ضربه یک سریال به بنیان سلطنت پهلوی ! / افشای سانسور دایی جان ناپلئون

دایی جان ناپلئون سریالی است که در سال 1354 از تلویزیون پخش شد. جایگاه سریال دایی جان ناپلئون به عنوان قله و استاندارد سریال های طنز تنها جنبه ماندگاری ان در تاریخ معاصر ما نیست.دایی جان ناپلئون را ناصر تقوایی از روی کتابی به همین نام ، نوشته ایرج پزشکزاد ، نوشت که خود او از خانواده های سیاسی - که نامشان با حزب پان ایرانیست و ماجراهای سیاست ایران در سالهای پیش از انقلاب گره خورده - می آمد .در خاطرات اسدالله علم جایی پادشاه وقت به وزیر دستور می دهد زمان ابلاغ یک پیام محرمانه به سفیر انگلستان به او یادآوری کند که در صورت پاسخ منفی آن دولت ، از ما گلایه نکنند که دایی جان ناپلئون می سازیم ! از همین مثال می‌توان به جایگاه سریال دایی جان ناپلئون حتی در دربار پهلوی پی برد ...

اما هنوز نکاتی درمورد دایی جان ناپلئون هست که گفته نشده ، سریالی که چندی پیش یک قسمت گمشده از آن پیدا شد ! البته که پیدا شدن این قسمت دلیلی بر اثبات یک حقیقت بود و آن اینکه دایی جان ناپلئون خیلی بیشتر از آنچه به نمایش درآمد ، بوده و بسیاری از قسمت ها و قصه های آن اسیر تیغ سانسور شد !

دایی جان ناپلئون

یکی از این سانسورها که تاکنون جایی افشا نشده به قسمت دوم سریال بر می گشت و مخالفت هایی که پخش کل سریال را به تاخیر انداخته بود . ناصر تقوایی و تدوینگرش عباس گنجوی ، روزی توسط محمود جعفریان - معاون رضا قطبی در تلویزیون - احضار می شوند و آنجا جعفریان به آنها می گوید که نقش سید ابوالقاسم واعظ به طور کلی باید حذف شود . کسانی که سریال را دیده بودند نظر دادند که این کاراکتر حذف شدنی نیست ، پس دو طرف به جرح و تعدیل رضایت دادند  .

محمود جعفریان پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از سران رژیم پهلوی بود که با حکم دادگاه اعدام شد.

 

کدخبر: 746016 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟