حق شناس: حدود 500 هزار خانه خالی در تهران وجود دارد

حدود 500 هزار خانه خالی در تهران وجود دارد. حق شناس تعداد خانه خالی در تهران را 500 هزار عدد اعلام کرد. خانه خالی یکی از عوامل گرانی مسکن در پایتخت است. مدتی قبل طرح اعمال مالیات بر خانه خالی تصویب شده بود. با رسیدگی به خانه خالی در کلانشهر تهران می توان از افزایش قیمت مسکن در تهران جلوگیری کرد.

به گزارش رکنا، محمدجواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران در جلسه علنی شورا در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: در طول چند دهه، رویکرد مدیریت شهری تهران بر آن بود که با صدور مجوز ساخت و ساز‌های نامحدود و گسترده به بهانه پاسخ به تقاضای مسکن با کسب درآمد‌های کلان و البته استقراض از بانک‌ها و فروش اوراق قرضه در عمل با فروش زمین و آسمان شهر نسبت به توسعه کالبدی شهر اقدام کند.

وی ادامه داد: پل‌ها، تونل‌ها و اتوبان‌هایی ساخته شد و در حوزه مترو پیشرفت‌های نسبتا خوبی صورت گرفت، اما در برآیند کلی نتایج در حد مطلوب شکل نگرفت، ساخت تونل ها، پل‌ها و اتوبان‌ها، ترافیک و آلودگی هوای شهر را کاهش نداد و حال مردمان شهر را خوب نکرد. ساخت و ساز‌های گسترده نه فقط منجر به کاهش قیمت مسکن نشد بلکه قیمت‌ها نجومی شده و سر به فلک کشید.

عضو شورای شهر تهران افزود: بافت اجتماعی و آسایش و ایمنی در بسیاری از محلات شهر فدای توسعه کالبدی شهر و ساخت و ساز‌ها شد و این رشد نامتوازن بستر مناسبی برای رشد فساد در مدیریت شهری در فقدان هر نوع شفافیت را فراهم آورد و محیط زیست شهروندان و مدیریت شهری را همزمان با چالش‌های بزرگی روبرو ساخت.

حق شناس گفت: اکنون که بخش بزرگی از شهروندان بویژه جوانان شما چالش مسکن دارند، حدود ۵۰۰ هزار خانه خالی در تهران وجود دارد، از خود بپرسید ۶۵ هزار میلیارد تومان بدهی و حداقل معادل همان مبلغ درآمد شهر در کجای شهر هزینه شده بود. حتی با دلار میانگین ۱۵۰۰ تومان بین سال‌های ۸۴ تا ۹۶ با فرض صرف ۱۳ هزار میلیارد تومان مبلغی معادل ۹۰ میلیارد دلار به نام شهر هزینه شده است؛ آیا آنچه در شهر ساخته شده است با این مبلغ تناسبی دارد؟

وی اضافه کرد: آیا میدانید کل هزینه کرد مدیریت شهری دوره پنجم بر فرض تحقق کل بودجه چهار سال با دلار میانگین ۲۵ هزار تومان کمتر از ۵ میلیارد دلار است؟ شهر پاک شهری است که برای کسب درآمد‌های کلان آب، هوا، زمین، آسمان، محیط زیست و بافت محلات و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی شهر فروخته نمی‌شود و همه سرمایه‌های تجدید ناپذیر فدای ساختمان و ماشین و فساد مدیریت شهری نمی‌شود.

وی یادآور شد: در حوزه هوشمند سازی و شفافیت گام‌های بزرگ و ماندگاری برداشته شد، نگه داشت شهر در طول چهار سال با وجود همه کمبود‌ها و مشکلات هیچ گاه مختل نشد، شورای پنجم با وجود همه کارشکنی‌ها و فشار‌ها و با وجود معضلات بدهی و هجوم چند هزار طلبکار چندساله، تورم نیروی انسانی، فساد و نابسامانی به جامانده از گذشته، با وجود کاهش شدید درآمد‌ها به دلیل توقف شهر فروشی، با وجود مشکلات کلان اقتصادی ناشی از تشدید تحریم‌ها و افزایش تورم و کاهش شدید ارزش پول ملی و با وجود آثار زیان بار ناشی از وقوع پاندمی کرونا، علیرغم وعده‌های برخی، در باتلاق شهرداری غرق نشد و در جهات عدیده‌ای موفق بود، هر چند که این توفیق با انتظارات مردم و بدنه اصلاح طلب و اعضای این شورا از خود فاصله بسیاری داشت.

وی اضافه کرد: هر چند واقعیت‌های کناره گیری آقای محمد علی نجفی اولین شهردار، بازنشستگی ویژه آقای محمد علی افشانی دومین شهردار و بدعهدی‌ها و ناکارآمدی ها‌ی سومین شهردار منتخب توسط این شورا تاسف بار است که در مجال مناسب به آن پرداخته خواهد شد.

حق شناس تاکید کرد: وقتی نمی‌گذارند شهرداران منتخب کار کنند، هیچ کمکی حتی آنچه را که قانون بر عهده اش گذاشته را به مدیریت شهری نمی‌کند و در یک رفتار شگفتی ساز از دعوت شهردار برای حضور در جلسات دولت خودداری می‌کنند یا مقامات عالی حتی از دیدار‌های تشریفاتی سالانه با منتخبان ملیونی مردم خودداری می‌ورزند، نمایندگان مجلس به ناروا به تحقیق و تفحص در حوزه شهرداری رای مثبت نمی‌دهند. یا شهرداری پس از انتخاب دچار توهم شگفتی آور و رقت بار خود بزرگ‌بینی می‌شود، به مردم و کسانی که به او اعتماد کرده اند پشت می‌کند و پنجه بر صورت دموکراسی و شورای شهر می‌کشد، به تعهدات خود عمل نمی‌کند، بیشتر مدیران خود را نه بر اساس شایستگی و نه همسو با سیاست‌های شورا و رای مردم بلکه بر اساس رفاقت و مناسبات شخصی برمی گزیند، به جای تعامل، تقابل با شورا را در دستور کار خود و مدیرانش قرار می‌دهد و بی توجهی به مصوبات و نظرات شورای شهر منتخب مردم که او را شهردار کرده است را پیشه خود می‌سازد. انتقادات و پیشنهاد‌های به حق اعضای شورای شهر را به ناروا سهم خواهی اعلام می‌کند و شورای شهر نیز به دلیل پاره‌ای از مصلحت‌ها سکوت پیشه می‌کنند و دم بر نمی‌آورند، شوربختانه فرصت‌ها می‌سوزد و حقوق مردم تضییع می‌شود.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: دموکراسی فقط نوشتن قانون اساسی و تدوین قوانین مترقی نیست، بلکه لازم است مردان و زنان باورمندی که به مردم و نهاد‌های برخاسته از آن وفا دارند و احترام می‌گذارند بر مسند امور قرار گیرند و بر عهد و سوگندی که یاد کرده اند پایداری کنند، وقتی کارگزاران ناتوان و نا باور به رای مردم و نهاد‌های مردمی که جایگاه و مسند خود را مدیون رای و اعتماد مردم و نهاد‌های دموکراتیک هستند به جای وفاداری و تعهد به برنامه‌های شورا منویات و منش‌های شخصی خود را دنبال می‌کنند دیگر جایی برای دموکراسی و موفقیت مورد انتظار نهاد‌های برخاسته از آن نخواهد بود.

وی گفت: با وجود همه این مشکلات، حوزه فرهنگی و اجتماعی این شورا توانست با رویکرد توسعه پایدار، و حفظ ارزش‌ها و منابع فرهنگی و اجتماعی شهر را در دستور کار خود قرار دهد. احکام و شاخص‌های سطوح اول تا سوم سند عملیاتی برنامه سوم را در حوزه فرهنگی و اجتماعی برای اولین بار درکشور بر اساس پایداری فرهنگی و اجتماعی تدوین و تصویب و جهت اجرا ابلاغ و بخشی از آن را در بودجه سالیانه لحاظ کند.

عضو شورای شهر تهران افزود: حمایت و بزرگداشت از اهالی فرهنگ و هنر، حفاظت از فضا‌ها و بنا‌های واجد ارزش فرهنگی و تاریخی شهر، حمایت از برگزاری برنامه‌های نشاط آفرین فرهنگی و هنری و ورزشی، ممانعت از افزایش بهای خدمات فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شهرداری به شهروندان و افزایش کمک‌های مالی به اهالی فرهنگ و هنر و ورزش در قالب ردیف‌های بودجه برای اشخاص حقوقی و در قالب وام فرهیختگان برای اشخاص حقیقی، نامگذاری اماکن و معابر به نام مشاهیر مردمی، توجه ویژه به سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی شهروندان، تصویب الزام شهرداری به ایجاد سازمان گردشگری، تلاش برای ایجاد بستر مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در مدیریت امور شهر، ساماندهی املاک حوزه فرهنگی و اجتماعی، مبارزه با فساد و تاکید بر شفافیت در حوزه فرهنگی و اجتماعی و پیگیری موضوعاتی همچون ممانعت از انبوه سازی غیر قانونی در اراضی پادگان ۰۶ و پیگیری تخلفات موضوع معروف به ملک جماران از جمله اقداماتی بود که در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دنبال شد.

حق شناس در پایان تایید کرد: در پایان ضمن تبریک و خوشامدگویی، از منتخبی مردم: تهران، ری و تجریش در ششمین دوره از شورای اسلامی شهر تقاضا دارم سیاست‌های صحیح و قابل دفاع شورای شهر پنجم در توقف شهر فروشی، جلوگیری از تخریب باغ‌ها و تغییر کاربری آن‌ها و محیط زیست، شفاف سازی و مبارزه با فساد و حفظ ارزش‌ها و منابع فرهنگی - اجتماعی شهر را در دستور کار خود قرار دهند و از طرف خود و به نمایندگی از سوی همکارانم آمادگی لازم را برای هر نوع همکاری و انتقال تجربیات و سوابق جهت توفیق شورای جدید در خدمت به شهر و شهروندان را اعلام می‌دارم.

کدخبر: 709206 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟