اهمیت سال دهم بر روی کنکور

حتما تا به حال شنیده‌اید که برخی از دانش‌آموزان، برای آمادگی بیشتر در کنکور سراسری اقدامات لازم مطالعاتی خود را از پایه دهم شروع می‌کنند. این امر به سبب اهمیت و تاثیری است که دروس پایه در این آزمون دارند. مسلما دانش‌آموزی که از همان ابتدا بر طبق زمانبندی و برنامه ریزی پیش می‌رود آمادگی بیشتری برای مواجهه با انواع سوالات دارد و احاطه بیشتری بر روی محتواهای کتب درسی در او ایجاد می‌شود. در بین رشته های مختلف به دلیل رقابت بالایی که در کنکور تجربی وجود دارد اهمیت برنامه ریزی درسی دهم تجربی بیشتر از سایر رشته هاست. چون شروع زودهنگام در کنکور تجربی مهم است. مهمترین پایه‌ای که می‌تواند سرنوشت کنکور را رقم بزند، پایه دهم است و از دید مشاوران اهمیت این پایه بر روی کنکور سراسری بر هیچ کس پوشیده نیست. انتخاب رشته شاید اولین تاثیری باشد که این سال بر روی سرنوشت تحصیلی دانش‌آموزان می‌گذارد. از جمله مواردی که سبب اهمیت پایه دهم در میان دانش‌آموزان و مشاوران و خانواده‌ها شده است، موارد زیر است:

انتخاب رشته تحصیلی در سال دهم اتفاق می‌افتد

هدفمندی تحصیلی از این سال آغاز می‌شود

اولین گام برای کنکور سراسری در این سال برداشته می‌شود

۲۸ درصد تستهای کنکور از سال دهم است

علمی آموزشی (2)

توصیه‌های مهم مشاوران به پایه دهمی‌ها

حال که با اهمیت این سال تحصیلی بر سرنوشت تحصیلی دانش‌آموزان آشنا شدیم، لزوم بکارگیری توصیه ها و نکات مفیدی که مشاوران تحصیلی برای موفقیت هر چه بیشتر در این راه ارائه می‌دهند امری لازم و ضروری است. از جمله این نکات، که بر اساس بیشترین اهمیت و بالاترین تاثیر پیشنهادی انتخاب شده اند موارد زیر است:

از همین ابتدا هدفمند پیش بروید

برنامه ریزی صحیح داشته باشید

در برنامه ریزی خود استفاده از منابع کمک آموزشی را لحاظ کنید

پس از پایان یادگیری چند بار درس را مرور کنید

تست‌های آن درس را انجام دهید

در کنار تست‌ها نکات مهم را یادداشت کنید

نت برداری کنید

در پایان هفته چند ساعتی را به مرور دروس آن هفته اختصاص دهید

از هر زمانی برای یادگیری استفاده کنید

اهمیت برنامه ریزی درسی دهم 

وجود یک برنامه منسجم نقش بسیار زیادی بر روی موفقیت دانش‌آموزان در هر پایه تحصیلی و نهایتا کنکور سراسری دارد. این برنامه از نظر زمانی باید تمامی جنبه‌های فعالیتی هر دانش‌آموز را پوشش داده و مهمترین نکات را در مناسب‌ترین فضای زمانی به دانش‌آموز ارائه دهد. ویژگی‌های یک برنامه موفق از دید مشاوران و کارشناسان تحصیلی شامل موضوعاتی است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

پوشش دهی تمامی نیازهای زمانی دانش‌آموز برای انجام فعالیت‌های درسی و غیر درسی

مرحله‌ای بودن و پرهیز از کلی نگری به روند مطالعاتی

دارا بودن اهداف قابل دسترسی در زمانهای کوتاه

داشتن تنوع و عدم دنباله روی از یک روند خسته کننده

شمول تمامی روشهای کمک آموزشی به صورت طبقه بندی

اختصاصی بودن و بر مبنای نیاز دانش‌آموز پایه ریزی شدن آن

لزوم داشتن تمرکز برای کاهش استرس در پایه دهم

همانطور که بر دانش‌آموز و خانواده او لازم و ضروری است که از این سال به فکر کنکور سراسری باشند، اما باید این نکته را نیز یادآوری کرد که استرس بیش از حد نیز می‌تواند اثرات مخربی بر روی روحیه دانش‌آموزان و نهایتا دریافت بازخورد‌های منفی تحصیلی از جانب آنها داشته باشد. هر چقدر فضایی که یک دانش‌آموز در آن اقدام به مطالعه و یادگیری می‌کند، استرس و تنش کمتری داشته باشد، زمینه برای دریافت عمقی مطالب بیشتر فراهم می‌شود و بازیابی آنها در زمان مواجهه با تست و سوالات دیگر بیشتر خواهد بود. پس فراهم کردن فضایی آرام و عاری از تنش و استرس در خانه و از سوی والدین، نقش مهمی در موفقیت دانش‌آموزان دارد.

هر چقدر دانش‌آموز در این سال موفقیت بیشتری از مطالعه دروس کسب کند، پایه‌ای قوی‌تر برای شروع سالهای تحصیلی بعدی خواهد داشت. سال دهم با عنوان پیش‌نیازی اساسی برای سالهای بعد، در نظر مشاوران اهمیت زیادی دارد. رقابت برای کنکور از این سال شروع می‌شود. قرار گرفتن دانش‌آموز در محیطی که بتواند تمرکز لازم بر روی مطالب درسی داشته باشد، نقش مهمی در کاهش استرس او خواهد داشت. پس مهمترین وظیفه یک پدر و مادر علاوه بر حمایت مالی از فرزند خود در این سال، فراهم نمودن یک محیط استاندارد بدون استرس و نگرانی برای فرزندشان است. 

علمی آموزشی (1)

تکنیک‌های مطالعاتی دروس عمومی و تخصصی

از نظر مشاوران تحصیلی تفاوت‌های در روند یادگیری و تسلط بر روی مطالب عمومی و تخصصی وجود دارد. بر فرض مثال در دروسی مانند زبان انگلیسی و عربی که از جمله دروس عمومی هستند، دانش‌آموز باید پس از یادگیری اولیه اقدام به زدن تست‌ها و انجام نمونه سوالات هر بخش بپردازد. اما در دروس دیگر لزوم انجام تست‌های کلی و نمونه سوالاتی که بخش بیشتری از درس را شامل می‌شود لازم است. استفاده از راهنمایی های مشاوران و کارشناسان تحصیلی در یافتن راه و روش صحیح مطالعاتی دروس عمومی و تخصصی بسیار مهم و ضروری است. 

از نظر رتبه برتری‌ها و دانش‌آموزانی که پایه دهم را با موفقیت کامل گذرانده‌اند، باید در هنگام مطالعه دروس نت‌برداری انجام شود و از خلاصه نویسی‌ها در زمانهای دیگر به عنوان مرور همان درس استفاده شود. اما اینها فرآیندهایی هستند که در زمینه با یادگیری مطرح می‌شوند. به منظور بالا بردن سطح تسلط هر دانش‌آموز بر روی مواد درسی، استفاده از تست زنی و انجام نمونه سوالات امری مهم و تاثیر گذار است. انجام تمرینات بیشتر سبب احاطه کلی دانش‌آموز بر روی مطالب درسی می‌شود و این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که صرف مطالعه جزوه و خلاصه نویسی‌ها به معنای آمادگی لازم برای مواجهه شدن با سوالات نیست.

در این مقاله سعی ما بر این بود که تمامی جنبه‌های اهمیتی که سال دهم بر روی سرنوشت نهایی تحصیلی دانش‌آموزان می‌گذارد را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. تمامی مباحث مطرح شده شامل تجربیات دانش‌آموزان موفق و پیشنهادهای سازنده اساتید برجسته کشور است. در صورتی که در هر قسمت سوال و یا ابهامی داشتید، می‌توانید با مشاوران با تجربه ما در الو سلام مشاور از طریق شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل کنید و نسبت به دریافت پاسخ‌های اصولی و راهکارهای اساسی مورد نظرتان اقدام کنید. 

 

کدخبر: 594910 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟