کشف یک غار ترسناک حاوی ۴۰۰ کیلوگرم استخوان باستانی

به گزارش رکنا ، استخوان‌های ماموت، کرگدن، گاومیش کوهان‌دار پشمی، گاومیش کوهی، آهو، غزال و بسیاری از گونه‌های دیگر در این غار کشف شدند.

کشف غار

 غاری پر از مقادیر باورنکردنی استخوان حیوانات ، از ماموت و خرس گرفته تا قورباغه و کرگدن پشمالو در سیبری کشف شده است. برای محققان کاملاً روشن است که این غار چگونه تمام این استخوان‌های عصر یخبندان را در خود جای داده است: این جا یک لانه بزرگ متعلق به گروهی از کفتارهای غار بود که ده‌ها حیوان را برای شام به اینجا کشاندند. 

این غار که در نزدیکی شهر خاکاسیا در سیبری یافت شد، حدود ۴۲۰۰۰ سال پیش محل زندگی گونه‌های منقرض‌شده‌ی کفتار بود. تصور می‌شود این غار، بزرگترین لانه کفتاری باشد که تاکنون در آسیا کشف شده است.

محققان حدود ۴۰۰ کیلوگرم استخوان را از غار جمع‌آوری کردند و برای تجزیه و تحلیل بیشتر به یِکاتِرینبورگ فرستادند. از جمله استخوان‌های جویده‌شده‌ی حیوانات در این غار می‌توان به استخوان‌های ماموت، کرگدن، گاومیش کوهان دار پشمی، گاومیش کوهان‌دار، آهو، غزال، خرس قهوه‌ای باستانی، روباه، گرگ، مجموعه‌ای از جوندگان، قورباغه‌ها، وزغ‌ها، پرندگان و ماهی‌ها اشاره کرد.

کشف غار

استخوان‌های ماموت، کرگدن، گاومیش کوهان دار پشمی، گاومیش کوهی، آهو، غزال و بسیاری از گونه‌های دیگر در این غار کشف شدند. 

همچنین جمجمه‌ی دو کفتار غار هم کشف شد و تایید این گمان شد که این سایت، مرکز تغذیه‌ی این شکارچی بوده است. 

محققان می‌گویند: «ما با کرگدن‌ها، فیل‌ها و گوزن‌هایی با علائم گزش مشخص، همینطور یک سری استخوان با ترتیب آناتومیک مواجه شدیم. برای نمونه، در کرگدن‌ها، استخوان‌های اولنا و رادیوس با هم هستند به این معنا که کفتارها بخش‌هایی از لاشه‌ها را به داخل لانه می‌کشیدند». 

ekC6NGPsE3uBcyxpgGqpRg-970-80

یافته‌ی منحصر به فرد دیگر این است که تعداد زیادی استخوان توله کفتار در غار وجود دارد. در واقع، استخوان‌های کفتارهای بزرگ معمولاً سالم می‌مانند، چون استخوان‌های کفتارهای جوان بسیار شکننده، شل و ظریف است. حتی جمجمه کامل یک کفتار جوان، تعداد زیادی فک پایین و دندان‌های شیری هم پیدا شده است.

 

کدخبر: 907183 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟