اصغر فرهادی راز پایان باز فیلم‌هایش را فاش کرد

جشنواره کارگردانان تازه‌کار | فیلم‌های تازه موسوم به «فِست» که از سال 2004 در شهر اسپینو در پرتغال آغاز به کار کرده، امسال میزبان اصغر فرهادی Asghar Farhadi بود. او که بهار گذشته «همه می‌دانند» را در بخش مسابقه جشنواره کن داشت، یک کلاس پیشرفته فیلمسازی برای سینماگران پرشور حاضر در فست برگزار کرد و با فروتنی تمام با شوخ‌طبعی و سخاوتمندانه روش‌های کار خود را شرح داد.

یکی از پندهای فرهادی به فیلمسازان تازه‌کار حاضر در شهر ساحلی و زیبای اسپینو این بود: «اگر پاسخ تمام پرسش‌ها را به تماشاگران بدهید، به محض خروج از سینما Cinema شما و همه چیز را فراموش می‌کنند اما اگر پرسش مناسب را مطرح کنید، چند روز درباره شما و فیلم‌تان فکر خواهند کرد. برای پیچیده‌ترین پرسش‌های زندگی هیچ پاسخ آسان وجود ندارد. شما باید بهترین راه را برای روایت کردن داستان خودتان پیدا کنید.»

یکی از پرسش‌های کلیدی که در کلاس‌های فیلمسازی جشنواره امسال مطرح شد، مسئولیت اجتماعی فیلمساز بود. فرهادی هم که سال‌هاست به قهرمان این عرصه تبدیل شده، در کلاس گفت: «ما غالبا احساس می‌کنیم که مسئول دادن پیام به مردم هستیم اما چه کسی این جایگاه را به ما داده است؟ ژانر فیلمسازی من زندگی روزانه مردم است و مضامین شبیه آن در همه چیز پیداست. مهم این است که ما این داستان‌ها را چطور تعریف کنیم.»

فیلمی که از سینمای امروز ایران در فست به نمایش درآمد، «سد معبر» محسن قرایی بود که تماشاگران آن را با ساخته‌های فرهادی و مانی حقیقی مقایسه کردند. در هر حال، فیلمسازان جوان حاضر در هفتمین دوره جشنواره کارگردانان تازه‌کار | فیلم‌های تازه این فرصت را یافتند تا با دیدگاه‌های یکی از مهم‌ترین و تحسین‌شده‌ترین سینماگران عصر حاضر آشنا شوند.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟