شوهر شورانگیز طباطبایی خانم بازیگر قبل انقلابی لو رفت ! / محمد صالح علا کیست ؟! + عکس ها

محمد صالح علاء (زادهٔ ۱۳۳۱ در اراک) بازیگر، شاعر، نویسنده، مجری تلویزیون، فیلم‌ساز و ترانه‌سرای اهل ایران در سال 57 با شورانگیز طباطبایی ازدواج کرد. همسر او یکی از ستاره های سینمای قبل انقلاب بود.

صالح علاء در سال ۱۳۳۱ در شهر اراک به دنیا آمد. او در سال ۱۳۵۶ از مدرسه هنرهای دراماتیک رویال آکادمی لندن فوق دیپلم سینما و تلویزیون و در سال ۱۳۵۹ لیسانس بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای دراماتیک و در سال ۱۳۷۲ فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی از دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی گرفت.

محمد صالح علا

محمد صالح علا

شروع فعالیت

فعالیت هنری او از سال ۱۳۴۷ با قصه نویسی و قصه خوانی در رادیو و سپس نویسندگی متن برنامه و نمایش نامه بود. برنامه سراسیمه سلام اولین برنامه ای بود که برای رادیو ساخت که در آن بصورت فی البداله در خصوص ائمه اطهار صحبت می کرد و ساعت چهار صبح از رادیو جوان پخش می شد.

ترانه سرایی

در سال 1355 که 24 ساله بود وارد ترانه سرایی شد و اولین شعر او با آهنگی بنام شازده خانم با صدای ستار منتشر شدسپس ترانه آهنگ زائر خانم رامش و حضرت عشق گوگوش را نوشت تا اینکه با هنرمندانی چون مهرداد آسمانی ، فریدون آسرایی و علیرضا افتخاری وارد همکاری شد

فعالیت سینمایی

فعالیت سینمایی را از سال ۱۳۴۷ با ساخت فیلم های تبلیغاتی و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۴ با «تیغ و ابریشم» کاری از مسعود کیمیایی آغاز کرده است.

ترجمه کتاب

صالح علاء کتاب عجیب «تمامی آنچه که مردان در باب زنان می دانند» اثر عبدل اسمیت را ترجمه کرده است. وقتی این کتاب ۱۱۰ صفحه ای را باز کرده و تا انتها ورق می زنید چیزی جز صفحات سفید نمی بینید. از این کتاب بیش از ۲۸ چاپ به فروش رفته است.

منبع:وقت صبح

کدخبر: 882425 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟