مقایسه مجازات کشف حجاب با قاتل ناموسی مونا حیدری + توضیحات قوه قضائیه

به گزارش رکنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه؛  در شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر شائبه ای ایجاد شده بود که پس از اعلام حکم قاتل مونا حیدری که توسط شوهرش کشته و سرش بریده شد و به هشت سال حبس محکوم شد، در همین حال اگر کسی در جمهوری اسلامی سر دیگری را ببرد به ۸ سال زندان و اگر روسری بردارد به ۱۰ سال زندان محکوم می‌شود.

پاسخ این شبهه زرد قانونی بدین شرح است؛ 1-طبق ماده ۳۸۱ قانون مجازات اسلامی حکم بریدن سر انسان، چه زن و چه مرد باشد (هر نوع قتل عمد) قصاص است، مگر اولیای دم رضایت دهند. در واقع در حقوق ایران برای قتل عمد، درجه‌های مختلفی قائل نشده‌اند و همه انواع آن بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های ناشی از وسایل کشتن، انگیزه، نحوه، هویت طرفین و ... دارای مجازاتی واحد است و آن قصاص می‌باشد.

2- اگر مَجنی علیه (اولیای دم) رضایت دهند، فردِ قاتل، قصاص نمی‌شود ولی علاوه بر پرداخت دیه، به ۳ تا ۱۰ سال حبس محکوم خواهد شد و دیه را ظرف یکسال باید پرداخت کند.

3- اما دقت کنیم حکم کشف حجاب حداکثر 2 ماه حبس است نه ۸ یا ۱۰ سال، مگر اینکه آن فرد، همراه با کشف حجاب، جرم یا جرائم دیگری مرتکب شده باشد. مثلا کشف حجاب همراه با اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی کشور و غیره که طبعاً ممکن است به ۱۰ سال حبس محکوم شود اما نه‌ صرفاً به خاطر کشف حجاب.

 

کدخبر: 863068 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟