12 روش تمیز کردن کله پاچه و کندن موی آن مرحله به مرحله !

کله‌پاچه یک غذای سنتی است که در خاورمیانه متداول است  کله پاچه و روش طبخ آن در کشورهای مختلف کمابیش مشابه است کله پاچه غذا بسیار چرب و پر انرژی است کله‌پاچه از پختنِ سر و دست و پا و اندام های درونی گوسفند تهیه می‌شود  کله‌پاچه غذایی دیرپز است و طبخِ آن زمان زیادی طول می‌کشد

کله پاچه

تمیز کردن کله پاچه در خانه یکی از چالش برانگیزترین کارهایی است که اگر به خوبی با آن آشنا نباشید، شما را دچار دردسر خواهد کرد. اما روش تمیز کردن حرفه‌ای کله پاچه در منزل چگونه است؟ روش کندن موی کله پاچه در خانه را بلد هستید؟ 

تمیز کردن کله پاچه یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید بعد از سر بریدن گوسفند انجام شود. درواقع اگر پاک کردن کله پاچه به موقع انجام نشود، خیلی زود فاسد و خراب می‌شود و کله بوی بد و نامطبوعی پیدا می‌کند. از همین رو آشنایی با روش اصولی پاک کردن و طبخ کله پاچه می‌تواند به شما کمک کند تا در اولین فرصت بعد از قربانی گوسفند به سراغی کله پاچه بروید و آن را تمیز کنید.

کله پاچه

تمیز کردن کله پاچه معمولاً باید در چند مرحله مختلف انجام شود. برای این کار باید مراحل را پشت سر هم و با دقت انجام دهید تا تمام آلودگی‌ها از کله پاچه پاک شود.

۱- روش کندن موی کله پاچه

کله پاچه

اولین مرحله برای تمیز کردن کله پاچه از بین بردن موهای روی کله و پاچه است. برای کندن موی کله پاچه معمولاً روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. در ادامه به چند روش کندن موی کله پاچه اشاره شده است.

 

موزدایی کله پاچه با آتش

بهترین روش کندن موی کله پاچه استفاده از آتش است. در موزدایی کله پاچه با آتش معمولاً از کپسول فشار قوی در کله پزی‌ها استفاده می‌شود. برای انجام این کار در خانه باید کله و پاچه را روی شعله بگیرید و سپس موها را بسوزانید. این کار موجب می‌شود تا موهای کله پاچه به طور کامل از بین بروند و از طرفی طعم کله پاچه نیز با این کار بهتر می‌شود.

معمولاً بعد از روسوز کردن کله پاچه بوی نامطبوعی ایجاد می‌شود. از همین رو این کار حتماً باید در یک فضای باز انجام شود. به علاوه بعد از اتمام کار باید با استفاده از یک چاقوی تیز روی کله و پاچه بکشید تا سوختگی‌ها به طور کامل از سطح کله و پاچه تمیز شوند.

کندن موهای کله پاچه با جوش شیرین

مثل روش تمیز کردن سیرابی برای کندن موی کله پاچه هم می‌توانید از جوش شیرین نیز استفاده کنید. برای این کار باید مقداری جوش شیرین را در آب بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس کله و پاچه را داخل این آب بیندازید و چند دقیقه بعد موها را به راحتی جدا کنید.

موزدایی کله پاچه با آهک

برای موزدایی کله پاچه با آهک باید مقداری آهک داخل آب جوش بریزید و سپس کله و پاچه را در آن بیندازید. در مرحله بعد می‌توانید به راحتی موهای روی کله پاچه را جدا کنید. در انتها بهتر است برای از بین بردن موهای باقی مانده از روش موزدایی با آتش استفاده کنید.

یکی از روش‌های رایج برای کندن موی کله پاچه استفاده از قرص آسپرین است. برای این کار باید آب را بجوشانید و سپس با توجه به حجم آب جوش چند قرص آسپرین را داخل آب جوش حل کنید. سپس کله و پاچه را برای چند دقیقه در این آب قرار دهید تا موی روی کله پاچه به سادگی از بین برود. در نهایت می‌توانید با استفاده از یک کاردک به راحتی موهای کله پاچه را جدا کنید.

روش کندن موی کله پاچه با آب جوش به این صورت است که کله و پاچه را در آب جوش می‌اندازید. این روش تنها برای کله پاچه تازه کاربرد دارد. زمانی که کله پاچه تازه باشد، با قرار گرفتن در آب جوش، موها به راحتی از روی آن جدا می‌شود. سپس باید برای باقی مانده موها از موزدایی کله پاچه با آتش استفاده کنید.

توجه داشته باشید که برای موزدایی کله پاچه با آب جوش نباید خیلی آن را در آب قرار دهید تا پخته شود. تنها چند دقیقه برای این کار کافی است.

۲- تمیز کردن بینی کله گوسفند

 

کله پاچه

بعد از کندن موی کله پاچه باید یک سفره یک بار مصرف روی زمین پهن کنید. سپس کله را از سمت بینی به زمین بکوبید. این کار موجب می‌شود تا مجرای بینی گوسفند کاملاً تخلیه شود و در صورتی آلودگی در آن وجود دارد، خارج شود.

بعد از این کار باید مجرای بینی را یا استفاده از فشار زیاد آب تمیز کنید و کاملاً شستشو دهید. برای این کار بهتر است از پشت کله آب را وارد کنید تا از داخل بینی خارج شود.

۳- جدا کردن گوش کله گوسفند

بعد از تمیز کردن بینی در این مرحله از نحوه تمیز کردن کله پاچه گوسفند باید گوش گوسفند را جدا کنید. برای این کار باید با کمک یک چاقوی تیز گوش‌ها را برش دهید و کاملاً جدا کنید. گوش‌های گوسفند خوراکی نیستند و باید کاملاً جدا شوند.

۴- تمیز کردن دهان کله گوسفند

کله پاچه

در این مرحله از تمیز کردن کله پاچه باید به سراغ دهان گوسفند بروید. برای تمیز کردن دهان کله گوسفند باید با کمک یک چاقوی تیز دو طرف دهان را در عرض برش دهید. سپس فک بالا و پایین را با دست بگیرید و با قدرت بکشید تا از هم جدا شوند. در این مرحله باید کله به دو بخش فک بالا و پایین تقسیم شود. برای این کار می‌توانید از یک چاقو بزرگ یا چاقو اره‌ای نیز استفاده کنید.

بعد از جدا کردن فک گوسفند می‌توانید دندان‌ها را با انبردست بکشید و یا با کمک یک برس سیمی به خوبی تمیز کنید. بعد از تمیز کردن دندان زبان گوسفند را نیز با برس تمیز کنید. این کار موجب می‌شود تا آلودگی‌های روی دندان و زبان کاملاً از بین برود.

۵- پاک کردن پاچه گوسفند

در این مرحله از آموزش پاک کردن کله و پاچه باید به سراغ پاچه گوسفند بروید. برای تمیز کردن پاچه باید درست مثل کله ابتدا آن را موزدایی و سپس با چاقوی تیز خراش دهید. بعد از این کار باید سم گوسفند را با کمک چاقو از پاچه جدا کنید. جدا کردن سم درست مثل درآوردن کفش است. باید چاقو را زیر سم فرو کنید و سپس آن را به سمت خارج بکشید.

بعد از این کار باید هر پاچه در قسمت پایین آن به دو نیم تقسیم کنید و کیسه مویی که در شیار پاچه قرار دارد را خارج کنید.

۶- تمیز کردن سطح کله پاچه قبل از پخت

در آخرین مرحله از آموزش پاک کردن کله و پاچه باید کله و پاچه تمیز شده را داخل یک قابلمه آب سرد بگذارید و اجازه دهید نیم ساعت در آب بماند. در نهایت یک بار دیگر چاقو را روی سطح کله و پاچه بکشید تا آثار سوختگی به طور کامل از سطح کله و پاچه تمیز شود. در نهایت همه کله و پاچه‌ها را به نوبت با آب سرد بشویید.

خرد کردن صحیح کله پاچه

معمولاً در زمان پاک کردن کله و پاچه در منزل مراحل خرد کردن کله پاچه نیز انجام می‌شود. برای این کار همان طور که اشاره شد باید گوش گوسفند را به طور کامل جدا کنید و سپس فک بالا و پایین گوسفند را نیز کاملاً به دو قسمت تقسیم کنید. سپس قیمت بینی گوسفند را برش دهید و جدا کنید. این کار موجب می‌شود تا کرم و آلودگی داخل بینی به طور کامل خارج شود.

کله پاچه

   در زمان پاک کردن کله پاچه حتماً دقت کنید که کله پاچه شما تازه باشد.

    هرگونه بوی نامطبوع و رنگ تیره نشان دهنده فساد کله پاچه است.

    برای خرید کله پاچه حتماً از طریق فروشگاه‌ها و مراکز معتبر اقدام کنید.

    حتماً بعد از موزدایی کله پاچه سطح کله و پاچه را با چاقو یا برس سیمی خراش دهید تا کاملاً تمیز شود.

    برای از بین بردن موی کله پاچه پیشنهاد می‌شود به جای استفاده از آهک و قرص از روش‌های از بین بردن مو به وسیله آتش و آب جوش استفاده کنید.

در این مقاله روش های تمیز کردن حرفه‌ای کله پاچه در منزل به روش کله پزی‌ها را به شما آموزش دادیم. روش صحیح تمیز کردن کله پاچه یکی از رازهای خوشمزه شدن طعم کله پاچه است. بهترین روش پاک کردن کله پاچه روشی است که آن را بدون هیچ ماده شیمیایی و اضافی و به صورت کاملاً طبیعی انجام دهید. توجه داشته باشید که در برخی مواقع در کله پزی‌ها برای تمیز کردن کله پاچه از دستگاه کله پاچه پاک کنی استفاده می‌شود. پس اگر هیچ تجربه‌ای در زمینه تمیز کردن کله پاچه ندارید می‌توانید از این افراد کمک بگیرید.

سوالات متداول

بهترین روش کندن موی کله پاچه چیست؟

بهترین روش کندن موی کله پاچه استفاده از آتش و کز دادن موی کله پاچه است.

چطور می‌توان بینی کله گوسفند را تمیز کرد؟

برای تمیز کردن بینی گوسفند باید بینی را برش دهید و سپس آن را به زمین بکوبید تا محتویات داخل آن تخلیه شود.

آیا در کله پزی‌ها هم از همان روش تمیز کردن کله پاچه در خانه استفاده می‌شود؟

در برخی از کله پزی‌ها و شرکت‌های بسته بندی کله پاچه برای تمیز کردن کله پاچه از دستگاه کله پاچه پاک کنی استفاده می‌شود.

 

منبع:مجله کوروش

 

 

کدخبر: 756780 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟