فریدون عباسی: فریبکاران انتخابات 96 تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند/ دلار 25 هزار تومانی میوه دولت روحانی/ تولید مسکن، اولین اقدام دولت من + فیلم
حجم ویدیو: 84.40M | مدت زمان ویدیو: 00:11:31

انتخابات 1400 در تاریخ 28 خرداد سال جاری برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار رکنا، دکتر فریدون عباسی دوانی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و داوطلب انتخابات ریاست جمهوری 1400 با حضور در رکنا به تشریح برنامه هایش دردوران ریاست جمهوری پرداخت که بخش هایی از این گفت و گو را در زیر می خوانید.

مردم نارضایتی های خود را با نه گفتن به مشارکت در انتخابات اعلام می کنند

دکتر فریدون عباسی در ابتدا در مورد فضای انتخاباتی کشور در 40 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری به خبرنگار رکنا اظهار داشت: مردم از نظر فضای سیاسی، اقتصادی و انتخاباتی به دنبال چند نکته هستند. مردم در انتخابات باید بفهمند که شرکت در آن به نفع خودشان است. مردم در انتخابات مجلس عنوان می کردند که در انتخابات شرکت نمی کنند و در نتیجه دیدیم که واقعاً هم آمار مشارکت ها در تهران و برخی شهرستان ها کمتر از سال های قبل بود. مردم شهرهایی که از عملکرد دولت ناراضی بودند، میزان مشارکت زیر 36 درصدی داشتند. باید توجه داشت که مردم آزمایش می کنند که آیا اوضاع اقتصادی و شغلی شان بهتر شده یا خیر؟ البته اگر کشور را در خطر ببینند و مثل دوران دفاع مقدس که هم از نظر اقتصادی وضع نامناسبی داشتیم، همین که می دیدند کشور تهدید می شود، در تظاهرات و راهپیمایی ها و روز قدس شرکت می کردند و چیز چندانی نمی گفتند، اکنون هم وضعیت به همین ترتیب است.

وی ادامه داد: نکته دیگری که در کاهش شور انتخابات 1400 باید به آن توجه کرد آن است که مردم با تبعیض زیادی مواجه شده اند، اکنون درآمد و هزینه های مردم با یکدیگر تناسب ندارد، بین مردم و برخی مسئولین تفاوت های زیادی در میزان برخورداری از رفاه وجود دارد. همه این عوامل و حتی بحث آزادی های اجتماعی، نحوه گزینش ها، نحوه احزار صلاحیت ها با یکدیگر جمع می شوند و مردم با دلسردی مجبور می شوند که یک "نه" را با رای ندادن به مجموعه حاکمیتی کشور اعلام کنند.

شهادت شهید فخری زاده شاید نشانه ای بود تا به گونه ای دیگر انجام وظیفه کنم

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی در تشریح علت تصمیم گرفتنش برای حضور در انتخابات 1400، افزود: من فردی بودم که از ابتدای انقلاب در حوزه اجرایی کشور فعال بودم، هم در صف بودم و هم در ستاد، به عبارتی در جاهایی کار های استراتژیکی، راهبردی، تصمیم گیری و تصمیم سازی ها را انجام می دادم و جاهایی هم در حوزه اجرایی فعالیت می کردم. شرایط مجلس به گونه ای است که مردم از نمایندگان انتظار قانون گذاری و نظارت بر قانون نمی خواهند، آن ها بیشتر رفع نقاط ضعف در دستگاه اجرایی را طلب می کنند. با این حال هرچقدر هم نمایندگان بگویند که در انتصابات دخالت نمی کنند، مردم نمی پذیرند. بنابراین نمایندگان باید به کارهای اجرایی هم وارد شوند. اینجانب سوابق اجرایی و اجتماعی هم داشته ام و در این دوره، مجلس را از نزدیک می شناسم. به عبارتی اگر دستگاه اجرایی را در اختیار بگیرم بهتر می توانم مسائل را حل کنم.

عباسی در خصوص رابطه داوطلب شدن اش در انتخابات و شهادت شهید فخری زاده اعلام کرد: مطلبی در مطبوعات مطرح شد که مربوط به جلسه ای خصوصی بود و یک نفر بصورت بریده مطلب را ضبط و منتشر کرده بود. در آن جلسه از گذشته ها مطالبی را بیان کردم که عبارت بود از این که اگر مرا ترور نمی کردند و زنده نمی ماندم هیچ وقت به دولت راه پیدا نمی کردم. دلیل این موضوع هم شهادت شهید شهریاری بود که بعد از اینکه من زنده ماندم به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس انرژی اتمی انتخاب شدم. در مورد نمایندگی مجلس هم باید بگویم که امام جمعه کازرون به من پیشنهاد دادند تا نماینده مجلس شوم، اما با وجود اینکه قصد داشتم به ایشان اعلام مخالفتم را با نمایندگی بگویم، پس از 48 ساعت از اینکه این پیشنهاد را به من دادند، شهید شدند، بنابراین در جمع دوستان گفتم که باتوجه به اینکه دوست من شهید فخری زاده هم در آن زمان شهید شده، شاید نشانه ای باشد تا کار دیگری را انجام دهم.

الگوی کازرون این بار در ریاست جمهوری مطرح می شود

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری 1400 در تشریح الگوی کازرون در زمان انتخابات گفت: الگوی کازرون به عنوان یک قالب کوچک مطرح شده است، بعضی افراد از شرکت در انتخابات مجلس کازرون مردد بودند و عده ای می گفتند که چون آقای عباسی یک چهره ملی و جهانی دارد، اگر دعوت کردیم و رای نیاورد، وضعیت جالبی نیست. علاوه بر این بعضی هم گفتند که باید برای انتخابات هزینه شود و مثلاً 2 میلیارد تومان برای آن باید خرج کنیم، با این حال بنده هزینه ها و مخارج این چنینی را قبول ندارم و اعتقاد را مهمتر از هر چیزی می دانم. ضمن این که خراب کردن ورود عده ای به انتخابات نیز کاری شایسته نبود، بنابراین من از انتخابات به طور موقت کنار کشیدم تا زمان انتخابات که به من اعلام شد افرادی که رقیب  شما بودند تایید نشدند و بهتر است شما وارد عرصه انتخابات شوید، من نیز چون به امام جمعه جواب رد داده بودم، قبول نکردم و آن ها به من گفتند که ما شما را جزو اصولگرایان حساب کردیم. پس از آن به آن ها اعلام کردم که اساساً من اصولگرا نیستم. بدین ترتیب به آن ها اعلام کردم که بهتر است با گفتمان با مردم حرف زد و اگر آن ها قبول کردند به ما رای می دهد، این گونه شد که الگوی کازرون مطرح شد، یعنی ما کاری به هیچ جریان، حزب سیاسی و مراجع قدرت نداریم.

تشریح شعار انتخاباتی: دولت نخبگانی، بازگشت به مردم

فریدون عباسی دوانی در مورد شعارش در انتخابات با عنوان "دولت نخبگانی" گفت: من سابقه ای در سازمان انرژی اتمی و معاونت رئیس جمهور دارم که در آن کسی را با هیچ دیدگاهی حذف نکردیم. در آن عنوان کردیم که حساسیت ما فقط در راستای جلوگیری از ورود جاسوسان به سیستم به بود زیرا از نظر علمی توانایی و ظرفیت های خوبی در اختیاریم. ما دیدگاهی سیاسی داریم که در مدت 2 سال و نیم، با استفاده از ظرفیت های علمی و مردمی تیم مذاکره کننده را با دستاوردهای علمی مان قدرتمند و در ابعاد بزرگ تر کل کشور را قدرتمند کنیم. بنابراین شعار ما نیز بازگشت به مردم با نگاه نخبگانی و متخصصین است. نخبگان جامعه فقط در دانشگاهیان محدود نمی شوند، مثلاً نخبگان بازار، نخبگان کشاورزی و صنعت و... نیز از نخبگانی اند که می توانیم از آن ها بهره ببریم. بهرحال ممکن است یک کشاورز دارای تحصیلات دانشگاهی نباشد ولی تجارب بسیار ارزشمندی داشته باشد که بتواند به ما کمک کند. ما معتقدیم که نخبگان می توانند مشکلات را در سریع ترین زمان رفع کنند.

وی در مورد توجه به جناح ها و احزاب مختلف در دولت سیزهم گفت: مملکت متعلق به یک یا چند حزب نیست. مگر فقط یک عده خاص در کشور انقلاب کردند و صاحب آن هستند؟ مردم ایران حق دارند از کشورشان بهره مند بوده و در آن مدیریت کنند. امام خمینی (ره) این کشور را به صورت الهی رهبری کردند و به طور کلان و با مختصات فکری خودشان با مردم صحبت کردند و بین مردم تفکیکی قائل نمی شدند. اکنون مقام معظم رهبری نیز وقتی مردم را اتلاق می کنند زمانی کهک در مورد خودی ها صحبت می کنند، همین افرادی که دارای علایق مختلف سیاسی و فکری خاص در چارچوب نظام هستند را شامل می شود و این ها جزو خودی ها محسوب می شوند. در این بین اگر کسی هویت ملی نداشته باشد هم جزو غیرخودی ها محسوب می شود. بنابراین اگر هویت ملی را تقویت کنیم و در کنارش به ارزش های دینی مان نیز توجه داشته باشیم، کشور را بیمه کرده و از لحاظ سیاسی و اقتصادی هیچ گاه شکست نخواهیم خورد.

به زنان نباید مثل وسیله ای در ویترین مغازه ها نگاه کرد

عباسی در مورد هزینه های تبلیغاتی اش در انتخابات با اشاره به الگوی کازرون اظهار داشت: در الگوی کازرون ما این هزینه ها را نداشتیم. بنده هزینه هایی که برای رفت و آمد و اقامت لازم بود را در انتخابات مجلس خودم پرداخت کردم و بریز و بپاش نداشتم. ما در منازل و مساجد با مردم گفت و گو می کردیم و در حد چای هزینه می کردیم و در تهران نیز ستاد ما در همان دفتری است که در مجلس شورای اسلامی در اختیار داریم. بنابراین در انتخابات به وسیله فضای مجازی تبلیغات می کنیم و این فضا هم به صورت خودجوش اداره می شود و بخش هایی که باید خودمان هزینه هایش را پرداخت کنیم نیز به گونه ای نیست که فشاری به ما وارد کند. افرادی در استان های مختلف اعلام آمادگی کردند که به صورت خودجوش فعالیت خواهند کرد و پس از تایید صلاحیت اینجانب این افراد انقلابی و خوش فکر به صورت الکترونیک کار خواهند کرد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد خرابکاری های هسته ای طی سال های اخیر و نفوذ یکسری افراد در سیستم هسته ای کشور اظهار داشت: ایراد کار در مدیریت حوزه های اجرایی و امنیتی است. اگر خرابکاری هایی در مراکز هسته ای ما صورت گرفته بدلیل غفلت برخی افراد یا شناسایی دشمن از نقاط ضعف ما در آن مراکز بوده، با این حال باید توجه کرد که از بین 100 حمله ای که می شود، ممکن است یک یا دو تای آن موفقیت آمیز عمل کند.

وی در مورد ترکیب کابینه دولت سیزدهم و احتمال حضور بانوان در آن گفت: من تفاوتی بین زن و مرد در حوزه اندیشه قائل نیستم. اینجانب دانشجویان خانمی داشتم که از نظر فکری برتر از آقایان بوده اند، بهرحال طبیعت خانم ها به گونه ای است که از نظر جسمی اکثراً ضعیف تر از آقایان هستند و افرادی از بین آن ها که می خواهند در کارهای صنعتی و اجرایی فعالیت کنند قطعاً توان مردان را ندارند. با این حال در حوزه مدیریتی خانم ها عملکرد خوبی دارند ولی بر اثر فشارهایی که ممکن است به آن ها وارد شود، واکنش متفاوت تری نسبت به مردان از خود نشان می دهند. بهرحال ما تربیت شدگان زنان هستیم و اگر شجاعت پیدا کردیم و یا سلامت داریم به دلیل آن است که در دامان آن ها بزرگ شده ایم. بنابراین باید به جایگاه زن درست نگاه کرد، این غلط است که بگوییم خانم ها را در کابینه قرار خواهیم داد، نباید به خانم ها اینگونه نگاه شود که گویی وسیه ای برای قرار دادن در ویترین مغازه ها هستند. شایسته گزینی یعنی آن که تفاوتی بین انسان ها قائل نشویم. دخترانی که در دانشگاه لباس عالمانه نمی پوشند و بیشتر به ظواهر خود دقت می کنند، می توانند همسر خوبی باشند ولی در جایگاه های برتر علمی و کاری قرار نمی گیرند.

اولین اقدام دولت من رفع بیکاری و تولید مسکن است

فریدون عباسی دوانی در رابطه با ارسال نامه برخی نمایندگان به رئیسی برای شرکت در انتخابات گفت: بخش زیادی از بدنه مجلس را اعضای یک جناح تشکیل می دهند و دلیل تعداد زیاد نامه های ارسالی به یک نفر به همین دلیل بوده است. اگرچه تعدد درخواست ها برای آمدن یک نفر در کشور این موضوع را به ذهن ها القا می کند که شاید شخص دیگری در کشور برای اداره امور وجود ندارد یا بقیه دارای مشکلاتی هستند که کاستی هایش کمتر از آن فرد مورد نظر است. بنابراین کشور ما منحصر به یک فرد یا یک جناح نیست و اگر عرصه باز شود افراد بسیاری هستند که توانایی سکان داری دستگاه اجرایی کشور را دارا هستند.

رئیس سابق سازمان انرِژی اتمی در تشریح لزوم توجه به مسائل و مشکلات معیشتی مردم گفت: دولت برای این تشکیل می شود تا جامعه را به گونه ای مدیریت کند که مردم شغل داشته باشند و بتوانند با یکدیگر رابطه برقرار کنند و ضمناً از نظر معیشتی نیز مشکلی نداشته باشند. ما به عنوان نماینده مردم به دلیل ارتباط بیشتری که با مردم داریم، می بینیم که اولین دغدغه مردم شغل است. مردم اعلام می کنند که اگر درآمد داشته باشند و از نظر مالی مشکلی نداشته باشند، می توانند انفاق کنند و یارانه نگیرند تا به دولت کمک شود. با این حال وقتی شغلی نیست و کرونا آمده و گردش پول در جامعه کم شده، در این وضعیت، دولت است که مسئول رسیدگی به معیشت مردم است، دولت باید برای هر مشکلی برنامه داشته باشد.

عباسی ادامه داد: اولین اقدام دولت من رفع بیکاری است. ساده ترین مسئله در کشور برای حل بیکاری، ساخت مسکن است. با توجه به این که مسکن پول می خواهد و راه انداز بیش از 100 نوع شغل است می توان در این حوزه اقدام کرد. وقتی تولید مسکن راه بیوفتد، بسیاری از معضلات اجتماعی از جمله دعواهای خانوادگی، ازدواج جوانان و مسائلی این چنینی به دلیل آن که مردم شغل دارند و صاحب خانه شده اند، کم می شود. جوانان می توانند با پرداخت اقساط 20 ساله صاحب خانه شوند، در این صورت خواهیم دید که فضای نشاط آور و شادابی در جامعه شاهد خواهیم بود و ما کمتر به دنبال قوای قهریه در کشور خواهیم رفت. از طرفی حل مسائل اقتصادی مستلزم صرفه جویی در مصرف انرژی است، درست مانند کاری که در بنزین و گازوئیل شاهد بودیم، ضمناً کارهای خوب دولت های گذشته باید ادامه داشته باشد و اگر کاستی هایی وجود دارد نیز برطرف شود.

برخی در مسئله حجاب خودشان را مجتهد حساب می کنند

داوطلب شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 با تاکید بر لزوم ارتباط کشورهای مختلف ابراز کرد: ارتباط با همسایگان و دیپلماسی اقتصادی جزو اولویت های ماست، ما باید کشورهای آسیای جنوب غرب نیز ارتباط داشته باشیم و مبادلات اقتصادی پیگیری شود. همسایگان باید بدانند که در اقتصاد یکدیگر شریک هستیم و به این واسطه با یکدیگر نباید بجنگیم و انرژی هایمان را تلف کنیم. اکنون 15 کشور در همسایگی ما قرار دارند و تعدادی از کشورها نیز کمی دورتر هستند. در 2 سال اول باید به این موضوع دقت کنیم و به طور موازی به سراغ سایر کشورهای دنیا برویم.

وی ادامه داد: در کنار دیپلماسی اقتصادی باید دفاع خودمان را نیز تقویت کنیم، دفاع نیز با حضور مردم در حوزه های علمی و حوزه های دیگر تقویت می شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در مورد حجاب بانوان و رویکردش نسبت به این موضوع گفت: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید "انَ الصَلاه تنهی عن الفَخشاء و المُنکر". بر این اساس ما باید ابتدا به بدانیم چه چیزی می تواند جلوی زشتی ها ومنکرات را بگیرد. بنابراین ما باید ابتدا مردم را به نماز خواندن تشویق کنیم و سپس جلوی آسیب های اجتماعی را بگیریم.

وی ادامه داد: درجات ایمان متفاوت است، افراد از مسلمانی خارج نشده اند و لااله الا الله گفته اند، وقتی مردم ببینند که ما انسان های مهربانی هستیم و نماز می خوانیم و به فکر آن ها هستیم، به حرف ما گوش می دهند. ما این ها را در دانشگاه تجربه کردیم، به کسی نگفتیم که نماز بخواند، دانشجویان وقتی ببینند که سر کلاس حقوق آن ها را رعایت می کنیم و به آن ها احترام می گذاریم، به موقع سر کلاس حاضر می شویم، به درستی مطالب درس را عنوان می کنیم، خود به خود به انجام تکالیف شان تشویق می شوند. ما نباید با قضاوت دیگران مبنی بر این که چه کسی ریش دارد، چه کسی حجاب کامل تری دارد و امثالهم، باید به وظایف خودمان به درستی عمل کنیم و ابتدا چشم خودمان درا حفظ کنیم و بعد از دیگران انتظار داشته باشیم که به وظایف شان عمل کنند. چگونه وقتی حقوق دانشجویان را رعایت نمی کنیم، می توانیم انتظار انجام تکالیف از سوی آن ها را داشته باشیم؟

عباسی در ادامه بیاناتش در خصوص موضوع حجاب گفت: بعضی افراد فکر می کنند در مسائل دینی مجتهد هستند، در حالی که باید نقش مرجع تقلید و مقلد را مشخص کنیم. بحث تقلید در مسائل دینی تضعیف شده است، باید توجه داشت که این مراجع تقلید هستند که حد و میزان حجاب را تعیین می کنند. ما باید بدانیم که حجاب یک تکلیف فردی است یا اجتماعی؟ آیا کسی که نماز می خواند می تواند حجاب کمتری داشته باشد یا برعکس؟ به نظر می رسد ما زیادی به یکدیگر کار داریم و متاسفانه ما از بحث حجاب در دوران انتخابات، از خانم ها سوء استفاده می کنیم، مثلاً هرکس که موهای رنگی داشت و آرایش کرده بود را در ایام انتخابات در تلویزیون نشان می دهیم که اعلام کنیم ما روشنفکر هستیم. اما واقعیت اینگونه است که گویی این افراد فقط به درد ایام انتخابات می خورند و در بقیه ایام سال توجهی به آن ها نمی شود. این موضوع برخلاف حقوق شهروندی است و باید به آن دقت شود.

وضعیت حجاب را در ایستگاه راه آهن و مسجد جمکران باید بررسی و نمونه گیری کرد

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری 1400 ادامه داد: بعضی از گروه ها ممکن است وقتی در جایی جمع می شوند فقط افرادی را استخدام و به کار گیرند که از برخی لحاظ شبیه به خودشان است، حتی بعضی افرادی که انسان هایی مقید هم هستند را نیز تایید نمی کنند. ما توصیه می کنیم که اگر می خواهیم بدانیم که وضعیت حجاب در ایران چگونه است، از ایستگاه راه آهن و مسجد جمکران نمونه برداری کنیم. ما در هر دو مکان نمونه برداری کردیم ودیدیم که وضعیت الحمدلله بسیار خوب است.

فریدون عباسی دوانی در مورد نزدیکی نگرش اش به آقای احمدی نژاد با توجه به اینکه در دوران وی مسئولیت داشته است، گفت: مردم در سال های 84 و 88 طرز فکری داشتند که قابل احترام است و همه باید به آن احترام بگذراند. بهرحال عده ای که 20 سال حکومت را در دست داشتند در سال 88 آمدن ایشان به صحنه انتخابات را برنتافتند و دست به اغتشاشات زدند، ما در 88 دیدیم که رای قاطعانه ای به آقای احمدی نژاد داده شد و سال 92 نیز به همین ترتیب بیش از پنجاه درصد مردم به آقای روحانی رای دادند. با این حال دیدیم که در انتخابات 96 مخالفان ایشان با توجه به وضعیت اقتصادی گمان می کردند که آقای روحانی کمتر از دوره قبل رای می آورد و همین اتفاق هم افتاد، با این تفاوت که رقیب آقای روحانی با اخلاق و خط مشی سیاسی که داشت، هیچ گونه پرخاش و آسیبی به نظام وارد نکرد و همه به رای مردم احترام گذاشتند. آقای روحانی فرصت کافی داشتند که وضع اقتصادی را بهبود بخشند و اگر مشکلی وجود دارد، مقصر شورای نگهبان است که باید ظرفیت کاندیدا ها را بهتر بررسی می کردند.

وقوع کرونا در دنیا ممکن است بدلیل اختلاف برخی کشورها با یکدیگر باشد

رئیس کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه هایش برای مقابله با بیماری کرونا در کشور اظهار داشت: سازمان های مسئول برای مقابله با حوادث گوناگون هشدار هایی داده اند. به عنوان مثال پدافند غیرعامل همیشه هشدارهایی داده است که ممکن است برخی بیماری های ویروسی توسط دشمن روی ما ایجاد می شود. مثلاً جنون گاوی و تب برفکی از جمله بیماری هایی است که کشورها برای مبارزات اقتصادی ایجاد می کنند. در برخی موارد نیز می تواند یکسری بیماری ها و ویروس ها روی افراد جامعه آزمایش شوند، بنابراین باید در برنامه هایمان برای مبارزه با چنین اتفاقاتی آمادگی داشته باشیم.

وی در مورد شیوع بیماری کرونا گفت: از وقتی که بیماری سارس در چین شایع شد و همزمان اخبار وقوع جنگ در افغانستان و عراق مخابره شد، باید حواسمان را به بیماری کرونا جمع می کردیم. زیرا چین اکنون دارای قدرت نظامی و اقتصادی خوبی هست ممکن است کشورهایی که مایل نیستند این قدرت را در چنین کشوری ببینند از این گونه بیماری ها استفاده کنند. پس موضوع کرونا در جهان ممکن است به دلیل جنگ بین کشورهای مختلف باشد، اگر چه ما اثر طبیعت را انکار نمی کنیم و بیماری همچون آنفلوآنزا را نیز شاهد بودیم اما ممکن است در این گونه همه گیری ها کشورهای ضعیف آسیب های بیشتری از سایرین ببینند. ما اکنون باید در علوم پایه، پزشکی و زیستی و امثالهم ظرفیت های خودمان را تقویت کنیم، ضمن این که چنین موردی نیز به نوبه خود باعث رشد اشتغال در کشور خواهد شد.

جمعیت ایران باید به 150 میلیون نفر برسد

فریدون عباسی دوانی در مورد افزایش جمعیت و تشویق جوانان به ازدواج گفت: طی 20 یا 30 سال آینده جمعیت ما باید به 150 میلیون نفر برسد و دلیل آن این است که نیروهایی باید حضور داشته باشند تا بتوانند هزینه های مربوط به صنوق های بازنشستگی را تامین کنند، ضمناً باید توجه داشت که هرچقدر سطح سلامت جامعه بالا می رود، به تبع آن سن افراد نیز افرایش می یابد و بیمه های مرتبط با آن نیز هزینه های زیادی را متحمل می شود. در دهه های گذشته با 3 یا 4 هزار تومان می شد که یک زندگی آبرومند تشکیل داد اما اکنون سوال این است که جوانان با چند میلیون تومان می توانند به فکر تشکیل خانواده باشند؟ دولت، مجلس و سایر قوا باید با هم هماهنگ باشند تا تسهیلاتی برای شروع زندگی فراهم کنند.

وی در رابطه با ازدواج جوانان ادامه داد: اگر جوانان به آینده امید داشته باشند، دوست دارند ازدواج کنند و بهرحال دو جنس مخالف وقتی از یکدیگر خوششان بیاید و با آرامش به یکدیگر بپیوندند، مطمئن باشید حاصل این ازدواج ها چندین بچه است. باید توجه داشت که جامعه ما از حالت کشاورزی درآمده و صنعتی شده است. ضمناً زنان دیگر فقط درس نمی خوانند و کار می کنند و سبک زندگی به طور کلی تغییر کرده و بایستی پشتیبانی از بانوان بیشتر از قبل صورت گیرد. خانم ها اگر به دولت اعتماد کنند که از آن ها برای کار کردن و فرزنددار شدن حمایت می کند، وضعیت بهتری شاهد خواهیم بود.

240 نماینده برای رای دادن به ظریف باید پاسخگو باشند

دکتر فریدون عباسی دوانی در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا مبنی بر اعلام برنامه هایش پس از توافقات هسته ای و این جمله رئیس جمهور که قول برداشته شدن تحریم ها را طی مذاکرت اخیر اعلام کرده بود، اظهار داشت: من نمی دانم چه رئیس جمهوری چنین اظهار نظری کرده است! شاید رئیس جمهوری جدید باشد! کسی که چنین حرفی زده، قبلاً وعده های زیادی در انتخابات سال 92 و 96 داده بود که یکی از آن ها وعده 100 روزه به مردم است.

وی در انتقاد از عملکرد و عدم تحقق وعده های رئیس جمهور گفت: ایشان گفتند که برجام میوه می دهد، اما میوه های برجام، تحویل دلار 25 و 30 هزار تومانی به مردم بود، میوه سیب و گلابی میوه های خوشمزه ای هستند و برجام چنین میوه هایی به ما تحویل نداد. اگر سخنرانی های قبلی فردی که از برداشته شدن تحریم ها صحبت می کند را جلویش بگذاریم، شاید متوجه شویم که صدا یا تصویرش را جعل کرده اند و خودش نبوده! بنابراین ما چنین حرفی در مورد تحریم ها را از این ایشان باور نمی کنیم.

عباسی در مورد صدای منتشر شده از وزیر خارجه که بازتاب های زیادی به دنبال داشت تاکید کرد: ما در سیاست های خارجی انسجام نداریم و این موضوع در فایل صوتی آقای ظریف مشخص است. باید توجه داشته باشیم که صدای منتشر شده از وزیر خارجه فقط مربوط به چند وقت اخیر نمی شود و رویکرد ایشان از سال 92 تغییر نکرده است. نمایندگانی که حدود 240 رای دادند تا ایشان به وزارت خارجه برسد و مملکت به این روز کشیده شود نیز اکنون باید پاسخگو باشند. تفکری که این افراد دنبال می کنند، تفکر نئولیبرالیسم است و باعث می شود همه منافع در اختیار طبقه سرمایه دار قرار گیرد. اکنون بانک داری ما با این سودهایی که گرفته می شود واقعاً با اسلام تطبیق دارد؟ این موارد استخوان جامعه ما را خرد می کند.

نامزد انتخابات 1400 با انتقاد از نبود اجماعی واحد در کشور بیان کرد: متاسفانه ما در کشورمان اجماعی نداریم تا بر اساس آن مدافعان دیپلماسی ما در خارج مذاکره کنند. دستگاه اجرایی ما همانطور که در برجام دیدیم یکه تازی می کند. در ماجرای برجام اعلام شد که قانون اساسی کنار گذاشته شود و شورای امنیت ملی نیز نظر ندهد و به جای آن که رئیس جمهور مدافع شورای عالی امنیت ملی باشد، رهبری مدافع آن و مجلس شورای اسلامی بود. رئیس جمهور وقتی صحبت از ارائه نظرات از شورای امنیت ملی می شد، ابراز می داشت که باید رفراندوم کنیم و به این ترتیب با جو سازی نظرات خود را تحمیل می کرد. با این کار دشمن نیز وقتی می بیند طرف مقابل حریص است، آن را بیشتر تحت فشار قرار می دهد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با انتقاد از دوقطبی هایی که با انتشار فایل صوتی ظریف ایجاد شد، افزود: وقتی دولت نمی تواند پاسخگوی عملکردش در اقتصاد، سیاست خارجی، جلب رضایت مردم و سایر موارد شکست می خورد، سعی می کند با ایجاد دوقطبی هایی مثل معیشت – مذاکره فضا را به نفع خودش پیش ببرد. من این مذاکرات را مذاکرات تسلیم می نامم و چنین مذاکراتی غزت مندانه نیست.

کسانی که گفتند "این ها بین مردم دیوار می کشند" باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند

عباسی دوانی در تشریح برنامه اش برای برقراری امنیت در منطقه و ارتباط با همسایگان با توجه حضور گروه های تروریستی تاکید کرد: ما باید دیپلماسی امنیتی خوبی با همسایگان مان برقرار کنیم زیرا امنیت آن ها امنیت ماست و با ثبات بودن ما نیز به نفع آن هاست. بنابراین ما باید با تقویت امنیت داخلی و کسب اطلاعات خارجی عناصر بی ثبات ساز در منطقه را بشناسیم، بهرحال مراودات اقتصادی و سیاسی ما در منطقه با ظلم در این کشورها دچار اختلال می شود. ما می توانیم با نوع برخوردمان با مخالفان در داخل کشور نوع شیوه مذاکره مان که براساس قانون است را به دیگران نشان دهیم. لازم به ذکر است که ما در برخورد با براندازان از قدرت سخت استفاده می کنیم و در مقابل تجزیه طلبان به شدت مقابله خواهیم کرد. بنابراین اگر با نظرات مردم مخالفت داریم با از طریق صندوق رای اقدام کنیم، به شرط آن که سلامت تبلیغاتی نیز در انتخابات رعایت شود.

وی ادامه داد: کسانی که در انتخابات گذشته جنجال درست کردند و به مردم گفتند که رقیب شان می خواهد در پیاده رو دیوار بکشد باید حتماً تحت پیگرد قانونی قرار گیرند. به عبارتی کسانی که جوانان ما را فریب دادند و با شعار آزادی اجتماعی جذب کردند و آن ها را به فلاکت اقتصادی و بیکاری کشاندند باید پاسخگو باشند.

آقای رئیسی در قوه قضائیه بماند بهتر است

فریدون عباسی در رابطه با احتمال نامزدی آیت الله رئیسی در انتخابات 1400 گفت: ترجیح اینجانب با توجه به شناختی که از ایشان دارم آن است که در قوه قضائیه بمانند و وارد عرصه انتخابات 1400 نشوند. جنس، تخصص و تجربه ایشان در حوزه علمایی نسبت به حوزه اجرایی بهتر است. اکنون عدالت مسئله بسیار مهمی برای ثبات و رضایت مردم ما بشمار می رود، البته ما اعتقاد نداریم که قاضی و حقوقدان خوبی در کشور نداریم اما آقای رئیسی با توجه به این که از جنس خود آن هاست، مقبولیت بیشتری دارند. بهرحال این نظر شخصی من است و آزادم که بگویم بهتر است ایشان در قوه قضائیه بمانند، نه اینکه چون خودم وارد انتخابات شده ام این را عنوان کنم، بلکه معتقدم عوامل اجرایی تری که نمی توانند در قوه قضائیه کارساز باشند ولی فهم قوه قضائیه را دارند، بیایند و قوه مجریه را بگردانند تا شخصی مثل آقای رئیسی شخصاً اقداماتی انجام دهند که قوه مجریه تقویت شود. اکنون لازم است تا در جامعه به دنبال انسجام مدیریت باشیم و دیدگاه ایشان نیز نسبت به این که از طریق قوه مجریه فسادزدایی شود نیز محترم است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از اینکه یکسری چهره ها نباید هر سال در انتخابات تکرار شوند، افزود: آقای رئیسی می توانند در قوه قضائیه بمانند و به رئیس جمهور نظرات خود را ارائه دهند و با رئیس مجلس نیز مشارکت بیشتری داشته باشند.    آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 687332 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟