ترافیک نتیجه رفتار رانندگان است / چرا قیمت تاکسی در روزهای بارانی افزایش پیدا می‌کند؟

به گزارش رکنا، محمدعلی الستی درباره تاثیر نحوه رفتار و فرهنگ مردم بر ترافیک گفت: جوامع مدنی از طریق مکانیسم‌ها و سازوکار‌هایی برای مقابله با دشورای‌ها و خطر‌ها آمادگی پیدا کرده‌اند، برای مثال هنگامی که در این گونه از جوامع گرانی غیر عادی اتفاق می‌افتد که می‌تواند نتیجه احتکار و سودجویی تعدادی از افراد باشد جامعه به صورت متحد به نخریدن جنسی که به صورت مصنوعی گران شده اقدام می‌کنند؛ در این شرایط به‌ویژه اگر محصول مواد خوراکی و خراب شدنی باشد فروشندگان برای پشگیری از ضرر حتی ممکن است آن محصول را ارزان‌تر نیز به فروش برسانند.

وی ضمن اشاره به اینکه این مکانیسم که مردم از طریق نخریدن با گرانی مقابله می‌کنند مردم را در برابر تورم افسار گسیخته حفظ می‌کند، ادامه داد: این در حالی است که در کشور ما اگر محصولی کمیاب و گران شود مردم گمان می‌کنند آن محصول گران‌تر هم می‌شود و حتی بیش از نیازشان آن را تهیه می‌کنند و به نوعی به گرانی دامن می‌زنند. هنگامی هم که در شهر بارندگی اتفاق می‌افتد و مردم باید بهم کمک کنند، قیمت تاکسی و تاکسی اینترنتی بسیار بالا می‌رود، این رفتار غیرمدنی است و به همین دلیل نمی‌توانیم با دشواری پیش آمده مقابله کنیم.

این استاد دانشگاه افزود: زندگی اجتماعی به معنی برآیند رفتار‌های فردی است برای مثال هنگامی که در جامعه تعدادی از افراد بهداشت را رعایت نکنند و در سطح شهر زباله بریزند سیمای شهر نامطلوب می‌شود، ترافیک هم نتیجه رفتار ترافیکی تک تک رانندگان است؛ هنگامی که رانندگان قوانین راهنمایی و رانندگی را به خوبی رعایت نمی‌کنند، موجب بروز ترافیک می‌شوند و به طور کلی ذره‌ای تخطی از قوانین و مقررات موجب به وجود آمدن مشکل‌های بزرگی می‌شود.

این جامعه‌شناس ارتباطات بیان کرد: پارک‌کردن در منطقه پارک ممنوع هر چند برای چند لحظه می‌تواند باعث کاهش عرض موثر خیابان و راهبندان و در نتیجه ترافیک شود. در روز‌های بارانی نیز که تردد با سرعت کمتری انجام می‌شود عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بیش از قبل موجب مسدود شدن راه‌ها و ترافیک می‌شود.

وی توضیح داد: اگر کوچه‌ها مویرگ‌، خیابان‌ها رگ‌های تغذیه کننده شهر و بزرگراه‌ها شاهرگ‌ها باشند تک تک تخلف‌های رانندگی از جمله توقف نا‌به‌جا، وارد منطقه ورود ممنوع شدن، گردش نابه‌جا و پارک در منطقه نامناسب موجب انسداد رگ‌ها و شریان‌ها و بروز معضل‌های ترافیکی می‌شود، همانطور که انسداد رگ‌ها در موجودات زنده سبب بروز مشکل و سکته می‌شود در شهر نیز انسداد رگ‌ها توقف امور را به همراه دارد و رفتار هر فرد می‌تواند در مقیاس بزرگ بروز مشکلات جدی برای جامعه را همراه داشته باشد.

کدخبر: 968376 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟