پاسخ شورای نگهبان به انتقادها درباره مصوبه شرایط نامزدهای انتخابات 1400

به گزارش رکنا و به نقل از کیهان، طحان نظیف از اعضای حقوقدان شورای نگهبان هفته گذشته از ابلاغ مصوبه جدید این شورا به وزارت کشور درخصوص شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

این شرایط به شرح زیر است:

1. داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری برای ثبت‌نام باید در بازه سنی ۴۰ تا ۷۵ سال باشند، حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن باشند و سابقه تصدی حداقل ۴ ساله در سمت‌های مدیریتی کشور را که به‌طور کامل مصادیق آن ذکر شده است، داشته باشند.

2. وزرا، استانداران، شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر می‌توانند کاندیدا شوند.

3. تمام نامزدها باید عدم سوءپیشینه ارائه دهند و سابقه محکومیت کیفری نداشته باشند.

 

توضیحات طحان نظیف درباره مصوبه شورای نگهبان

هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفت‌وگویی با بیان اینکه مصوبه این شورا یک گام مثبت برای شفافیت است گفت: ما این مصوبه را دفاع از نامزدهای واقعی در برابر کاندیداتوری‌های تفننی می‌دانیم.

وی ادامه داد: برخی‌ها چرا با شفاف‌سازی مخالف‌اند؟ کسی از شفافیت ضرر نمی‌کند. واقعا مردم، نخبگان و شخصیت‌های سیاسی از انتشار تصاویر افرادی که تفریحی در انتخابات ثبت‌نام می‌کردند، ناراحت بودند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان تأکید کرد: ما باید مشخص کنیم که چه کسی مدیر و مدبر است و چه کسی از نظر ما رجل سیاسی- مذهبی است، ما مدافع حق مردم هستیم.

طحان‌نظیف با بیان اینکه حدود ۳۰۰ نفر در انتخابات گذشته دارای محکومیت قطعی مانند نزاع، ضرب‌وجرح، سرقت، کلاهبرداری و... بوده‌اند گفت: ۱۲۰۰ نفر از ۱۶۰۰ ثبت‌نامی‌های انتخابات گذشته، مدرک تحصیلی‌شان دیپلم و سیکل داشته‌اند.

وی افزود: متأسفانه برخی افراد در انتخابات گذشته، فرزندان خردسالشان را هم در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند!

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: وقتی برای انتخابات‌های مجلس، خبرگان و شوراها شرایط سن و مدرک گذاشته شده، چرا برخی مخالف گذاشتن شرایط برای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند؟

طحان‌نظیف تأکید کرد: انتخابات محل دیده شدن و خودنمایی برخی افراد که صلاحیت‌های اولیه را ندارند و می‌خواهند دیده شوند، نیست.

وی ادامه داد: مردم دغدغه معیشتی و اقتصادی دارند و کسانی که می‌خواهند کاندیدا شوند، باید حداقل‌هایی مثل سن و مدرک و سابقه را داشته باشند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: زمان بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان ۵ روز است که ۵ روز هم می‌توانیم آن را تمدید کنیم، اما آیا واقعا می‌توان صلاحیت ۱۶۰۰ نفر را در این زمان کوتاه دقیقا بررسی کرد؟

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 685406 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟