بین 37 تا 47 درصد مردم در انتخابات شرکت می کنند / برای دو مرحله ای شدن انتخابات آماده ایم + فیلم
حجم ویدیو: 8.77M | مدت زمان ویدیو: 00:01:11

انتخابات 1400 / در حالی که 4 روز بیشتر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است، صبح امروز نشست خبری جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی رکنا، جمال عرف در نشست خبری امروز (دوشنبه) با بیان اینکه در حوزه انتخابات ریاست جمهوری بیش از ۶۷ هزار صندوق و در انتخابات شوراها از بیش از ۷۵ هزار صندوق رای استفاده می شود، اظهار کرد: ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر در انتخابات 1400 واجدین شرایط رای هستند. رای اولی ها نیز  یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر هستند  که به تفکیک جنسیت، ۷۰۶ هزار و ۹۸۸ نفر مرد و ۶۸۵ هزار و ۱۶۰ نفر زن هستند.

وی افزود: تمام اقلام انتخاباتی به شعب ارسال شده است. دستورالعمل های بهداشتی و دستورالعمل های تبلیغاتی به ستادها اعلام شده است. در خارج از کشور نیز ۴۵۰ صندوق خواهیم داشت.

معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر این که صبح روز 27 خرداد، تبلیغات انتخاباتی به پایان می رسد، درباره تامین امنیت انتخابات گفت: ستاد امنیت انتخابات کار خود را آغاز کرده و جلسات مستمر برگزار کرده است. با اعضای شورای امنیت کشور جلسه داشته اند و پیش بینی های لازم را انجام داده اند. تاکنون مسأله مهم امنیتی گزارش نشده است و در امنیت کامل انتخابات را برگزار می کنیم.

نگرانی از بابت پروتکل های بهداشتی نداریم

رییس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه نگرانی از بابت رعایت پروتکل ها داریم و تذکر های لازم به ستادهای نامزدها داده شده است، اظهار کرد: تعرفه های لازم برای دور دوم انتخابات چاپ شده است و اگر انتخابات به مرحله دوم رفت، آمادگی برگزاری دور دوم در جمعه بعد از ۲۸ خرداد را داریم.

معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به سوال رکنا مبنی بر پیش بینی مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بخشی از نظرسنجی ها در فضای مجازی در اختیار همه است و البته فاصله ده درصدی در نظرسنجی ها وجود دارد و اختلافی بین ۳۷ تا ۴۷ درصدی وجود دارد. از دستگاه های نظرسنجی دعوت کرده و درباره این اختلاف سوال کرده ایم. بازهم با آنها جلسه داریم تا ستاد انتخابات به عدد دقیق تری از میزان مشارکت و احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم برسد. اما فعلا پیش بینی می کنیم بین ۳۷ تا ۴۷ درصد مردم در انتخابات شرکت می کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: یکی از فرض‌های همیشگی ما انتخابات مرحله دوم است. ما تعرفه‌های لازم را بدین منظور چاپ کردیم و شعب آمادگی این را دارند که اگر انتخابات به مرحله دوم رفت، جمعه بعد انتخابات را برگزار کنیم.

صندوق رای باید قدرتمند باشد

عرف در بخش دیگری از صحبت هایش با دعوت از همه احزاب، گروه های سیاسی و آحاد مردم برای شرکت در انتخابات عنوان کرد: ما باید سعی کنیم که صندوق رای قدرتمند باشد. اگر مشارکت بالا باشد، دولت قوی روی کار می آید و می تواند مشکلات اساسی کشور را حل کند.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: حضور رسانه ها به افزایش مشارکت کمک می‌کند و امیدواریم مشارکت خوبی را در انتخابات شاهد باشیم. البته روز پنجشنبه روز سکوت است و هیچ گونه تبلیغاتی نباید صورت بگیرد و همه ستاد ها باید به هواداران خود تذکر بدهند که در فضای مجازی و واقعی تبلیغات نکنند.

وی درباره اولویت شمارش آرا در انتخابات مختلف با توجه به برگزاری چند انتخابات در روز آینده اظهار داشت: در تهران ۴ انتخابات برگزار می شود. در ۳ استان نیز انتخابات خبرگان رهبری برگزار خواهد شد. البته ابتدا انتخابات ریاست جمهوری، بعد انتخابات مجلس خبرگان، بعد انتخابات شوراهای شهر و روستا و بعد انتخابات میان دوره ای مجلس برگزار می شود. البته در برخی مناطق از جمله تهران ممکن است شمارش آرا بیش از ۷۲ ساعت طول بکشد.

مخالف جلوگیری کامل از برگزاری تجمعات انتخاباتی هستیم

معاون سیاسی وزیر کشور درباره نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تجمعات انتخابات توضیح داد: استاندار، فرماندار یا بخشدار، سپاه، بسیج و ناجا باید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حین برگزاری تجمعات انتخاباتی نظارت کنند و اگر مشکلی پیش آید، این نهادها باید به مرجع ذی‌ربط گزارش دهند. البته از نظر ما نباید به طور کل جلوی برگزاری این تجمعات گرفته شود، چون ما به دنبال مشارکت بیشتر هستیم و این کار نقض قرض محسوب می شود. اما از نظر ما رعایت پروتکل‌ها، اقدامی عقلایی است و ما از 8 خرداد این مساله را به رؤسای ستادهای انتخاباتی ابلاغ کردیم.

عرف البته در خصوص تخلفات انتخاباتی در ایام تبلیغات گفت: عناوین تخلفات انتخاباتی اعم از زمان تبلیغات و روز رای‌گیری در قانون تصریح شده است. بازرسی وزارت کشور فعال است و ستاد پیشگیری قوه قضائیه هم فعال است. آنچه ما دل نگرانی داریم بحث پروتکل‌های بهداشتی است که قرار شد تذکراتی به ستادهای انتخاباتی نامزدها داده شود.

وی افزود: به عنوان مثال، دیروز در همدان ستاد یکی از نامزدها اصرار داشتند در نقطه‌ای از شهر تجمعی صورت بگیرد اما فرمانداری و شورای تامین به دلیل رعایت پروتکل‌ها مخالفت کردند و گفتند در محل مصلا و ورزشگاه برگزار کنید.

برگزاری انتخابات تا ساعت 2 بامداد 29 خرداد طول می کشد

معاون سیاسی وزیر کشور درباره مدت زمان برگزاری انتخابات 1400 توضیح داد: قانون تصریح دارد که انتخابات باید در یک روز برگزار شود. این یعنی زمان برگزاری انتخابات باید ساعت 24 روز 28 خرداد به پایان برسد. اما ستاد ملی مبارزه با کرونا با توجه به شرایط خاص امسال اجازه داده است که در صورت لزوم، می توانیم 2 ساعت به روز بعدی هم ورود کنیم.

وی تاکید کرد: در گذشته راس ساعت 24 سیستم رای گیری بسته می شد و اجازه رای گیری به هیچ کس داده نمی شد، اما اکنون تا ساعت 2 صبح، سیستم ما فعال است و کسانی که در شعبه هستند، در صورت صلاحدید مسئول شعبه می توانند رای بدهند.

عوامل برگزاری انتخابات واکسن کرونا زدند

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: کلیه اقلام انتخاباتی به استان‌ها اعم از صندوق‌های الکترونیک و صندوق‌های غیرالکترونیک، سایر اقلام و دستگاه‌های احراز هویت ارسال شده است.

معاون سیاسی وزیر کشور در خصوص واکسیناسیون عوامل انتخابات گفت: در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها عوامل انتخابات به تعداد ۵۵۰۰ نفر واکسیناسیون در دوز اول انجام شده است. در خصوص واکسیناسیون کارگزاران انتخابات که مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا بود، قرار بود از طریق وزارت بهداشت و با استفاده از واکسن ایرانی، این کار انجام شود. به ما قول داده‌اند که امروز در کمیته اخلاق این مجوز داده شود بنابراین منتظر هستیم تا این کار انجام شود.

عرف اظهار داشت: انتخابات الکترونیک شوراهای اسلامی در ۲۴ مرکز استان و ۸ شهر انجام می‌شود. در این خصوص با هیئت مرکزی نظارت شوراها به توافق رسیده‌ایم.

وی در پایان تأکید کرد: انتشار آگهی اسامی نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری، شوراها، مجلس شورای اسلامی و خبرگان به فرمانداری‌ها ابلاغ شده است و نامزدها در مرحله تبلیغات هستند.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 696540 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟