سبد رای اصولگرایان در انتخابات 1400 با قهر مردم از اصلاح‌طلبان پر می شود؟

به گزارش رکنا، محمدرضا خباز روز سه شنبه درباره انتخابات1400 گفت: دو نگاه در کشور ما نسبت به انتخابات حاکم است. دیدگاهی به مشارکت حداقلی و دیدگاهی هم بر انتخابات حداکثری تاکید دارد و همه کسانی که بدون نگاه جناحی به سربلندی کشور می‌اندیشند این دیدگاه را دنبال می‌کنند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، مشارکت حداکثری را موجب ارتقای انسجام داخلی و امنیت ملی ارزیابی کرد و افزود: بالا بودن مشارکت در انتخابات باعث می‌شود بیگانگان بهانه‌ای نداشته باشند و آنها را مجبور خواهد کرد توطئه‌ها را به حداقل برسانند.

خباز با اشاره به خط تخریب برخی گروه‌ها علیه داوطلبان احتمالی انتخابات شوراها و ریاست جمهوری، تخریب شخصیت سیاسی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در روزهای اخیر را یادآور شد و گفت: خط تخریب در پی برگزاری انتخابات حداقلی در کشور است.

وی، نقد منصفانه برنامه‌های داوطلبان انتخابات1400 را اقدامی شایسته دانست و افزود: نقد برنامه نامزدها با استدلال‌های روشن برای اطلاع مردم کار خوبی است اما اتهام زنی و توهین نه تنها خلاف شرع بلکه خلاف عقل سلیم، عرف و اخلاق است.

خباز درباره وضعیت اردوگاه انتخاباتی اصلاح طلبان نیز گفت: اصلاح طلبان داوطلب زیادی دارند اما اینکه کدام بیایند باید تا زمان نام‌نویسی صبر کنیم بعد ببینیم که چه کسانی از سوی نهاد نظارت احراز صلاحیت می‌شوند و آنهایی که تایید شدند باید برنامه و تیم خود را معرفی کنند تا بهترین انتخاب انجام شود.

وی به معرفی محمدرضا عارف و مسعود پزشکیان از سوی «جبهه اصلاح طلبان ایران» برای داوطلبی انتخابات1400 اشاره کرد و افزود: اسحاق جهانگیری معاون اول تاکنون چیزی نگفته است ولی طبیعتا از کسانی است که در محافل سیاسی از احتمال نامزدی‌اش سخن گفته می‌شود و غیر از این سه نفر، تعداد دیگری از اصلاح طلبان یا اعلام آمادگی کرده اند یا قصد اعلام داوطلبی دارند.

استاندار پیشین سمنان ادامه داد: نخستین قدم برای رای‌آوری داوطلبان انتخابات این است که خودش برنامه داشته باشد. نامزدهای انتخابات باید در حداکثر در ۱۰ صفحه برنامه‌ای قابل فهم برای عامه مردم را ارائه کنند و بگویند که برای حل مسائل کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و معیشتی چه برنامه ای دارند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره احتمال ایجاد اجماع میان ائتلاف‌های اصلاح‌طلب نیز گفت: جبهه اصلاحات ایران و جبهه اصلاح‌طلبان ایران می‌توانند با هم به تفاهم و اجماع برسند زیرا ما یک نهاد اجماع ساز درست کردیم و این نهاد اجماع ساز با روش و منش دموکراتیک انتخاب شده و با همان روش هم وارد ارزیابی می‌شود.

وی، ادعای منتقدان دولت درباره پیروزی در انتخابات را ناآگاهانه دانست و گفت: فکر می‌کنند اگر اینطوری مسائل را مطرح کنند مردم حتما به آنها رای خواهند داد غافل از اینکه اینطور نیست.

خباز، رقابت دو تیم مطرح فوتبال کشور را یادآور شد و گفت: هر کدام از این تیم‌ها باید آرزو کند که رقیبش با نشاط باشد زیرا حیات هر کدام از آنها به یکدیگر وابسته است و وقتی رقابتی نباشد جریان هواداری مردمی از تیم‌ها هم معنا ندارد.

این نماینده ادوار تصریح کرد: فکر می کنند اگر بگویند کسی دیگر به اصلاح‌طلبان رای نمی‌دهد آرا به سبد آنها خواهد آمد غافل از اینکه ممکن است عده ای ناامید شوند و در انتخابات شرکت نکنند البته ممکن است خواسته آنهایی که در پی انتخابات حداقلی هستند همین باشد.

وی، این فرض که اکنون نوبت اصولگرایان است و باید اصلاح طلبان کنار بروند را رد کرد و گفت: اتفاقا اگر نگاه کنید از ابتدای انقلاب تا الان هیچ دوره ای به جز دوره احمدی نژاد، اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری رای نیاورده و افراد پیروز انتخابات، فراجناحی و یا اصلاح‌طلب بوده‌اند.

این فعال اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: فقط آقای احمدی نژاد اصولگرا بود که رای آورد که آن هم تقصیر خود اصلاح‌طلبان بود که سه تا چهار نامزد معرفی کردند و آرای اصلاح طلبان شکست و به جای یک کاسه در چهار کاسه ریخته شد.

خباز در مورد تعدد داوطلبان اصلاح‌طلب در انتخابات پیش رو، گفت: نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان به این دلیل تشکیل شد که فقط یک داوطلب برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی شود تا همه به او رای دهند.

وی درباره احتمال معرفی داوطلب معتدل اصولگرا (نیابتی) از سوی اصلاح‌طلبان، گفت: هر امکانی محتمل است و این موضوع محال نیست ولی عزم اصلاح طلبان جزم است که یک داوطلب اصلاح‌طلب معرفی کنند و اگر نشد تصمیم خواهند گرفت.

استاندار سابق خراسان شمالی، انتخابات  سال ۹۲ را یادآور شد و گفت: ۸ سال پیش داوطلب اصلاح‌طلبان، مرحوم هاشمی رفسنجانی بود که احراز صلاحیت نشد. بر اساس نظرسنجی رای محمدرضا عارف خوب ولی کمتر از ۵۰ درصد بود. بنابراین رییس دولت اصلاحات از عارف خواست کناره گیری کند تا آرای عارف به سبد رای حسن روحانی اضافه شود.

خباز درباره دیدگاه حزب متبوعش درباره انتخابات نیز گفت: حزب اعتماد ملی هم یکی از ارکان نهاد اجماع ساز است و از ۴۶ نفر اعضای این نهاد، ۲ نفر از حزب ما هستند و نظرات حزب را منتقل می‌کنند. حزب اعتماد ملی نامزد مستقلی برای انتخابات ندارد و از نامزد نهاد اجماع ساز حمایت خواهد کرد.

وی درباره دلایل انصراف سید حسن خمینی از حضور در انتخابات1400، گفت: حاج حسن آقا چون جد بزرگوارشان به دلیل علاقه ای که به این آب و خاک، مردم و اسلام دارند، احساس کرد که در این شرایط آبروی خودش را به وسط بیاورد و برای سربلندی نظام خرج کند.

این فعال سیاسی، تبعیت سید حسن خمینی از رهبر معظم انقلاب برای کناره‌گیری از انتخابات را ستود و افزود: بجای جناح و حزب باید اول به کشور بیندیشیم. سربلندی کشور در انتخابات1400 حداکثری است و هرچه در توان داریم را باید برای آوردن مردم به پای صندوق انجام دهیم و اگر به داوطلبان ما رای دهند بیشتر هم خوشحال می‌شویم ولی دغدغه ما باید مشارکت بالا باشد تا زمینه‌های سوء استفاده دشمن از بین برود و برهم زنندگان وحدت ملی در کارشان شکست بخورند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.
منبع: ایرنا

کدخبر: 684236 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟