کدخدایی: فیلم جلسه بررسی رد صلاحیت آیت الله هاشمی به زودی منتشر می شود + فیلم
حجم ویدیو: 50.45M | مدت زمان ویدیو: 00:06:56

رکنا: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفت: دیروز فیلم جلسه بررسی صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی را به همراه برخی اعضای شورای نگهبان بازبینی کردیم و آقای مصلحی چیزی که گفته بودند را در آن جلسه بیان نکرده بودند. فیلم جلسه را به زودی منتشر خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: با وجود این که در قانون انتخابات ریاست جمهوری ، تصریح نشده است که باید دلایل عدم احراز صلاحیت اعلام شود، اما با توجه به درخواست افراد مختلف، ما هفته گذشته از سه نفر دعوت کردیم و دلایل عدم احراز صلاحیت را به آنها اعلام کردیم. هفته آینده نیز دلیل عدم احراز صلاحیت به دو نفر دیگر اعلام می شود.

شورای نگهبان همیشه از حق الناس صیانت کرده است

به گزارش خبرنگار سیاسی رکنا، در آستانه برگزاری انتخابات 1400 ، سخنگوی شورای نگهبان آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراها ، انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دوره ای خبرنگاران رهبری را در نشست خبری تشریح کرد.

عباسعلی کدخدایی در این نشست خبری که در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، با بیان این که وقتی از یک نظام مردم سالار دینی صحبت می کنیم، انتظار داریم ملزومات آن نیز اجرا شود، عنوان کرد: شورای نگهبان در طول یک سال گذشته دغدغه های رهبر انقلاب را مد نظر داشت.

وی افزود: وظیفه شورای نگهبان در بحث انتخابات پاسداری و صیانت از آرای مردم است. شورای نگهبان این وظیفه را در طول ادوار انتخابات انجام داده و همواره تلاش کرده است از حق الناس و حق مردم در تعیین سرنوشت خود به درستی صیانت شود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در این دوره ما علاوه بر موضوع سلامت انتخابات که همواره ملاک اصلی برای شورای نگهبان بوده، سلامت مردم را نیز مد نظر قرار داده ایم و به همین خاطر، اقدامات مختلفی در این زمینه انجام داده اند.

حضور یک ناظر بهداشتی در تمام شعبه ها

کدخدایی با تاکید بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی در شعب اخذ رای عنوان کرد: در تمام شعب فاصله گذاری های اجتماعی رعایت می شود و تمام سطح شعبه ها ضدعفونی خواهد شد و پروتکل های بهداشتی نیز در شعب رعایت می شود. همچنین یک نفر از وزارت بهداشت در شعب حضور خواهد داشت.

وی با بیان این که از جهت امنیت نیز مشکلی برای برگزاری انتخابات وجود ندارد، اظهار داشت: در انتخابات ریاست جمهوری از ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز استفاده می شود. خوشبختانه با توجه به بیانیه وزارت خارجه، حتیالقمدور از ایرانیان خارج از کشور حتی در کشورهایی که با برگزاری انتخابات ایران موافقت نکرده اند، با صندوق های سیار رای گیری می شود.

تعداد تعرفه ها 20 درصد بیشتر از واجدان شرایط

سخنگوی شورای نگهبان درباره وضعیت چاپ تعرفه های انتخاباتی نیز توضیح داد: از زمانی که طرح اولیه تعرفه ها مطرح شد، این طرح ها باید به تایید شورای نگهبان می رسید. در مرحله چاپ تعرفه ها نیز ناظرین ما ۲۴ ساعته بر چاپ تعرفه ها نظار داشتند تا به مرحله توزیع برسد.

وی افزود: همانطور که قبلا بیان شد، تعرفه های انتخابات 20 درصد بیشتر از تعداد واجدین شرایط چاپ شده است تا نگرانی از کمبود تعرفه نداشته باشیم.

کدخدایی تصریح کرد: چشمان بیدار ناظرین ما در موضوع توزیع تعرفه ها نظارت خواهد کرد و در روز انتخابات نیز نمایندگان ما به همراه نمایندگان نامزدها در تمام شعب حضور خواهند داشت.

افزایش 7 درصدی شعب اخذ رای

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به افزایش تعداد شعب اخذ رای برای جلوگیری از شیوع کرونا اظهار داشت: یکی از کارهای خوب این دوره، افزایش شعب رای گیری است. بنابراین حدود ۶۷ هزار شعب را در کشور پیش بینی کردیم که ۷ درصد نسبت به دوره قبل افزایش داشته است.

کدخدایی تاکید کرد: ناظرین ما با کوچکترین تخلف برخورد خواهند کرد و برای جلوگیری از تخلفات احتمالی تیم های ویژه و بازرسان ویژه اعزام می شوند. همچنین مردم می توانند مردم اگر تخلفی را مشاهده کردند، از طریق سامانه «مردم ناظر» و امکانات دیگر گزارشات‌شان را اعلام کنند.

وی ادامه داد: ناظران ما ضمن برگزاری جلسات مجازی، در جلسه ای هم با حضور آیت الله جنتی و وزیر کشور حضور داشتند و نسبت به وظایف خود آگاه شدند.

شورای نگهبان هیچ گاه براساس سلایق سیاسی نامزدها عمل نمی کند

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره تعداد بیشتر نامزدهای اصولگرا در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نسبت به نامزهای اصولگرا عنوان کرد: در این دوره و در تمام ادوار، افرادی که صلاحیتشان احراز شده است، از تمام گروه ها و جناح های سیاسی حضور داشته اند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: البته هیچ گاه شورای نگهبان براساس نگاه سیاسی نامزدها نظر نمی دهد و نظر شورای نگهبان و احراز صلاحیت اطراف صرفا براساس قانون اساسی و قانون انتخابات است و اعضای شورای نگهبان به هیچ وجه برخلاف این قوانین عمل نمی کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: بعد از مستنداتی که براساس اصل 115 قانون اساسی ارائه می شود، باید یک نامزد با رای اکثریت اعضای شورای نگهبان احراز صلاحیت شود. بنابراین باید حداقل ۷ رای مثبت برای احراز صلاحیت یک نامزد وجود داشته باشد.

کدخدایی تاکید کرد: هیچ کدام از اعضای شورای نگهبان خبر ندارند که یک عضو به چه دلیلی به یک عضو دیگر رای می دهد، یعنی ممکن است من به یک دلیل رای منفی بدهم و همکار من به دلیلی دیگر.

اولویت شمارش آرا با انتخابات ریاست جمهوری است

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که اولویت شمارش آرا در هر دوره ای با انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: با وجود این که در قانون انتخابات ریاست جمهوری، تصریح نشده است که باید دلایل عدم احراز صلاحیت اعلام شود، اما با توجه به درخواست افراد مختلف، ما هفته گذشته از سه نفر دعوت کردیم و دلایل عدم احراز صلاحیت را به آنها اعلام کردیم.

وی افزود: هفته آینده نیز از دو نفر دیگر که درخواست کرده اند، دعوت می کنیم تا مطالب موجود در پرونده شان که باعث عدم احراز صلاحیتشان شده است، بلکه آنها اعلام کنیم.

شورای نگهبان هیچ وقت نگاه سیاسی ندارد

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر این که نگاه شورای نگهبان هی چوقت سیاسی نیست، تصریح کرد: شورای نگهبان یک نهاد فقهی و حقوقی است، نه یک نهاد سیاسی، اما ظاهرا افرادی که از گروه اصلاح طلبان بوده اند، تا کنون حمایت های زیادی از سمت رسانه ها و گروه های مختلف داشته اند.

کدخدایی ادامه داد: ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها فقط ملاک های قانونی است. همچنین طبق قانون مراجع مختلف باید گزارش های خود را ارسال کنند، اما این گزارش ها بیشتر جنبه کارشناسی دارد.

توضیحات کدخدایی درباره جلسه بررسی صلاحیت آیت الله هاشمی

سخنگوی شورای نگهبان درباره انتشار فیلم وزیر سابق اطلاعات پیرامون دلیل رد صلاحیت آیت الله هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: دیروز فیلم جلسه بررسی صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی را به همراه برخی اعضای شورای نگهبان بازبینی کردیم و آقای مصلحی چیزی که گفته بودند را در آن جلسه بیان نکرده بودند. فیلم جلسه را به زودی منتشر خواهیم کرد.

وی افزود: رقابت کنونی رقابت خوبی است و شورای نگهبان نکته سیاسی ندارد. مناظرات انتخابات علی رغم مشکلات آن نشان داد کسی با کسی رودربایستی ندارد.

امیدواریم انتخابات به دور دوم کشیده نشود

کدخدایی با بیان این که امیدواریم انتخابات به دور دوم کشیده نشود، تاکید کرد: اگر این اتفاق بیفتد، تدابیر ما بدون هرگونه مماشات و حذف مراحل مان اجرایی می شود. بنابراین عوامل نظارتی ما در دوم هم نظارت می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: ان شاءالله فردا انتخابات خوبی رقم بخورد، زیرا به قول رهبری انتخابات سرنوشت سازی خواهیم داشت و ان شاءالله شاهد حضور مردم پای صندوق های رای خواهیم بود.

گفتنی است؛ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا به همراه انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری در برخی استان ها فردا 28 خرداد 1400 از ساعت 7 صبح برگزار می شود.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 697566 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟