چانه زنی در وین بر سر چیست؟! / نطنز مساله اصلی است!

به گزارش رکنا، فرانک هیپل (Frank N von hippel) دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵) و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون است. وی به صورت تخصصی در حوزه سلاح هسته‌ای و پیمان منع اشاعه هسته‌ای و جنگ تحقیق و بررسی کرده است. وی نظرات خود را در مورد افزایش تنش‌ها در منطقه و روند جلسات وین و احیای برجام بیان کرده است‌.

هر دو طرف در تلاش برای دستیابی به اهدافی فراتر از برجام هستند

فرانک هیپل در ابتدا در مورد ارزیابی نشست وین تاکنون گفت: من نگران هستم چراکه به نظر می‌رسد هر دو طرف در تلاش برای دستیابی به اهدافی فراتر از بازگشت به انطباق کامل با توافق فعلی برجام هستند. اما هنوز به لغو تحریم‌ها و احیای برجام و در نتیجه اجرای تعهدات از سوی ایران امید دارم.

مذاکره‌کنندگان در وین در تلاشند تا برجام را به قدرت کامل خود برگردانند

وی در ادامه گفت: در صورت موفقیت در مذاکرات، به نظر می‌رسد که ایالات متحده کلیه تحریم‌هایی را که به نظر آنها مربوط به برجام است، لغو خواهد کرد. به نظر می‌رسد یکی از مشکلات و چالش‌های مذاکرات بر سر این است که تحریم‌های دیگر همچنان پابرجا خواهد ماند.

این استاد دانشگاه گفت: من فکر می‌کنم مذاکره‌کنندگان دو طرف در وین در تلاشند تا برجام را به قدرت کامل و موقعیت موثر خود برگردانند.

چانه‌زنی بر سر سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای که ایران در نطنز نصب کرده است‌

ون هیپل هم چنین اضافه کرد: ظاهراً برخی از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تری که ایران در نطنز نصب کرده است‌، در برجام مجوزی برایش صادر نشده بود و اکنون به ابزار چانه‌زنی تبدیل شده‌اند.

اگر آمریکا و ایران برای احیای برجام توافق کنند، اسرائیل نمی‌تواند آنها را متوقف کند

وی با بی اهمیت دانستن مخالفت اسراییل با احیای برجام گفت: اگر ایالات متحده و ایران می‌توانند برای احیای برجام توافق کنند، فکر نمی‌کنم اسرائیل بتواند آنها را متوقف کند. فعلا پایان این جلسات نامشخص است. من هفته به هفته امیدوارم که هر جلسه آخرین جلسه باشد.

این مقام سابق کاخ سفید اظهار کرد: ایالات متحده مایل است در مورد مسائل اضافی با ایران مذاکره کند اما کاملاً مشخص نیست که ایران هم علاقه‌مند است یا خیر.

احیای برجام باید پیش از انتخابات ایران به سرانجام برسد

وی با اشاره به نزدیک شدن انتخابات در ایران گفت: با توجه به اینکه ابراهیم رئیسی، ممکن است برنده احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران باشد و وی از منتقدان برجام است، ممکن است تلاش شود احیای برجام پیش از انتخابات ایران انجام شده باشد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

منبع:ایلنا

کدخبر: 693906 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟