آخرین وضعیت اصولگرایان در انتخابات مجلس خبرگان

انتخابات 1400 / روز 28 خرداد همزمان با برگزاری دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری و دوره ششم شوراهای شهر و روستا دو انتخابات میان دوره ای نیز برگزار خواهد شد؛ انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان و انتخابات میان دوره مجلس شورای اسلامی.

به گزارش رکنا و به نقل از اعتماد، طیف های مختلف سیاسی علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها برای این دو انتخابات برنامه ریزی کرده اند. البته شرایط سیاسی حادث شده برای اصلاح طلبان باعث شده که آنها به این دو انتخابات به صورت جدی ورود نکنند.

اما طیف های مختلف و تشکل های متعدد در جریان اصولگرایی همان طور که هنوز نتوانسته اند برای یک گزینه ریاست جمهوری به نتیجه برسند برای لیست مشترک انتخابات خبرگان رهبری نیز به تفاهم نرسیده اند.

منوچهر متکی ، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان در نشست خبری روز یکشنبه خبر داد: «با توجه به آخرین صحبتی که با حداد عادل داشتم لیست واحدی از طرف شورای وحدت و شورای ائتلاف برای انتخابات شوراها منتشر نخواهد شد.» به هر روی چند روز مانده به برگزاری انتخابات کاندیداهای تشکل های مختلف اصولگرایی بالاخره مشخص شده اند.

جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تصمیمی مشترک فهرستی ۳ نفره را برای تهران تدارک دیده اند. درست نیمه خرداد ماه ۱۴۰۰، غلامرضا مصباحی مقدم، عضو شورای مرکزی و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از این توافق گفته و تاکید کرده بود که «در حوزه تهران بین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز توافق شد که فهرست تهران متشکل از آقایان اعرافی، سعدی و رجبی باشد اما با توجه به اینکه شورای نگهبان انتقال آقای رجبی از قم به تهران را مورد موافقت قرار ندادند و از سویی جامعه روحانیت مبارز که پیش تر هم جناب حجت الاسلام رازینی را به عنوان کاندیدای خود برای عضویت در مجلس خبرگان رهبری معرفی کرده بودند، مجددا مورد تاکید قرار داده اند و ایشان در فهرست جامعتین خواهند بود.»

بنابراین علیرضا اعرافی، حسینعلی سعدی و علی رازینی کاندیداهای مشترک جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان در تهران خواهند بود. هرچند میان محافظه کاران و سنتی های اصولگرا این توافق ایجاد شده و به فهرستی مشترک رسیده اند، اما به نظر نمی رسد که گروه های دیگر اصولگرایی بتوانند در مورد کاندیدای انتخابات میان دوره ای خبرگان به توافقی دست یابند.

جبهه پایداری برای انتخابات خبرگان آیت الله اعرافی، حجت الاسلام مصلحی و آیت الله دانش زاده مومن را معرفی کرده است. در واقع جبهه پایداری تنها یک گزینه مشترک با سنتی های اصولگرا دارد. همچنین شورای وحدت اصولگرایان همان طور که متکی گفته بود ۲ گزینه از ۳ گزینه یعنی آیت الله علیرضا اعرافی و حجت الاسلام حسینعلی سعدی را به عنوان گزینه های مشترک با جامعتین معرفی کرده اند و قرار است گزینه سوم را نیز به زودی مشخص کند.

البته متکی در حالی این چنین از نامعلوم بودن گزینه سوم موردنظر این نهاد بالادستی در جریان اصولگرا گفته که همزمان تاکید کرده که گزینه های شورای وحدت همان گزینه های جامعتین خواهد بود. حال باتوجه به آنکه متکی ابتدای هفته جاری و حدود ۱۰ روز پس از اعلام فهرست نهایی جامعتین از جانب مصباحی مقدم، از نامعلوم بودن سومین گزینه شورای وحدت سخن گفته، احتمالا بی اطلاعی او از تکمیل فهرست ۳ نفره جامعتین، منتفی است و این یعنی این گزاره از قول سخنگوی شورای وحدت که گزینه های این نهاد بالادستی جناح راست همان کاندیداهایی خواهند بود که جامعتین معرفی کند، چندان صادق نیست.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 696981 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟