اکران یکی از عجیب ترین داستان‌های هالیوود

اثری که توسط سوزان ساراندون تهیه شده و داستان هدی لامار ستاره سال‌های اوج دوران استودیویی و یکی از زیباترین زنان آن دوره را روایت می‌کند که در عین ستارگی، حق اختراع یکی از مهمترین اختراعات رادیویی آن سال‌ها را به نام خود زده شد.

لامار با نام واقعی هدویگ کیسلر، دوران کودکی خود را در اتریش پیش از جنگ گذراند و در نوزده سالگی اولین فیلم خود به نام «وجد» را در کشور چک بازی کرد. لامار ابتدا به لندن و سپس به لس‌آنجلس رفت و در اولین تجربه هالیوودی‌اش در «آلجیر» به کارگردانی چارلز بویر بازی کرد. ولی امروزه همه او را با نقش دلیله در «سامسون و دلیله» ساخته سیسل ب دومیل در ۱۹۴۹ می‌شناسند.

اما نقطه جالب زندگی لامار در جنگ جهانی دوم و ابداعی که در کنار جرج آنتهیل (موسیقیدان آوانگار) انجام داده، است. لامار که از بلوکه شدن امواج رادیوی متفقین در زیردریایی‌ها و هواپیماها آگاه شده بود. در کنار آنتهیل سیستم «جهش فرکانس» (Frequency hoping) را ابداع کرد، سیستمی که در آن امواج رادیوی دائما در فرکانس شان تغییر ایجاد می‌شود تا امواج نتوانند توسط دشمن بلوکه شوند. ابداع لامار راه را برای بحث طیف‌های وسیع رادیویی باز کند که در نهایت امروزه در تکنولوژی‌هایی مثل wifi و بلوتوث استفاده های زیادی دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟