تشکیل وزارتخانه‌های "انرژی" و "آب و محیط زیست" / طرح جدید مجلس

به گزارش رکنا، متن کامل این طرح به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی

ریاست مجلس شورای اسلامی

احترما طرح ذیل که به امضای 25 تن از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

مقدمه(دلایل توجیهی):

با عنایت به رشد روزافزون مصرف انرژی در شرایط کنونی و سال‌های آینده و لزوم ایجاد تنوع در منابع انرژی کشور و بهره‌گیری حداکثری از منابع تجدیدپذیر و تولید اقصادی و رقابت‌پذیر انواع حامل‌های انرژی در کشور و مصرف بهینه آنها و لزوم دستیابی مدیریت متمرکز در کلیه مسائل مربوط به حوزه انرژی در قالب ساختار سازمانی و تشکیلاتی واحد و نیز با توجه به کمبود شدید آب در سطح جهان و قلمرو جمهوری اسلامی ایران و اهمیت بیش از پیش تأمین پایدار آب مورد نیاز کشور و ارتباط منطقی موجود بین نحوه استحصال و مصرف آب با محیط زیست پایدار و ضرورت افزایش بهره‌وری در مصرف آب و انرژی و تحقق سیاست‌های کلی نظام در زمینه آب و انرژی، با رعایت اصل عدم توسعه تشکیلاتی در دولت طرح جهت طی تشریفات قانونی تقدیم می‌گردد:

عنوان طرح:

تشکیل وزارتخانه‌های "انرژی" و "آب و محیط زیست"

ماده 1- به منظور اعمال مدیریت یکپارچه و منسجم بر انرژی در اقتصاد کشور، کلیه اهداف، مأموریت‌ها و وظایف مربوط به تولید، انتقال و توزیع برق و سایر انرژی‌های غیر فسیلی از وزارت نیرو تفکیک و به وزارت نفت منتقل و نام وزارت نفت نیز به وزارت انرژی تغییر می‌یابد.

تبصره1- کلیه وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های مقرر در قوانین و مقررات مختلف که در حوزه امور مربوط به برق و سایر انرژی‌های غیر فسیلی، بر عهده وزیر یا وزارت نیرو بوده است، حسب مورد بر عهده وزیر یا وزارت انرژی قرار خواهد گرفت.

تبصره 2- همزمان با اجرای این قانون کلیه اهداف، مأموریت‌ها و وظایف مربوط به امور پتروشیمی از وزارت نفت منتزع و به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل خواهد شد.

ماده 2- به منظور تمرکز وظایف و ایجاد یکپارچگی و انسجام مدیریتی در کلیه امور مربوط به آب در کشور و تحقق همزمان استحصال و مصرف بهینه آب در شرایط زیست‌محیطی پایدار، سازمان حفاظت محیط زیست با کلیه اهداف، مأموریت‌ها و وظایف از نهاد ریاست‌جمهوری منتزع و به وزارت نیرو منتقل می‌شود و نام وزارت نیرو به وزارت آب و محیط زیست تغییر می‌یابد.

تبصره 1- همزمان با اجرای این قانون، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با کلیه اهداف، مأموریت‌ها و وظایف از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان هواشناسی کشوری نیز با کلیه اهدافریال مأموریت‌ها و وظایف از وزارت راه و شهرسازی منتزع و به وزارت آب و محیط زیست منتقل می‌شوند.

تبصره 2- کلیه وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های مقرر در قوانین و مقررات مختلف که در امور مربوط به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان هواشناسی کشور حسب مورد بر عهده وزیر یا وزارت جهاد کشاورزی و وزیر یا وزارت راه و شهرسازی بوده است، حسب مورد بر عهده وزیر یا وزارت آب و محیط زیست قرار خواهد گرفت.

ماده 3- به منظور تعییت تکلیف امکانات، تعهدات، نیروی انسانی، تشکیلات، پست‌های سازمانی، دارایی‌ها و اموال منقول و غیرمنقول وزارتخانه‌ها و سازمان‌های موضوع این قانون، حسب اهداف و مأموریت‌های محوله، در هر یک از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، کارگروهی با مسئولیت سازمان اداری و استخدامی کشور و عضویت سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارتخانه‌های مربوط تشکیل و ظرف مدت 3 ماه نسبت به موارد اتخاذ تصمیم و اقدام می‌کند.

ماده 4- بودجه و اعتبارات مربوط به هر یک از وزارتخانه‌های جدیدالتأسیس موضوع این قانون طبق بند (ب) ماده (24) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظین بخشی از مقررات مالی دولت(2) - مصوب 1393- با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و تصویب هیئت وزیران تعیین می‌گردد.

ماده 5- ساختار سازمانی و تشکیلات وزارتخانه‌هایی که در اجرای این قانون تشکیل می‌شوند، در سقف پست‌های سازمانی موجود هر یک از آنها با پیشنهاد دستگاه‌های مربوط، به تصویب سازمان اداری و استخدامی کشور می‌رسد.

ماده 6- این قانون از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا خواهد بود.

طرح تشکیل وزارتخانه‌های "انرژی"، " آب و محیط زیست " در جلسه علنی روز سه‌شنبه(17 فروردین 1400) مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده است که پس از تأیید در کمیسیون‌های کشاورزی و اقتصادی، در یک جلسه علنی مطرح و در صورت تصویب در جلسه علنی پارلمان، جهت تأیید نهایی، به شورای نگهبان ارسال می‌شود؛ پس از تأیید در شورای نگهبان و عدم مغایرت آن با موازین شرعی و اصول قانون اساسی، به قانون تبدیل خواهد شد و لازم‌الاجراست.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 683775 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟