هشدار ایلان ماسک درباره هوش مصنوعی + فیلم  عجیب
حجم ویدیو: 10.51M | مدت زمان ویدیو: 00:00:20

به گزارش رکنا، ایلان ماسک ، بنیانگذار تسلا معتقد است فناوری هوش مصنوعی می‌تواند به خلق دیکتاتوری روباتیک منجر شود که برای همیشه بر بشریت حکمرانی کند.

براساس گزارش بیزینس اینسایدر، ماسک در فیلم مستند جدیدی اعلام کرد اگر یک شرکت یا گروهی کوچک از افراد دست به ساخت یک هوش مصنوعی ابرقدرت بزنند، این فناوری می تواند بر جهان سلطه پیدا کند.

ماسک در این فیلم می گوید وقتی انسانی دیکتاتور و شیطان‌صفت در جهان وجود دارد، در نهایت یک انسان فانی است و روزی نابود خواهد شد. اما یک هوش مصنوعی نامیراست و برای همیشه وجود خواهد داشت، در این صورت دیکتاتوری نامیرا بر جهان سلطه خواهد یافت که فرار از او غیرممکن خواهد بود.

ردپای دولت ها در نسخه‌ای خطرناک از هوش مصنوعی

او اعتقاد دارد دولت‌ها یا دیگر نهاد‌ها ممکن است نسخه‌ای خطرناک از هوش مصنوعی را ایجاد کنند که طول عمری فراتر از انسان‌ها داشته و هرگز نابود نمی شود. به گفته او یکی از راه‌های جلوگیری از بروز چنین فاجعه‌ای دموکراتیزه ساختن این فناوری است.

موضوع مستند " به این رایانه اعتماد دارید؟" نگاهی بر خطرات بالقوه و احتمالی هوش مصنوعی است: اگر هوش مصنوعی تکامل یافته و بر انسان غلبه کند چه خواهد شد؟

ماسک در این مستند می گوید انسان به سرعت و کاملا آشکار در مسیر پیشرفت فراهوش دیجیتالی حرکت می کند، هوشی که فراتر از هر نوع هوش انسانی خواهد بود. او معتقد است تا خلق چنین هوشی پنج‌سال بیشتر زمان باقی نمانده‌است، و به طور قطع در طول زندگی اش شاهد شکل‌گیری این فناوری خواهد بود.

مشکل فوق‌هوشمند‌ شدن هوش مصنوعی

مشکل فوق‌هوشمند‌شدن هوش مصنوعی این است که انسان کنترلش را بر آن از دست خواهد داد. در مستند به این موضوع  مصنوعی پرداخته شده که اگر هوش مصنوعی هدفی تعریف شده داشته‌باشد،‌ ممکن است برای دستیابی به این هدف در مسیری حرکت کند که انسان‌ها با آن موافق نباشند و راهی نیز برای متوقف‌سازی آن نداشته‌باشند. ماسک در همین راستا می گوید هوش مصنوعی برای تخریب بشریت لزوما نباید شیطانی باشد، اگر هدفی برای آن تعریف شده باشد و بشریت در مسیر این هدف قرار بگیرد، برای رسیدن به هدفش بشر را بدون لحظه‌ای تردید نابود خواهد کرد.

ماسک می‌گویند این فرایند درست مانند ساخت جاده‌ای است که لانه مورچه‌ها در مسیر آن قرار دارد، ما از مورچه‌ها متنفر نیستیم،‌ تنها در حال ساخت یک جاده هستیم، پس لانه مورچه‌ها نابود می شود.

ماسک در اوایل ماه سپتامبر نیز اعلام کرد رقابت در سطح ملی برای برتری هوش مصنوعی می تواند به آغاز جنگ‌جهانی سوم منجر شود و هوش مصنوعی را بزرگترین خطری اعلام کرد که بشریت با آن مواجه است.

کدخبر: 803693 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟