صنعت بازی‌سازی رایانه‌ای در کشور رو به رشد است/ همراهی دولت با نخبگان باعث پیشتازی می‌شود

به گزارش رکنا، معاون مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با اشاره به اینکه «قدمت رسمی بازی‌‌سازی رایانه‌ای در ایران بیش از یک دهه است» گفت: صنعت بازی سازی ایران با حمایت‌هایی که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از گروه‌های تولید بازی انجام داد و جشنواره‌های متعددی که برگزار شد، رونق گرفت.

ابوالفضل قناعت‌پیشه با اشاره به قابل رقابت بودن بازی‌های رایانه‌ای تولید داخل با بازی‌های جهانی از بُعد فنی و محتوایی افزود: بازی‌سازان و کارشناسانی که در تولید بازی‌های رایانه‌ای داریم در سطح بین‌المللی فعال هستند و بسیاری از گروه‌‌های تولید بازی در کشور پروژه‌های برخی از شرکت‌های خارجی را به سرانجام می‎رسانند.

وی خاطرنشان کرد: متخصصان همه کشورهای جهان پیش نیازهای فنی و نرم افزاری یکسانی برای تولید بازی دارند اما از نظر ابعاد هنری، زیبایی شناسی، سناریونویسی و کارگردانی یک بازی، فعالان داخلی حوزه بازی‌سازی ایرانی بسیار حرفه‌ای بازی‌سازی را دنبال می‌کنند.

قناعت پیشه با اشاره به برگزاری دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این دوره از جشنواره «بازی‌های رایانه‌ای» یکی از مهمترین قالب‌های دریافت آثار در بخش‌های مختلف است.

معاون مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی تاکید کرد: از بازی‌های برگزیده جشنواره دوازدهم ملی رسانه‌های دیجیتال‌ کمک‌های مادی، تسهیلاتی و معنوی خواهیم داشت. یعنی در کنار جایزه‌ای که تقدیم برگزیدگان می‌شود به آنان برای ادامه فرآیند کار‌شان  وام پرداخت می‌شود و یا اگر برای  ارتقاء مدل کسب و کاری خود نیاز به مشاوره داشته باشند به آنان مشاوره خواهیم داد.

داور فنی بخش بازی‌های رایانه‌ای دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال افزود: تجربه کابری و محیط گرافیکی جذاب، پشتیبانی از کاربر حین بازی، راحتی کاربر در فضای بازی، راهنمای استفاده از بازی در فرآیند بازی، در دسترس بودن شیوه‌های پرداخت بازی و امنیت و اجرای بازی روی پلتفرم‌های مختلف از شاخص‌های داوری بخش بازی‌های رایانه‌ای این دوره از جشنواره است.

قناعت‌پیشه خاطرنشان کرد: جشنواره رسانه‌های دیجیتال مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی از معتبرترین جشنواره‌ها برای معرفی تازه‌ترین دستاوردها در حوزه تولیدات و خدمات فضای مجازی کشور است و کسب و کارهای مرتبط با بازی‌سازی رایانه‌ای با شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار و فعالیت خود را محک بزنند.

وی در این خصوص که «ما چقدر توانسته‌ایم از بستر بازی‌های رایانه‌ای برای فرهنگ‌سازی و انتقال فرهنگ استفاده کنیم» تصریح کرد: بسیاری از بازی‌های تولید شده در کشور بر مبنای فرهنگ ایرانی و اسلامی ساخته شده‌اند و داستان‌هایی بر اساس حماسه‌ها و اسطوره‌های ایرانی-اسلامی دارند. درگیری حسی و معنایی کاربران حین بازی با این داستان‌ها باعث می‌شود که افراد در فضای بازی با فرهنگ‌مان بیشتر آشنا شوند.

فرایند ثبت و دریافت آثار دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال به عنوان بزرگترین رویداد شناسایی و معرفی آثار و فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای دیجیتال که همزمان با عید فطر آغاز به کار کرده است، تا ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ ادامه دارد.

«انقلاب اسلامی و مقاومت (با محوریت نقش شهید حاج قاسم سلیمانی)»، «خانواده و سبک زندگی»، «اقوام، فرهنگ محلی و گردشگری»، «مسجد و مناسک دینی»، «امید، تفریح و نشاط اجتماعی»، «سواد رسانه‌ای و زیست مجازی»، «حکمرانی و مدیریت فرهنگی»، «خدمات مطالعاتی، آموزشی و پژوهشی» و «روایت کرونا در فضای مجازی» محورهای اصلی جشنواره امسال هستند.

صاحبان بسترهای تولید و نشر، نرم‌افزارهای تلفن همراه، بازی‌های رایانه‌ای و محتواهای دیجیتال می‌توانند با مراجعه به سامانه www.platzaar.ir در این جشنواره

 

کدخبر: 702023 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟