کشف یک گنجینۀ «متفاوت» در گردهمایی گنج‌یابان آماتور!

سال گذشته یک گنج‌یاب آماتور با فلزیاب خودش چند دیس و بشقاب و یک لیوان از جنس پیوتر (آمیزۀ قلع، سرب و مس) مربوط به دوران روم باستان را در روستای اوستون (Euston) در سافولک انگلستان کشف کرد.

به گفتۀ باستان‌شناسان شیوۀ دفن این اشیاء نشان می‌دهد که آن‌ها یا نوعی پیشکش و نذری بوده‌اند و یا اینکه برای حفظ شدن از دستبرد و غارت زیر خاک قرار داده شده بودند.

گنج متفاوت

این گنجینه در سپتامبر ۲۰۲۲ توسط مارتین وایت در جریان گردهمایی جویندگان آماتور کشف شد؛ این گردهمایی کاوشگرانه توسط سرویس باستان‌شناسی شورای استانی سافولک برنامه‌ریزی شده بود.

مارتین می‌گوید ۱۰ سال است که فعالیت جستجوگری با فلزیاب را دنبال می‌کند و این کشف هیجان‌انگیز مهم‌ترین موفقیت او در طول این مدت است.

گنج متفاوت

بریتانیا از سال ۴۳ میلادی در جریان لشکرکشی امپراطور کلودیوس تحت تسلط امپراطوری روم درآمد و تا حدود ۳۵۰ سال بعد بخشی از این امپراطوری باقی ماند.

باستان‌شناسان می‌گویند ظروف کشف شده مربوط به اواخر دورۀ رومی هستند. این ظروف در حالی کشف شدند که در حالتی کاملا فشرده در کنار هم در یک گودال قرار داده شده بودند.

فای مینتر، از اعضای سرویس باستان‌شناسی سافولک می‌گوید: «بشقاب‌های بزرگتر برای سرو غذا در مراسم‌های عادی استفاده می‌شدند و ظرف‌هایی که حالت هشت‌ضلعی دارند نیز احتمالا ارجاعاتی مذهبی و مسیحی داشته‌اند».

کشف گنج

 

کدخبر: 905728 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟