غلبه منطق و برنامه بر جنجال و حاشیه در انتخابات 1400

انتخابات 1400 در 28 خرداد سال جاری برگزار می شود.

به گزارش رکنا، روزنامه وطن امروز نوشت: دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری با موضوع مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی روز گذشته برگزار شد؛ مناظره‌ای که از جهات مختلف می‌توان آن را امتدادی از مناظره روز شنبه به حساب آورد. با این حال شاید مهم‌ترین نکته متمایزی که مردم در این مناظره شاهد آن بودند، عدم ابتکار عمل حداقلی کاندیداهای همسو با دولت بود به گونه‌ای که عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده که با طرح بحث‌های حاشیه‌ای و حتی توهین‌های زننده خطاب به دیگر کاندیداها بخشی از مناظره نخست را تحت تاثیر قرار داده بودند، این بار هم تنها به تکرار کلیدواژه‌های پیشین پرداختند. تلاش برای کسب رای قومیتی، طرح موضوع زنان با نیت فرار از پاسخگویی و البته تکرار توهین به کاندیداهای انقلابی بار دیگر از سوی این کاندیداهای همسو با دولت پیگیری شد. در این میان کاندیداهای جریان انقلاب بیشترین اهتمام خود را بر بیان برنامه‌های اجرایی و سیاست‌گذاری‌های اصلاح‌گرایانه گذاشتند و در عین حال بخشی از وقت خود را به تبیین دستور کار تبلیغاتی کاندیداهای همسو با دولت اختصاص دادند. با تمام این اوصاف دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری را می‌توان شاهد مثالی از غلبه برنامه‌محوری بر حاشیه‌آفرینی دانست؛ مساله‌ای که یقینا پاشنه‌آشیل غربگرایان در سال پایانی دولت روحانی به حساب می‌آید. بر همین اساس دور از ذهن نخواهد بود که همتی و مهرعلیزاده در مناظره سوم که همواره به عنوان تعیین‌کننده‌ترین مناظره انتخاباتی نیز شناخته می‌شود به دنبال آزمون مجدد اقبال خود در پوشش حاشیه‌آفرینی باشند.

گشت ارشاد این بار برای مدیران

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در بخش اول صحبت‌‌هایش در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فاصله طبقاتی در دولتش در صورت پیروزی در انتخابات، با اشاره به بداخلاقی‌‌های مناظره قبلی، ‌ابتدا گفت: به مثابه آنچه در قانون آمده اجازه داده شد دفاع کنم و من از آن استفاده نمی‌کنم و به مردم واگذار می‌‌کنم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: فاصله طبقاتی که یکی از مشکلات جامعه ما است، محصول بی‌عدالتی و سیاست‌های نادرست اقتصادی است.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های اقتصادی باید بر اساس عدالت توزیع شود. اگر همه ظرفیت‌ها به عدالت توزیع شود، شاهد فاصله طبقاتی نیستیم.

رئیسی در دومین بخش از صحبت‌‌هایش با بیان اینکه نسبت به حوزه مسؤولیت خود در مقاطع مختلف باید پاسخگو باشد، ادامه داد: مسؤول بانک مرکزی باید نسبت به دوران مسؤولیت خود پاسخگو باشد. هر روز در سفره مردم شهر و روستا یک بمب منفجر می‌شود. چه کسی باید پاسخگو باشد؟

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی قبل از مسؤولیت من تصویب شد. ضمنا بر فرض که تصویب شده، بحث ما نظارت و اجراست که به اشتباه انجام شده است. سخن ما در نبود برنامه نیست، در نبود اراده مجاهدانه برای حل مشکلات مردم است.

رئیسی در سومین بخش از سخنانش با تاکید بر اینکه درباره آسیب‌‌های امروز جامعه باید دید واقعی‌‌تر داشت، گفت: ما به پشتوانه سرمایه اجتماعی نیازمندیم. ما استقلال سیاسی داریم ولی به دلیل نگاه‌های شخصی و حزبی و فردی در دیگر ابعاد استقلال از آن فاصله داریم.

وی افزود: ما ابتدای ورود به قوه‌ قضائیه لایحه صیانت و حمایت از بانوان را تنظیم کردیم که ۴۰۰ روز است در دولت معطل مانده است. وی با تاکید بر اینکه محوری‌ترین نکته «عدالت» است، گفت: عدالت در کشور در همه شؤون آسیب دیده است. اگر حقوق مردم و دختر و زن و روستایی درست شناخته شود، باید با قدرت آن را دنبال کرد. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع‌بندی سخنان خود در پایان مناظره دوم گفت: از اول پیروزی انقلاب اسلامی عده‌ای بیشترین بهره را از آزادی می‌بردند و مردم را ناامید می‌کردند و حرف‌های ساختارشکنانه می‌زدند و به همه اهانت می‌کردند و در نهایت می‌گفتند آزادی نیست. چرا اینطور است؟ مردم فهم دارند. رئیسی بیان کرد: من حاضرم با هر کدام از دولتمردان در هر زمان و در هر پارک و اجتماعی بین مردم بروم و اقبال مردم به شما و خودم را ببینم. وی گفت: رقیبان سال‌های قبل ما که آقایان کارمند آنها محسوب می‌شوند از بیش از ۲۰۰ نفر شکایت کردند و بنده با اینکه می‌توانستم، از هیچ کسی شکایت نکردم؛ بنده به عنوان قاضی از تمام آقایان گذشتم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: رئیس‌جمهور یعنی همه مردم در مملکت حق‌شان تضمین شود با هر جایگاه و اقلیمی که هستند. رئیسی در پایان گفت: ما گشت ارشاد برای مدیران داریم.

استفاده از ظرفیت‌ها با تصحیح فرهنگ سیاسی

سعید جلیلی در ابتدای مناظره دوم در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولتش در صورت پیروزی در انتخابات برای تقویت اعتماد مردم به دولت، با بیان اینکه لازمه جلب اعتماد مردم، درست شدن رفتار مسؤولان است، گفت: اگر فرهنگ سیاسی غلط را پاک نکنیم ظرفیت‌های کشور متوقف می‌ماند.

وی ادامه داد: اگر نمایش جای کار واقعی را گرفت، نمی‌توان انتظار جلو رفتن کارها را داشت، زیرا کشور با نمایش اداره نمی‌شود. اگر به جای کار ریشه‌ای، کارهای نمایشی انجام شد مشکلات باقی می‌ماند. اگر اقدامات مسؤولان در زندگی مردم ملموس نباشد، معلوم می‌شود کار نمایشی بوده نه واقعی.

جلیلی در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما فرهنگ سیاسی است که کار نمایشی و تعارفی را انجام می‌دهد، گفت: این نوع مناظره‌ها و سوالات و پاسخ‌ها آیا می‌تواند به مردم کمک کند؟ بسیاری از موضوعاتی که مورد توجه مردم است، اصلا داخل بحث‌ها نمی‌آید. نامزد انتخابات تصریح کرد: رئیس‌جمهور باید کسی باشد که بتواند با اقتدار و قوت دولت را اداره کند. جلیلی در بخش سوم این مناظره در دفاع از دیدگاه‌های خود با اشاره به تمایز کار نمایشی با کار واقعی گفت: 50 درصد جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند. در این ۸ سال از حقوق خانم‌ها صحبت شده اما نتیجه آن تقریبا هیچ بوده است. وی بیان کرد: کار واقعی برنامه و پیگیری جدی می‌خواهد، برخی ماموریت‌ها تعریف شده اما حتی یک بار هم جلسه‌ای در این باره تشکیل نشده و پیگیری هم نشده است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع‌بندی اظهارات خود با بیان اینکه ۸ سال گذشت و در کشور در این مدت کندی و توقف وجود داشت، گفت: نقش رئیس‌جمهور برای درک درست مساله، تشخیص پاسخ و انتخاب رویکرد مناسب بسیار مهم است. یک رویکرد این است که کشور را به زور اداره کرد و برخی دوستان می‌گویند نمی‌شود اما باید در ۴ سال آینده کشور جهش پیدا کند و حاضرم با کسی که این را قبول ندارد مناظره و بحث کرده و از دیدگاه خود دفاع کنم تا مردم انتخاب درستی داشته باشند. هدف من هم کارهای ژورنالیستی نیست.

جلیلی ادامه داد: جهش به برنامه نیاز دارد نه اینکه معطل شویم که «اف‌ای‌تی‌اف» فلان شد یا نشد. کشوری با این اقتصاد بزرگ نباید معطل اینها باشد، بلکه باید برنامه داشته باشد. در مجمع تشخیص مصلحت گفتم کشور را معطل «اف‌ای‌تی‌اف» نکنیم. خود دوستان گفتند بگذارید اعلام نشود، شما مساله را درست متوجه نمی‌شوید و وقتی رویکردتان اشتباه است، جواب نمی‌گیرید.

آمده‌اید روکشی بر فاجعه 8ساله این دولت باشید

علیرضا زاکانی در پاسخ به نخستین سوال درباره برنامه‌اش برای مقابله با عوامل تهدید‌کننده جمعیت گفت: برای این مهم چند سطح برنامه در حوزه فرهنگی و اجتماعی دارم. ۴ خط تلاش در حوزه تعلیم و تربیت و تحکیم خانواده، رشد جمعیت، احساس نشاط و رفاه اجتماعی و صیانت از محیط‌زیست را دنبال می‌کنم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه 5/3 میلیون زوج نابارور داریم، گفت: بنده نخستین کاری که می‌کنم آن است که آنها را بیمه کنم تا هیچ زوجی نباشد که بچه‌دار شدن برایش آرزو باشد. وی در بخش دوم سخنانش گفت: به واقع باید دید درباره ۲۱ تا ۲۵ میلیارد دلار قاچاق سالانه در کشور که ۹۵ درصد در مبادی رسمی اتفاق می‌افتد و افراد و عناصرش هم معلومند، چرا وقتی در دولت بودند همت نکردند جلوی آن را بگیرند که کولبران زندگی عزتمند داشته باشند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یادآور شد: امروز مشکل فقر و غناست و بی‌عدالتی در مقابل تبعیض و فساد و آزادی‌خواهی در برابر استبداد و استقلال‌طلبی در مقابل بیگانه‌پرستی. آقایانی که در دولت بودند کدام سمت این ماجرا می‌ایستند.

زاکانی در دفاع از دیدگاه‌های خود گفت: در کشور ما انسداد وجود ندارد، بلکه مشکل در مدیریت، زیاده‌خواهی‌ها و باندبازی‌هاست. وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید یک بسته جامع داشته باشد، گفت: نمی‌شود کشور را با کاریکاتور اداره کرد، لذا باید به اقتصاد، مدیریت، فرهنگ، اجتماع، سیاست و سیاست خارجی پرداخت. باید برای هر بخش هم بسته‌های جدی‌ای داشت که بتوان اقدام جدی انجام داد.

وی همچنین خطاب به همتی گفت: آقای همتی راجع به کدام زنان و جوانان صحبت می‌کنند و خیلی هم شیک می‌گویند مناظره ۵ به یک است. آقای همتی! اگر بنا باشد ما کاندیدای پوششی باشیم، شما کاندیدای روکشی هستید که آمده‌اید بر فاجعه‌ای که ۸ سال این دولت بر سر ملت آورد، روکش بگذارید. من این را با عدد و رقم به شما ثابت می‌کنم.

زاکانی ادامه داد: جرأت ندارید با من مناظره کنید اما به آنهایی که به شما یاد می‌دهند چنین حرف‌هایی بزنید بگویید نمی‌خواهد شما مشت کسی را باز کنید، ما مشت آنها را باز خواهیم کرد.

مشکلات با شعار و حرف‌های مفت حل نمی‌شود

محسن رضایی در پاسخ به این سوال که اصلی‌ترین مانع امید بر سر راه جوانان و راهکارهای عملی‌تان برای رفع آن چیست؟ اظهار کرد: ملت ایران! مشکلات شما با شعار و وعده و شعبده‌بازی و حرف‌های مفت حل نمی‌شود، بلکه مشکلات ریشه اقتصادی دارد و با حرف‌درمانی به نتیجه نمی‌رسد.

وی در بخش دوم صحبت‌هایش گفت: مساله عدالت و محرومیت‌زدایی نیاز به یک جراحی و اقدامات بزرگ دارد و طرحی که برای آن در پیش گرفته‌ام «طرح کفایت زندگی» یا «ایران بدون فقیر» است. اول یارانه ۴۵۰ هزارتومانی و مساله دوم مسکن ارزان است و سپس پرداخت نقد خانه‌داری به بانوان خانه‌دار، کسب‌و‌کارهای خانگی و سهام صندوق نفت ملی ایران است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با طرح این پرسش که می‌گویند منابع این پول‌ها از کجا می‌آید؟ اظهار کرد: سال گذشته ۱۳۷ میلیارد دلار از منابع دولتی به جامعه رفته است اما به دلیل رانت کثیف و مافیایی در کشور اکثر این پول‌ها دست کسانی است که صاحب حق نبوده‌اند. ۴۰ درصد این مبلغ قابل بازتولید است. ۱۰ میلیارد دلار از این مبلغ را بدهیم به دولت که تورم را پایان دهد و بقیه را صرف این 5 مورد که گفتم کنیم.

رضایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بحث «ما نمی‌توانیم» چند سال قبل آمده و نسل جوان ما را هم تحت تاثیر قرار داده است. معتقدم امید دیدنی و گفتنی است و ان‌شاءالله سال 1400 سال گشایش خواهد بود.

موضوع دولت سلام خانواده و جوان است

سیدامیرحسین قاضی‌ زاده هاشمی در بخش اول در پاسخ به سوالی درباره مدیریت میان بخشی اجزای دولت گفت: یکی از مشکلات ما در نظام اداری کشور نحوه تقسیم وظایف است. ما وزارتخانه‌های بخشی، موضوعی و شوراهای بالادستی و نهادهایی را داریم که بعضا در بدنه دولت یا خارج از آن هستند که وظایفی شبیه هم دارند.

وی یادآور شد: در طراحی ما دولت 5 فرماندهی در 5 حوزه اصلی پیدا می‌کند که هر کدام از فرماندهان دبیر شورای عالی هم خواهند بود. با این روش خیلی از مصوبات مثل الان بلاتکلیف باقی نمی‌ماند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در دومین بخش از سخنانش با تبریک پیروزی تیم‌ ملی فوتبال ایران گفت: این پیروزی‌ها نشان‌دهنده توانایی‌های جوانان است. امروز جوانان بهترین و شادترین سال‌های عمر خود را می‌گذرانند اما 5 سال در یک اتاق به دلیل کنکور محصور هستند و بعد هم بحث سربازی و کیفیت آن در میان است. تحصیل طولانی‌مدت و گرفتن مدارک آن هم بدون کسب مهارت کافی، وضعیت بدی را برای جوانان به وجود آورده است. قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: موضوع دولت سلام، خانواده و جوان است. نقش‌آفرینان اصلی جوانان هستند که گره‌گشای مسائل کشورند. دولت من کنکور را حذف می‌کند و مساله سربازی را حل‌و‌فصل خواهد کرد. گفت‌وگوهایی با نیروهای مسلح انجام می‌شود تا به طرح جامعی برای تبدیل «سربازی» به «سربازی حرفه‌ای» برسیم.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

عکس: مرتضی فخری نژاد

کدخبر: 695031 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟