فعالیت گشت های قلیان در مشهد ! /  قوانینی که مرتب عوض می شوند !

به گزارش رکنا، رضا فرحزاد مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، با بیان اینکه در فصل تابستان امسال گشت های ویژه مقابله با قلیان با همکاری دادستانی در کافه ها و رستوران های نقاط مختلف حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از جمله مناطق ییلاقی طرقبه، شاندیز، جاغرق، عنبران و غیره را خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: این طرح از 25 خرداد آغاز شده و تا پایان شهریور ماه ادامه می‌یابد و در مدت یک هفته‌ای که از زمان اجرای طرح تابستانه گذشته تعداد زیادی قلیان جمع‌آوری شده که در روزهای آتی معدوم‌سازی آن ها صورت می‌پذیرد.

وی با تأکید بر اینکه بحث کنترل دخانیات مقوله‌های متعددی دارد، اما اولویت اول بحث آموزش بوده و هست، گفت: ایران در کنوانسیون جهانی بهداشت تعهد داده که تا سال 2030 کاهش 20 درصدی مصرف مواد دخانی را داشته باشد، گرچه کشور ما هم‌اکنون در زمینه قلیان جزو کشورهای کم مصرف بوده، اما در زمینه مصرف سیگار جزو کشورهای پرمصرف هستیم و باید به سمت اصلاح رفتارهای نادرست گام برداریم.

عدم مصرف انواع دخانیات و نقش بسیار مهم آن در سلامت جامعه

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که عدم مصرف انواع دخانیات نقش بسیار مهمی در سلامت جامعه دارد، تأکید کرد: به دنبال تداوم آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی‌های صحیح در خصوص نه گفتن قاطع و بی‌واهمه به دخانیات در راستای حفظ سلامت جامعه هستیم و مناسب‌ترین سن را هم در این خصوص سنین کودکی و نوجوانی می‌دانیم، ضمن اینکه باید اشاره کنیم که موضوع جمع‌آوری قلیان یکی از اقدامات شاخص حوزه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است.

فرخزاد بیان کرد: معتقدیم که اگر نرخ مالیات بر دخانیات افزایش یابد می‌تواند یکی از ابزارهای قوی جهت نه گفتن به این ماده مضر باشد، زیرا با همین کار قدرت خرید برای خیلی‌ها کاهش می‌یابد و به همان نسبت و حتی بیشتر از آن در افزایش میزان سلامت جامعه اثرگذار است.

وی  افزود: طی ماه گذشته تعداد 3800 مورد بازدید در طرح کنترل دخانیات انجام شده است که تعداد 500 قلیان جمع‌آوری شده است و تعداد 10 مورد پلمب صورت گرفته است.

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از اول اجرای طرح ساماندهی دکه‌های مطبوعاتی که دخانیات عرضه می‌کنند طی 8 روز بازدید مشترک 28 مورد اخطاریه ومعرفی به تعزیرات شده است.

کدخبر: 799714 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟