آمریکا ناوهای ایرانی در شمال اقیانوس اطلس را زیر نظر دارد

به گزارش رکنا، به نقل از سی .ان.ان؛ فرمانده ستاد فرماندهی جنوبی آمریکا می‌گوید دو کشتی نیروی دریایی اکنون در سواحل سنگال قرار دارند و در حال عبور از شمال اقیانوس اطلس هستند.

دریاسالار کریگ فالر در پایان کنفرانس امنیتی آمریکای مرکزی ۲۰۲۱ در پاناما آمریکا گفت: دو کشتی نیروی دریایی ایران، که اوایل این ماه وارد اقیانوس اطلس شدند، در شمال سواحل غربی آفریقا در حرکت هستند. آمریکا در حال کنترل حرکت کشتی‌ها از محل فعلی آن‌ها در خارج از سنگال است.

این مقام ارتش آمریکا با مطرح کردن ادعاهایی علیه کشورمان افزود: ما می‌دانیم که دو ناو نیروی دریایی ایران در حال گذر از شمال اقیانوس اطلس هستند.

فرمانده ستاد فرماندهی جنوبی آمریکا گفت کشتی‌های ایرانی در حال حاضر در خارج از سنگال هستند، نقطه جغرافیایی که مشخص نمی‌کند این کشتی‌ها به سمت غرب و ونزوئلا می‌چرخند یا به سمت سواحل شمال غربی آفریقا مسیر خود را ادامه می‌دهند. آمریکا از منابع اطلاعاتی خود استفاده می‌کند تا حرکات دردسرساز ایران در سرتاسر جهان را رصد کند.

این فرمانده آمریکایی از پاسخ به این سوال که مشخصا توانایی‌های قایق‌های تندرو ایرانی چگونه ممکن است تلاش‌های واشنگتن در آمریکای لاتین به چالش بکشد، طفره رفت.

مقامات آمریکایی در ابتدا اعلام کردند این کشتی‌ها ممکن است به سمت ونزوئلا در حرکت باشند تا تسلیحاتی را تحویل دهند که بیش از یک سال پیش از ایران خریداری شده‌اند. برخی گزارش‌های دیگر می‌گوید این کشتی‌ها ممکن است راهی دریای مدیترانه باشند تا با کشتی‌های متحدانی، چون سوریه یا روسیه همراه شوند. اما یک مقام ارشد دفاعی آمریکا روز جمعه گفت: فعلا در مرحله حدس و گمان هستیم.

شرکت فناوری ماکسار به استناد تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرد کشتی مکران به نظر می‌رسد حامل هفت قایق تندروی ایرانی روی عرشه باشد.

بنا به اعلام رسانه‌های داخلی ایران، ناوشکن سهند و کشتی جمع‌آوری اطلاعات مکران دهم ژوئن از تنگه آفریقای جنوبی عبور کرده و وارد اقیانوس اطلس شده‌اند. اما به مقصد نهایی این دو کشتی اشاره نشده است. نشریه پولیتیکو برای اولین بار از حرکت کشتی‌های ایرانی به سمت اقیانوس اطلس خبر داد. آن‌ها اولین شناور‌های نیروی دریایی ایران هستند که وارد اقیانوس اطلس می‌شوند.

کدخبر: 699963 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟