حمید نعمت الله و فیلمسازی اش که مثل هیچ کس نیست

محمد تقی زاده منتقد سینما در یادداشتی درباره فیلم «شعله ور» ساخته حمید نعمت الله نوشت.

در متن این یادداشت می خوانید: «مثل هیچ کس

شاید یکی از پرمناقشه ترین فیلم های جشنواره سی و ششم همانند جشنواره سی و دوم فجر فیلم «آرایش غلیظ»، مربوط به پنجمین فیلم حمید نعمت الله در مقام کارگردان و نویسنده باشد؛ فیلمسازی که با شجاعت و تمرکز و جزییات فراوان در کار نگارش و اجرای آثارش مشارکت دارد و هرگز از ریسک کردن در فضاهای خاص و پرخطر نمی هراسد و هر فیلمش مجزا از فیلم دیگرش و تجربه ای نو و تازه برای سینمای ترسو و تقلیدگر ایران است.

نعمت الله پس از «آرایش غلیظ» که واکنش های متفاوت و متضادی داشت سال گذشته «رگ خواب» را در جشنواره ۳۵ ام به نمایش در آورد و مورد توجه نسبی منتقدان قرار گرفت و امسال دوباره مانند فیلم سه سال قبلش اثری آوانگارد و جسورانه هم در مقام نگارش و هم اجرا به تصویر کشیده است که بازخوردهای کاملا مثبت و منفی و متناقضی را به همراه داشته است.

فیلم به شدت به روحیات و درونیات شخصیت اول فیلم (بد من) با بازی و گریم مناسب امین حیایی نزدیک شده است و حال و روز یک معتاد Addicted ترک کرده را نه به سبک و سیاق دیگر آثار به نمایش درآمده در سینمای ایران بلکه با نگاهی نو و عمیق تر به تصویر کشیده است. تغییر لحن یکی از مهمترین ویژگی های مهم فیلم «شعله ور» بوده است که عمدتا با بازخوردهای منفی و سرد برخی مخاطبان روبرو شده است و دلیل این تغییر مزاج و رفتار ضدقهرمان فیلم آنها را از ادامه فیلم خسته و بی حوصله کرده است. تغییر لحن فیلم کاملا تعمدی و درست و متناسب با روحیات شخص فرید صورت گرفته که بعضی اوقات خوشحال و سرحال و برخی مواقع آزاردهنده و غیر انسانی جلوه کرده است.

ساختار تخت فیلمنامه و نداشتن نقاط عطف آنچنانی که در سینمای کلاسیک دنیا مرسوم است از «شعله ور» فیلمی متفاوت و ویژه ساخته است که مخاطب عام از تماشای آن شاید خیلی مشعوف نشود. به این نکته زمان زیاد فیلم را نیز باید اضافه کرد که به نظر می رسد کوتاه کردن و تدوین مجدد فیلم از مهمترین راهکارهایی است که نعمت الله برای اکران عمومی فیلمش باید به آن بپردازد.

نبوغ نعمت الله و زوج فیلمنامه نویسش هادی مقدم دوست در ساخت و پرداخت شخصیت های تازه و قابل باور باعث شده است که فیلم های نعمت الله فیلم هایی شخصیت محور و با جزییات دقیق و سمپاتیک باشد و سبک فیلمسازی متفاوت و تجربه گرای او که به واسطه سال ها دستیاری و البته روزنامه نگاری بوجود آمده است نام نعمت الله را به عنوان یکی از چند فیلمساز برتر معاصر سینمای ایران به یادها سپرده می شود که نه تنها تجربیاتی تازه و بکر به سینمای تنبل و تجاری ایران می افزاید بلکه مانند هیچ کس فیلم نمی سازد و صاحب سبک و سیاق خاص خودش است.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟