عکس دیده نشده از ناصرالدین شاه کنار مادرش مهدعلیا / خواهر ناتنی او کی بود؟

به گزارش رکنا ، ناصرالدین‌شاه در ۱۷ ژوئن ۱۸۳۱ در روستای کهنمو در نزدیکی تبریز متولد شد. ناصرالدین‌ شاه سومین فرزند محمدمیرزا و ملک‌جهان خانم بود.ناصرالدین‌شاه هنگامی که دوازده سال داشت، در ۱۱۹۸ به دستور فتحعلی‌شاه با دختر عمه چهارده ساله‌اش ملک‌جهان خانم ازدواج کرد.ناصرالدین‌شاه معروف به «قبلهٔ عالم»، «سلطان صاحبقران» و بعد از کشته شدن توسط میرزا رضا کرمانی «شاهِ شهید»، چهارمین شاه از دودمان قاجار ایران بود.ناصرالدین‌شاه با نزدیک به ۵۰ سال پادشاهی، پس از شاپور دوم ساسانی و تهماسب اول صفوی طولانی‌ترین دورهٔ پادشاهی در میان تمامی شاه‌های تاریخ ایران را داراست.

اصل ازدواج عزت الدوله با امیرکبیر دو دختر به نامهای تاج‌الملوک و همدم الملوک بود که به ترتیب با پسردایی‌های خود مظفرالدین میرزا (مظفرالدین شاه بعدی) و مسعود میرزا (ظل السلطان بعدی) ازدواج نمودند. محمدعلی شاه از این لحاظ نوه مشترک ناصرالدین‌شاه، امیرکبیر، و عزت الدوله بوده‌ است .

پس از عزل امیر و قتل فجیع اش، عزت الدوله که هنوز در مرگ شوهر سیاهپوش بود، به فرمان مادر ابتدا با میرزا کاظم خان (پسر میرزا آقاخان نوری) و سپس با شیرخان اعتضادالدوله و بعد از آن با یحیی خان مشیرالدوله ازدواج کرد.

تصویری کمتر دیده شده از ناصرالدین شاه کنار مادرش مهدعلیا و خواهر تنی اش

کدخبر: 815021 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟