این فیلم فردین  دوباره دوبله شد ! + عجیب ترین دلیل

 محمدعلی فردین بازیگر نام آشنای سینمای ایران است. محمد علی فردین یکی از چهره های بسیار مشهور سینمای قبل از انقلاب است.محمدعلی فردین سالها پس از انقلاب چشم انتظار بود تا دوباره مقابل دوربین قرار بگیرد. محمدعلی فردین با دستمزد 2500 تومانی وارد سینما شد. بازی محمدعلی فردین در گنج قارون خاطره انگیز شده است.

آنقدر که هنوز بعد از ۵۰ سال در مورد چگونگی رسیدن او به این جایگاه بحث و بررسی می شود. ترکیبی پیچیده از جامعه‌شناسی ، روانشناسی ، هنر ، سینما ، ورزش و ...  همه و همه دست به دست هم دادند تا پدیده فردین این چنین جاودانه شود .

فردین

اما در خود سینما و عالم هنر دو عامل به موفقیت فردین بسیار کمک کردند ؛ اول- صحبت کردن چنگیز جلیلوند به جای این سوپراستار و دوم - خواندن حسین خواجه امیری به جای او .

در تاریخ پیرامون اختلافاتی که بر سر همین موضوع چند بار اتفاق افتاد ، کلی بحث و گفتگو شده است. مسئله «سلطان قلب ها» را خیلی ها می دانند و اینکه فردین از عارف به جای ایرج استفاده و موسیقی پاپ را جایگزین موسیقی سنتی کرد تا به نوعی نقش اصلی خودش را به سایر هنرمندان یاد آوری کند.

اما در مورد جلیلوند ماجرا به شکلی دیگر اتفاق افتاد. سال ۱۳۵۲ که فیلم «جبار سرجوخه فراری» ساخته شده بود ، چنگیز جلیلوند سرش آنقدر شلوغ بود - و البته دلخوریهای هم وجود داشت - که در نهایت تهیه کننده کار به سراغ قله دوبله و اسطوره صداپیشگی یعنی ایرج دوستدار رفت .

مردی که صدایش روی کاراکتر جان وین و چارلز برانسون جاودانه شده بود و مردم فیلم های این دو سوپراستار را با صدای دوبلور دیگر پس می‌زدند.  (درست مثل اتفاقی که برای فیلم های آلن دلون باصدای خسروشاهی افتاده بود)

چنگیز جلیلوند

 ایرج دوستدار به جای فردین در جبار صحبت کرد و فیلم اکران شد اما یک هفته بعد صاحبان فیلم و سینمادار ها به این نتیجه رسیده اند که باید دوبله فیلم عوض شود .

به نوعی می توان گفت این راند از اختلاف به نفع جلیلوند تمام شد ! نازش را کشیدند و خواسته هایش را برآورده کردند تا بنشیند و در فیلم به جای فردین حرف بزند !

اتفاقی که ثابت کرد حتی اسطوره ها هم نمی توانند جای یکدیگر را در دل مردم پر کنند و هرکس جایگاه خود را دارد.

 

کدخبر: 747845 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟