روایت تجربیات شخصی در یک مستند

به گزارش رکنا، به نقل از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت، نشست فیلم خبر مستند «پروژه ازدواج» با حضور حسام اسلامی و عطیه عطارزاده در طبقه ششم پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

عطیه عطار زاده کارگردان این فیلم با اشاره به روایت زندگی شخصی اش در بخشی از این مستند توضیح داد: بعد از آن که بخش عمده کار، فیلمبرداری شده بود احساس نیاز به این که لایه معنایی دیگری به فیلم اضافه شود، حس می کردیم. من و حسام هریک داستانی شخصی درباره بیماران روانی و اختلالات روانپزشکی داشتیم. ضمن این که حسام پیش از این در سرای احسان فیلم ساخته بود و نسبت به محیط آشنایی داشت.

وی افزود: همچنین آشنایی ما با این مرکز زمانی بود که حسام سالگرد ازدواجش را در آنجا برگزار کرد و از من خواست آن را فیلمبرداری کنم. در واقع هریک از ما به نوعی با این مرکز ارتباط داشتیم.

این کارگردان با اشاره به این که با خودبیانگری در مستندسازی موافق است، خاطر نشان کرد: یک مستندساز وقتی زندگی شخصی دیگران را روایت می کند باید جسارت طرح زندگی شخصی خودش را هم داشته باشد.

حسام اسلامی نیز گفت: از ده سال پیش سرای احسان را شناختم. پیش از این در تجربه زندگی شخصی ام با بیماری اعصاب و روان آشنا بودم. علاوه بر این فضای آن موسسه من را جذب کرد. زیرا وقتی دیواری دور هرجایی کشیده می شود، گویی تبدیل به یک جزیره می شود و ناشناخته های بسیاری دارد.

وی در پاسخ به این که آیا پروژه ازدواج در سرای احسان همچنان ادامه دار است یا نه، گفت: این ماجرا یک پروتکل پزشکی دارد و یک مساله حقوقی. تمام حقوق یک بیمار روانی به یک قیم سپرده می شود که می تواند خانواده اش باشد یا خود مرکز. بنابراین برای ازدواج دو نفر از بیماران در یک موسسه نگهداری از آن ها، باید مراحل دشواری را طی کرد و سخت ترین شرایط مربوط به مساله حقوقی است. فیلم ما بر تضادهایی که بین مسائل انسانی و مسائل حقوقی بعضا وجود دارد، تاکید می کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟