واقعیت داستان مهدعلیا و جیران را می دانید؟ + تصاویر

مهد علیا با نام اصلی ملک‌ جهان‌خانم، نوه دختری فتحعلی‌شاه قاجار بود که در سال 1200 در 16 سالگی، به عقد پسردایی خود محمدشاه قاجار که در آن زمان ولیعهد بود درآمد. مهد علیا پنج بار باردار می شود و سه فرزندش را در همان دوران کودکی از دست می دهد و تنها دو فرزند برای او به یادگار می ماند ، ناصرالدین شاه و ملک زاده !

جیران و مهدعلیا (5)

مهدعلیا، در دوران همسری محمدشاه، خطرات متعددی را از سر گذراند که عمدتاً مربوط به فعالیت‌های دیگر همسران شاه و تلاش برای از بین بردن جایگاه وی به عنوان مادر ولیعهد بود. این مسئله در ماجرای دسیسه درباریان برای کنار گذاشتن فرزندش ناصرالدین‌میرزا از ولیعهدی و جایگزین کردن آن با عباس‌میرزا، فرزند دیگر محمدشاه از همسرش خدیجه کردستانی که عاشقانه او را دوست داشت، به اوج خودش رسید.

جیران و مهدعلیا (3)

مهدعلیا با مهارت و تکیه بر لابی‌های سیاسی و نفوذ در دربار قاجار، توانست شاه را از این کار منصرف کند. او با مرگ محمدشاه در حالی که هنوز بدنش گرم و ساعتی از مرگش گذشته بود در سال 1227، برای جلوگیری از هرج و مرج و ساقط شدن ناصرالدین‌میرزا که حالا ناصرالدین‌شاه شده‌بود، اداره پایتخت و دربار را تا ورود شاه جدید از تبریز به تهران، در دست گرفت و عملاً 40 روز فرمانروای ایران بود. نفوذ کلمه او در این مدت و فرونشاندن شورش‌های برخی شاهزادگان قاجار، حکایت از توانمندی‌های سیاسی و تیزهوشی او در عرصه فرمانروایی دارد.

جیران و مهدعلیا (1)

مهدعلیا، بعد از شروع سلطنت ناصرالدین‌شاه، توقع داشت بیشتر در بازی‌های سیاسی مورد توجه و مشورت قرار گیرد، اما شخصیت فوق‌العاده امیرکبیر او را به حاشیه راند و این سرخوردگی در عرصه قدرت، مهدعلیا را به ورطه دسیسه‌چینی علیه امیرکبیر و درنهایت عزل و قتل دامادش کشاند.

جیران و مهدعلیا (4)

او بعد از شهادت امیرکبیر، قدرت از دست رفته را در دربار و حرم شاهی بازیافت و به جز دوران حضور و حیات جیران در دربار، تقریباً تا پایان عمر، موقعیت خود را حفظ کرد. مهدعلیا در 13 خرداد  در سن 1252 و با 68 سال سن در تهران درگذشت و او را در آرامگاه محمدشاه، در شهر قم، به خاک سپردند.

جیران و مهدعلیا (2)

کدخبر: 785611 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟