شهر تهران انسان محور نیست /  برج ها و بزرگراه ها، پیاده روها را بلعیده اند

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، شهر تهران، انسان محور نیست. برج های سربه فلک کشیده، بزرگراه های عریض و طویل، خودروهای بی کیفیت و با کیفیت میلیاردی، عریض کردن خیابان ها و... همه و همه باعث شده که تردد پیاده ها مسدود شود و آنها را با مشکلات عدیده ای روبرو کند و پیاده ها قربانی خودرسازها، برج سازان شوند و این خودروها و آسمان خراش های زشت و بدقواره شده اند.

امیر ساعدی داریان، کارشناس شهری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: در شهری می شود در حوزه پیاده راه و فعالیت های انسان محور مانور داد که شهر با منطق انسان محوری طراحی شده باشد. اولین قدم در حمایت از پیاده راه های شهر، ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی است. شهرهای کلانی مانند تهران مسیرها طوری طراحی شده که باید از وسیله نقلیه استفاده شود.

او با اشاره به این که منطق شهر تهران، اهمیت به انسان محوری نبوده است، افزود: منطق ارزش های انسانی در طراحی فضاهای شهری در تهران قابل اهمیت نبوده است و امروزه زیرساختی برای اهمیت به پیاده راه ها و پیاده روها وجود ندارد. در بسیاری از معابر فضا و امکانات کافی برای پیاده راه وجود ندارد. با توجه به این که از ابتدا ذهنیت انسان محوری در تهران وجود نداشته اگر شهرداری بخواهد به توسعه پیاده راهها بپردازد، امکان پیاده سازی طرح ها وجود ندارد. در بسیاری از معابر به دلیل تراکم بالای ترافیک پیاده راه ها کوچک و کوچک تر می کنند.

ساعدی داریان با بیان این که باید اقدامات ورای تفکر مدیریت فعلی و گذشته انجام شود، تاکید کرد: باید طرح تفصیلی تهران مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد. به عنوان مثال در طرح تفصیلی در پلاک های تجاری در حد محله ای داشتیم اما این فضاهای در قد و قواره نیازهای محله ای امروز به مرکز تجاری منطقه ای تبدیل شده و محل تجمع جمعیت و وسایل نقلیه شده و پیاده روها را با مشکل روبرو کرده است. از این تیپ اشتباهات در طرح تفصیلی تهران بسیار زیاد است و اینقدر این طرح به وسیله شوراهای معماری دستکاری شده که فضاهای شهری و مرتبط با عملکردهای انسانی فراموش شده است. امروزه تنها راه برون رفت از خودرو، ساختمان و بزرگراه محور بودن شهر روی آوردن به پلازهای شهری است. فکر می کنم پلازها نقطه رهایی شهر تهران است. چرا که امکان طراحی پیاده روهای اختصاص در خیابان ها وجود ندارد اما پلازها می توانند شهر را انسان محور کند. پلازها علاوه بر دارا بودن فضاهای تجاری، تفریحی و... فضای مناسبی جهت عبور و مرور و معاشرت های معمول نیز فراهم می کند.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 539978 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟