رایزنی رؤسای دولت آمریکا و انگلیس درباره برجام

از فروردین 1400 مذاکرات میان ایران و کشورهای عضو 5+1 به موازات مذاکرات میان این کشورها و آمریکا برای احیای برجام در وین آغاز شده است.

به گزارش رکنا، بوریس جانسون ، نخست وزیر انگلیس و جو بایدن ، رییس جمهور آمریکا عصر امروز در حاشیه اجلاس گروه هفت پیرامون موضوع های مختلفی از جمله ایران و آخرین وضعیت مذاکرات برجام گفت‌وگو کردند.

یک سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلستان عصر پنجشنبه با اعلام این خبر اشاره‌ای به جزئیات گفت‌وگوهای دوطرف در این زمینه نکرد. جو بایدن دیروز برای شرکت در اجلاس گروه هفت که از فردا (جمعه) در دهکده کورن‌وال آغاز می‌شود وارد انگلیس شده است.

جانسون و بایدن درحالی پیرامون برجام رایزنی کردند که دولت پیشین آمریکا دو سال پیش به طور یکجانبه به مشارکت در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

بایدن، رییس جمهور آمریکا بدون توجه به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری مسئولیت پذیر اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

در همین حال دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند.

در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

در این جلسه مقرر شد که ضمن تداوم تماس ها و گفت‌وگوها در سطح کارشناسی، روسای هیات ها به مدت چند روز برای رایزنی و مشورت به پایتخت ها عزیمت کرده و مذاکرات ظرف روزهای آتی مجددا از سر گرفته شود.

به گفته سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس، جانسون و بایدن همچنین پیرامون اهمیت روابط دو کشور در راستای تقویت همکاری‌ها و ترویج ارزش‌های دو طرف در سراسر جهان تاکید کردند. در حوزه مسائل سیاست خارجی آن‌ها پیرامون روسیه ، چین و آخرین وضعیت خروج نیروهای ناتو از افغانستان تبادل نظر کردند.

رهبران دو کشور تاکید کردند که با وجود چالش‌های مشترک مانند تغییرات اقلیمی و احیای اقتصاد جهان از همه‌گیری ویروس کرونا شراکت انگلیس و آمریکا بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است.

نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهوری آمریکا همچنین در جریان نشست امروز منشور آتلانتیک مربوط به پیوند اتحاد میان دو سوی اقیانوس اطلس متعلق به سال ۱۹۴۱ را تمدید کردند. به گفته سخنگوی جانسون، این سند گواهی بر عمق همکاری‌های میان دو کشور است.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 695432 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟