عاملی با بیان اینکه آمادگی برای اصلاح اساسنامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، اظهار داشت: این اصلاحات باید متناسب با تحولات امروز صنعت بازی‌های رایانه‌ای انجام شده و مناسب است بنیاد بازی ها، گزارشی از عملکرد خود در ستاد مهندسی فرهنگی کشور ارائه کند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 629700 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟