توضیحات مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران درباره تجمع کارگران

دو روز پیش کارگران خط ۵ متروی تهران، مقابل ایستگاه متروی تهران در هشتگرد اعتراض صنفی برگزار کردند. در این تجمع، شماری از کارگران نگهداری خط ۵ متروی تهران، برای چندمین بار به نشانه اعتراض به محقق نشدن وعده‌های داده شده از سوی مسئولان متروی تهران برای وصول مطالبات‌شان، بار دیگر اعتراض صنفی خود را برگزار کردند. آن‌ها که مدعی‌اند مشکلات صنفی آن‌ها در نتیجه بی‌توجهی پیمانکاران قطار شهری تهران بیشتر شده است. کارگران خط 5 متروی تهران می گویند که با پرداخت نشدن حقوق آنها که بیش از 15 نفر هستند، از فروردین ماه سال جاری دچار مشکلات معیشتی شده اند.

به گزارش رکنا، مهدی عبدالله پور، مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران در پاسخ به سوالی درباره تجمع کارگران خط ۵ به علت عدم پرداخت حقوق گفت: کارگران تا جایی که من می‌دانم تجمعی نداشتند. اما احتمالا باید کارگران طرف قرارداد با پیمانکاری باشند که با مترو تهران قرارداد دارند و قاعدتا مسئولیت آن با ما است.

وی ادامه داد: اگر مشکلی بابت بهره برداری هم ایجاد شده باشد حتما حل خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم مشکل به مدیریت پیمانکاری ارتقا پیدا کند.

عبداله‌پور ادامه داد: اما اینها مشکلاتی هستند که کارگران با پیمانکار دارند و تجمع به احتمال قوی مربوط به پیمانکار است.

او در واکنش به اینکه شهرداری کار خود را به پیمانکار برون سپاری کرده اما در صورت‌عدم پرداخت حقوق از سوی پیمانکار موظف است پس از دو ماه از تعویق در پرداخت، حقوق و دستمزد کارگران تحت قرارداد پیمانکار را پرداخت کند اظهار کرد: این درست است. اگر کارگری اعتراض کند که حقوقم را از پیمانکار نگرفته‌ام و بیش از دو ماه حقوق کارگر پرداخت نشده است شرکت بهره برداری مترو فهرست بیمه کارگران را می‌گیرد و مستقیما حقوق را به حساب پیمانکار واریز می‌کنیم.

عبدالله‌پور ادامه داد: اما چنین مساله‌ای برای شرکت بهر برداری مترو اتفاق نیفتاد. در خط ۵ چند شرکت پیمانکار داریم که پرداخت‌های آن‌ها را به موقع دادیم و مشکلی در این زمینه ندارند.

او گفت: ارزیابی عملکرد پیمانکاران انجام می‌شود. ممکن است در طی سال یک مرتبه چنین اتفاقی رخ دهد و اعتراضی در پی داشته باشد و با توافق دو طرف مساله حل شود. اما اگر ادامه پیدا کند و پیمانکار حقوق کارگران را ندهد قطعا خلع ید خواهد شد و حتی اگر یک مرتبه هم در طول مدت پیمانکار رخ دهد در انتهای قرار داد تمدید نمی‌شود و اجازه حضور پیمانکار در مناقصات بعدی داده نمی‌شود.

وی درباره قطعی برق و سیستم تهویه واگن‌های مترو اظهار کرد: گزارشی از خاموشی ایستگاه‌های مترو قطارها ناشی از برق نداریم چرا که اولویت اول تامین برق در شهر تهران مربوط به چند صنایع مهم  است.

عبدالله پور ادامه داد: این توافقی است که وزارت نیرو و شرکت توزیع نیروی برق با مترو دارد و مترو به هیچ عنوان از برق محروم نیست.

وی با تاکید بر اینکه همه ایستگاه‌های مترو دارای برق هستند اضافه کرد: به تبع با برق داشتن ایستگاه برق ریل‌های حرکتی هم تامین خواهد شد. گزارشی از خاموشی قطارها ناشی از قطع برق نداریم. در عین حال تاخیری هم از این بابت که قطاری خاموش شده باشد نیز نداشتیم.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران درباره خاموشی تهویه واگن‌ها گفت: درخصوص تهویه ممکن است بعضی از واگن‌ها به دلیل بالا رفتن شدت گرما لحظاتی در خاموشی به سر ببرند. اما این عمومیت ندارد و گزارشی درباره خاموشی سیستم تهویه هم نداریم.

کدخبر: 703246 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟