توقف همسان سازی حقوق بازنشستگان / فقط خبر بد برای مستمری بگیران

همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال 1401 تغییراتی خواهد داشت. در سال 1401 قوانینی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته می شود. با توجه به گلایه های بازنشستگان در سال 1401 همسان سازی حقوق بازنشستگان اتفاق می افتد. در سال 1401با همسان سازی حقوق بازنشستگان رو به رو هستیم. در ادامه اطلاعات بیشتری از همسان سازی حقوق بازنشستگان می خوانیم.

نصرالله دریابیگی رئیس کانون بازنشستگان کارگری مازندران می‌گوید: یکی از مشکلات اصلی بازنشستگان «تبعیض میان بازنشستگان صندوق‌های مختلف» است. برای نمونه کمیسیون تلفیق پاداش پایان خدمتِ بازنشستگان کشوری را ۴۷۲ میلیون تومان تعیین کرده است. بازنشستگان تامین اجتماعی پاداش پایان خدمت که ندارند هیچ، همان سنوات پایان خدمت را هم به ضرب و زور دریافت می‌کنند. این تبعیض را چطور می‌بینید؟

حقوق کارمندان ۵ میلیون تومان بیشتر از بازنشستگان

خیری از همسان‌سازی ندیدیم، عیدی را افزایش دهید

وضعیت بازنشستگان کارگری از کارگران شاغل هم بدتر است؛ فردی که در کارخانه کار می‌کند، آخر سال عیدی کامل و سنوات می‌گیرد اما بازنشسته پایان سال فقط یک عیدی ناچیز کارمندی می‌گیرد. در حالیکه کارگران شاغل، دوتا حقوق به عنوان عیدی و یک حقوق به عنوان سنوات می‌گیرند که رویهم می‌شود سه تا حقوق. اما بازنشسته فقط یک عیدی نصفه و نیمه به اندازه‌ی کارمندان دولت می‌گیرد. سال قبل عیدی بازنشستگان کارگری فقط یک میلیون و پانصد هزار تومان بود. این واقعاً تبعیض است؛ کارمندان در ماه، ده یا پانزده میلیون تومان حقوق می‌گیرند حالا عیدی‌شان کم است، اهمیت چندانی ندارد؛ اما بازنشسته با چهارمیلیون تومان مستمری ماهانه، چرا باید یک و نیم یا دو میلیون تومان عیدی بگیرد؟ پایان سال اگر یک بازنشسته بخواهد همان اقلام ضروری شب عید را بخرد، خیلی ساده و ابتدایی، حداقل به ۵ میلیون تومان پول نیاز دارد.

ما از دولت انتظار داریم تورم را مهار کرده و فکری به حال بازنشستگان کم‌درآمد بکنند اما تا امروز کاری صورت نداده‌اند؛ تورمِ لجام‌گسیخته، تمام افزایش همسان‌سازی را بلعیده است؛ بازنشستگان به درستی می‌گویند «خیری از همسان‌سازی ندیدیم»!

به همه از پول نفت می‌دهند بجز بازنشستگان تامین اجتماعی

این ۹۰ هزار میلیارد تومانِ پیشنهادی برای بدهی دولت به تامین اجتماعی را چطور ارزیابی می‌کنید؛ آیا مبلغ آن کافی است؛ چگونه باید پرداخت شود که برای سازمان سودآوری و نقدینگی مسلم به همراه داشته باشد؟

این ۹۰ هزار میلیارد تومان، برای همسان‌سازی نیست همان رد بخشی از دیون دولت است؛ کمیسیون تلفیق بودجه این عدد را پیشنهاد داده، در صحن نیز به احتمال زیاد رای می‌آورد اما این کافی نیست. دولت و مجلس باید در نظر داشته باشند، خارج از بدهکاری دولت که برنامه ششم توسعه، دولت را به پرداخت آن مکلف کرده، رقم مشخصی را برای بازنشستگان کارگری و همسان‌سازی حقوق‌ها در نظر بگیرند، دقیقاً مثل کشوری‌ها. این واقعا تبعیض است؛ به همه اقشار مردم از منابع ملی و پول نفت پرداخت می‌کنند الا به بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی. سازمان تامین اجتماعی امروز در دل یک بحران جدی است؛ بازنشستگان معترضند. در چنین شرایطی، مقامات و مسئولان، از وزیر کار گرفته تا مدیرعامل سازمان، باید بدانند که وضعیت بازنشستگان تامین اجتماعی، وضعیت بسیار اسفناکی است. این پولی که به عنوان رد دیون مصوب می‌کنند، اصلاً کافی نیست کما اینکه در ۱۴۰۰ اعتبار مصوب پرداخت نشده است. نمایندگان مجلس فقط وظیفه ندارند اعتبار مصوب کنند بلکه موظفند نظارت کنند تا پرداخت اعتبار مصوب اجرایی شود. تصویب اعتبار به تنهایی هیچ فایده‌ای ندارد.

من به عنوان فردی که ۴۲ سال سابقه فعالیت در مسائل کارگری دارم، هشدار می‌دهم وضعیت تامین اجتماعی اصلاً خوب نیست؛ در چندماه اخیر اوضاع بدتر هم شده است و ما یقیناً نیاز به مدیریت بسیار قوی برای سازمان تامین اجتماعی داریم. الان بحث این نیست که بازنشستگان نگران معیشت خود هستند، دیگر به ناامیدی رسیده‌اند؛ متاسفانه فرادستان پایگاه اجتماعی خود را در میان مستمری‌بگیران از دست داده‌اند. اگر قرار باشد نهادهای مدنی و غیردولتی تشکیل شود و هر حرفی بزنند، دولت و تامین اجتماعی توجه نکنند، اگر قرار باشد فقط شعار سه‌جانبه‌گرایی بدهند و در عمل، به حرف‌ها و خواسته‌ی نهادها هیچ وقعی ننهند، آجر روی آجر بند نمی‌شود.

کدخبر: 768560 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟