باید در ‎انتخابات شرکت کنیم تا شهر سقوط نکند / شهر را به مافیا واگذار نکنیم

اسحاق جهانگیری معاول اول رئیس جمهوری با حضور در اتاق سایت «انتخاب» در «کلاب هاوس» به سئوالات مختلفی پاسخ داد.

جهانگیری نمی خواست معاون اول روحانی شود

بعد از انتخابات به آقای روحانی پیشنهاد دادم معاون اول دیگری را انتخاب و من را مشاور کنند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور با بیان این مطلب اظهار داشت: من به آقای روحانی پیشنهاد دادم بعد از انتخابات که معاون اول دیگری را انتخاب کنند و من را مشاور کنند، اما قبول نکردند.

موارد مهمی که اسحاق جهانگیری در « کلاب هاوس » مطرح کرد:

بعد از انتخابات به آقای روحانی پیشنهاد دادم معاون اول دیگری را انتخاب و من را مشاور کنند، اما قبول نکردند.
ارز ۴۲۰۰ تومانی مصوبه جلسه سران سه قوه است؛ اینکه آقایان بعدا درموردش اظهار نظر نکردند، به خودشان بر می‌گردد.
  نباید بگذاریم کسانی که برای رای مردم ارزش قائل نیستند، به اسم رای مردم پیروز شوند.
اگر شهروندان کنار صندوق رای جمع نشوند، ممکن است شهر سقوط کند.
با امضای ۴ وزیر احمدی نژاد، بیش از ۱.۷ میلیارد دلار نفت به زنجانی دادند؛ درمورد شرایط دولت او صحبت می شود، اعصابم خرد می شود.
یکی از خیانت هایی که در حق مردم شد، حمله به سفارت عربستان بود.
درمورد کاندیدا شدنم، هنوز تصمیمم بر «نه» است اما هیچ وقت نگفته ام نمی شوم.
گرانی های ناشی از مصوبات مجلس بسیار است؛ نمی دانیم چگونه این مصوبات را اجرا کنیم.

جهانگیری : کلاب هاوس فرصت خوبی برای شفاف سازی است

اسحاق جهانگیری گفت: کلاب هاوس فرصت خوبی است؛ به همه ی دوستانی که نگران هستند و طوری اظهار نظر می کنند که از فضای مجازی و توسعه آن، می ترسند، می گویم که چرا می ترسید؟ اتفاقا شفافیت در همین جا معنا پیدا می کند؛ بگذارید مردم آزادانه صحبت کنند.

وی ادامه داد: اپراتورها در کلاب هاوس اخلال ایجاد کرده بودند، اما آقای جهرمی پیشنهاد دادند که جرائم سنگینی برای اخلال گران در این شبکه ی اجتماعی  ایجاد شود.

هاشمی و خاتمی پیشنهاد دادند  همزمان با روحانی کاندیدای ریاست جمهوری شوم!

جهانگیری ادامه داد:با پیشنهاد آقای هاشمی و آقای خاتمی و موافقت آقای روحانی، در سال 96 وارد صحنه انتخابات شدم؛ وفای به عهد آنی بود که وقتی مردم را دعوت کردیم که رای بدهند، باید در دولت می ماندیم که مسائل را پیگیری کنیم.من مسئول بودم که از 24 میلیون رای رئیس جمهور حفاظت می کردم.

مسئولیت بزرگ جهانگیری در دوران جنگ اقتصادی

جهانگیری گفت: در دوره ی جنگ اقتصادی، همه وقت و سعی ام را گذاشتم که کالاهای اساسی و دارو برای مردم تامین شود هم مسئول ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بودم، هم مسئول اقتصاد مقاومتی بودم، فکر می‌کنم در این زمینه، از اینکه ماندم و به مردم خدمت کردم کار خوبی انجام گرفت.

ارز ۴۲۰۰ تومانی مصوبه جلسه سران سه قوه است

جهانگیری درباره ارز 4200 تومانی سکوتش را شکست و گفت: ما با شروع دولت، سه نرخ ارز داشتیم، ارز 1200، 2477 و ارز آزاد که از اسفند 91 حدود 4 هزارتومان بود، ولی با شروع این دولت روند کاهشی پیدا کرد.

روزهای اول، دوتا ارز اول را باهم ادغام کردیم، چون فکر می کردیم که باید تک نرخی شود.مدتی طولانی در زمان دولت یازدهم، نرخ دلار در محدوده ی ثابتی حرکت کرد در پایان دولت یازدهم، دلار در کانال سه هزارتومان بود اما در سال 95، شوکی در بازار ایجاد شد، عمدتا دیگر بازار رفت روی ساز و کارهای اقتصادی مثل عرضه سکه ولی معلوم شد که پایدار نیست.

وی ادامه داد: در مرداد ماه که رئیس جدید بانک مرکزی آمد، جلسه سران سه قوه تشکیل شد، در آن جلسه بحث سیاست های ارزی بررسی شد؛ باید تصمیم جدی گرفته می شد، آنجا براساس اصرار برخی از سران قوای سه گانه، تصمیم بر این شد که ارز 4200 بماند که متاسفانه بعد از آن  گفته شد ارز جهانگیری!! وقتی آن شب تصمیم گیری شد، اعضای آن جلسه  شامل تیم اقتصادی دولت و غیر دولت بود اما پایان تصمیم گیری اعضای دولت و برخی از مشاورین رسانه ای آقای رئیس جمهور، پیشنهاد کردند برای اینکه تحت عنوان تصمیم دولت در جامعه جا بیافتد، جهانگیری آن را اعلام کند، اما من مخالف بودم. این ارز 4200 تومانی مصوبه جلسه سران سه قوه است؛ اینکه آقایان درموردش اظهار نظر نکردند بعدا، به خودشان بر می گردد.

من خدمتتان عرض بکنم ارز کنترلی فیکس تقریبا در 90 درصد سال ها انجام گرفته شد؛ ما در دوره آقای هاشمی، ارزهای مختلفی داشتیم، 60 تومان بود، 80 تومان هم داشتیم، بعد از مدتی ارز تثبیتی 180 تومان گذاشتند؛ در دوره آقای خاتمی هم دو نرخی بود.در دوره آقای احمدی نژاد، ارز فیکس 1224 تومان اعلام کردند و بعد سه نرخی آن را اعلام کردند.اکثر تصمیم های غیراقتصادی از جمله ارز 4200 تومانی، به خاطر شرایط جنگ اقتصادی بود.

در آن جلسه ای که ارز 4200 مطرح شد، من گفتم که این ارز شناور باشد و فیکس نباشد و بتواند با تورم تغییر کند؛ الان فکر می کنم مهمتر از ارز 4200 تومان این است که باید از زندگی مردم حراست بکنیم.

رای ندهیم ممکن است شهر سقوط کند

جهانگیری درباره انتخابات 1400 گفت:من فکر می کنم که اگر بخواهم به زبان جوانان شرایط را توصیف کنم، باید بگویم که اگر شهروندان کنار صندوق رای جمع نشوند، ممکن است شهر سقوط کند؛ هیچ راهی جز رای دادن برای اصلاح امور نداریم؛ اگر راه دیگری داشتیم که از طریق آن بتوانیم اصلاحات کنیم و شهر را حفظ کنیم و شهر را به مافیا واگذار نکنیم، خب کار دیگری می کردیم. نباید بگذاریم کسانی که برای رای مردم ارزش قائل نیستند، به اسم رای مردم پیروز شوند.

دود تحریم از تحریم انتخابات 84 بود

جهانگیری درباره تحریم ها گفت: بحث تحریم و انتخابات و اینها، درموردش باید بگوییم دود تحریم از دل تحریم انتخابات مثل سال 84 ایجاد شد؛ اگر وارد انتخابات می شدیم در آن سال ، افرادی نمی آمدند که...

وی ادامه داد: حق می‌دهم که مردم نسبت به اثرگذرای رایشان تردید داشته باشند؛ مردم در هرحال  از شرایط زندگی شان ناراحت هستند.

برجام از زبان جهانگیری

جهانگیری درباره نقش اساسی رییس جمهور در روند توافق های بین المللی و برجام گفت: به نظرم رئیس دولت می تواند تاثیرگذار باشد؛ رئیس دولت ممکن است بگوید تحریم کاغذپاره است؛ یک وقت رئیس دولت با رهبری می نشیند و مشورت می کند برای رفع تحریم ها و توسعه؛ خب پذیرفته می شود و از درون آن برجام بیرون می آید.

وی ادامه داد: برجام بزرگترین دستاورد دیپلماتیک قرن گذشته است.تیم مذاکره کننده ما در مقابل شش قدرت نشست و برجامی را تایید کردند که امریکایی ها اعلام کردند ما کلاه سرمان رفته است.در دوره خروج ترامپ، به ما می گفتند از برجام خارج شوید، اگر دولت تسلیم شده بود و خارج شده بود، امروز ما در فضای فعلی باید به چه چیزی برمی گشتیم؟ اگر قطعنامه های شورای امنیت ذیل فصل هفتم به دست ترامپ می افتاد، با آنها چه می کرد؟

سخت ترین تحریم ها در دوران ریاست جمهوری روحانی

اسحاق جهانگیری درباره تحریم ها در دوران روحانی گفت: ما بین جنگ اقتصادی آمریکا و تحریم ها تفاوت قائل باشیم؛ در شروع کار دولت، ما با تحریم های شورای امنیت یعنی 7 قطعنامه شورای امنیت و تحریم های اتحادیه اروپا مواجه بودیم؛ این تحریم ها در دو سال و نیم اول دولت فعلی هم وجود داشت.در جنگ اقتصادی آمریکا، در 200 سال گذشته، این حجم از تحریم ها و اصرار برای اجرای آن بی سابقه است.آمریکایی ها تمام سفارتخانه هایشان را مامور کردند که پیگیری و نظارت کنند که کدام کشورها با ما همکاری می کنند.اصرار بر این داشند که صادرات نفت صفر شود، اصرار بر این داشتند که سیستم حمل و نقل دریایی ایران را فلج کنند.

آقای دکتر روحانی در سال 97 و 98 که به نیویورک رفته بودند، در ملاقات هایشان، به خصوص سال 98، خیلی از سران اروپایی و آسیایی می گفتند که ما به ترامپ هم گفتیم که به برجام برگردید و به مردم ایران فشار نیاورید، و او هم به آنها می گفته، سه ماه صبر کنید، بعدش دیگر از اینها چیزی باقی نمی ماند.

دولت روحانی اصلاح طلب نیست

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش گفت:آقای روحانی خودشان هیچ وقت نگفته اند که اصلاح طلب است، هیچ وقت هم نگفته دولت اصلاح طلب تشکیل داده، همیشه گفته دولت فراجناحی تشکیل داده، اتفاقا پست های کلیدی در دست کسانی است که سبقه اصلاح طلبی دارند.اصلاح طلبان در دو انتخابات گذشته با حمایت از روحانی می خواستند قطعنامه های تحریمی رفع شود و روند توسعه ایجاد شود.

حمله تند جهانگیری به مجلس

جهانگیری با گلایه مندی گفت:مجلس فعلی مجلس طرح هاست، درحالیکه 100 لایحه دولت دارد خاک می خورد.

لایحه شفافیت و تعارض منافع و هشت لایحه دیگر دولت، علی رغم گذشت زمان بسیار، حتی در مجلس اعلام وصول نشده، و این حتما خلاف قانون اساسی است، البته مجلس حق دارد رد کند، ولی حق ندارد آن را اعلام وصول نکند.وقتی بازار سرمایه رشد می کند، مجلسی ها می گویند ما بودیم، وقتی شاخص می آید پایین می گویند به خاطر دولت است.

کوتاهی مهم دولت روحانی

جهانگیری با نقد خودش و دولت روحانی گفت: ما کوتاهی کردیم، باید همان اول دولت، گزارش جامعی نسبت به آنچه تحویل گرفتیم از دولت قبل ارائه می دادیم؛ وقتی پاسخ نمی دهیم بعضی ها خیلی رویشان زیاد می شود.

شکایت احمدی نژاد از جهانگیری

جهانگیری در بخش دیگری گفت: آقای احمدی نژاد در 11 بند از من شکایت کرد، در مرحله دادسرا رفتم و دفاع کردم از خودم و در نهایت منع تقعیب صادر شد.

پشت پرده ثروت نفتی بابک زنجانی

جهانگیری به فساد دولت احمدی نژاد پرداخت و گفت:یکی از فسادهای دوره احمدی نژاد بابک زنجانی بود. با 4 امضای وزیرش، بیش از 1.7 میلیارد دلار نفت به زنجانی دادند.

وی ادامه داد:من در دولت ماندم که دیگر بابک زنجانی درست نشود؛ یک میلیارد دلار به این آدم پول داده شده؛ آن هم بدون مصوبه شورای امنیت ملی، پول را واریز کردند به بانک زنجانی! به بانک زنجانی نفت می دادند، اما او پولش را پس نمی داد، با این حال بازهم به او نفت می دادند.

پول نفت از نیروهای مسلح برنگشت

جهانگیری درباره بدهکاران نفتی به دولت گفت:نفت به نیروهای مسلح دادند، به نیروی انتظامی دادند؛ هیچکدام پولش برنگشت.

احمدی نژاد یک کاری کرده که ما تا 50 سال دیگر نمی توانیم به پول هایمان دسترسی پیدا کنیم.

هر وقت درمورد شرایط دولت احمدی نژاد صحبتی شود، آدم اعصابش خرد می شود، چراکه شرایط بسیار بدی ایجاد کردند.

یکی از خیانت هایی که در حق مردم شد، حمله به سفارت عربستان بود

جهانگیری با نگاهی به ماجرای حمله به سفارت عربستان گفت: در بحث سفارت عربستان، نیروهای ما ضعیف برخورد کردند و باید با آنها برخورد شود؛ یکی از خیانت هایی که در حق مردم شد، حمله به سفارت عربستان بود و باید بگویم حتما علاقمند هستیم که زودتر با عربستان به یک نقطه مشترک برسیم.

سردار سلیمانی و من 2 برادر بودیم

جهانگیری در ادامه اظهار داشت: من با سردار سلیمانی، مثل دو برادر بودیم؛ من جهاد بودم در کرمان، ایشان سپاه بودند؛ من پشتیبانی جنگ برای لشکر ثارالله درست کردم؛ حاج قاسم فرمانده بودند.

هر وقت می رفت کرمان، می رفت سر می زد به مادرم؛ مادرم می گفت قاسم را از شما بیشتر دوست دارم، دوتا از بچه های مادرم در رکاب قاسم شهید شده بودند.

وی تاکید کرد:برخی که می گویند رفیق حاج قاسم بوده اند از قاسم دارند سو استفاده می کنند.

جزییات بازداشت برادر جهانگیری

معاون اول روحانی گفت:من 4 تا برادر دارم، دوتای آنها شهید شدند؛ یک برادر بزرگتر دارم که جانباز است و آموزش و پرورشی؛ یک برادر که کوچکتر است، همین مهدی است که در بخش خصوصی است.

سال 96، در انتخابات حضور پیدا کردم و حرف زدم؛ من بعد از آن خیلی هزینه دادم؛ سه ماه بعد از حضورم، برادرم به عنوان بخش خصوصی، ایشان را به نحو عجیبی گرفتند؛ من از رسانه ها فهمیدم بازداشتش کردند.

در مبارزه با فساد، هیچ خط قرمزی نباید وجود داشته باشد، چه اطرافیان چه فردی از مسئولان کشور چرا یک پرونده کوچک را به بزرگترین پرونده تبدیل می کنند؛ اما یک پرونده بزرگ میلیاردی، هیچ صدایی ازش در نمی آید؟

آن پرونده ای که این همه در بوق و کرنا کردند؛ برادرم دو اتهام داشت، حتما هر وقت بتواند می آید اطلاع رسانی می کند.

وی ادامه داد:برادر من که قائم‌مقام من نبوده، من هیچ ارتباط کاری با برادرم نداشتم.برادرهای من آنقدر مراقب هستند که دفتر من هم نمی‌آیند. برادر من هر کاری که کرده در دولت احمدی‌نژاد کرده است.

پیشرفت خوب مذاکرات احیای برجام

جهانگیری گفت:با آقای ظریف صحبت کردم، ایشان گفتند مذاکرات خوب پیشرفت می کند، فعلا چارچوبی که در دستور کار است، مذاکره با 1+4 است؛ آنچه خواسته ایران است و از طرف تیم مذاکره کننده پیگیری می شود و تحریم هایی که در دوره ترامپ اعمال شد، همه ی آنها باید لغو شوند.

تکذیب مذاکره با رییس سیا در بغداد

جهانگیری گفت: راجع به مذاکرات ایران و امریکا در بغداد، هیچ مذاکره ای در این سطح (ویلیام برنز رئیس سیا) نبوده است.

جهانگیری و تمایل به نامزدی در انتخابات 1400

اسحاق جهانگیری گفت: درمورد کاندیدا شدنم، هنوز تصمیمم بر «نه» بوده است؛ ولی هیچ وقت نگفته ام نمی شوم؛ حتما با بزرگان کشور مشورت می کنم.عده ای فقط دوست دارند بگویند کاندیدا می شوند؛ اما کار، کار سختی است، نیازمند انسجام و بسیاری از کارهاست.وقتی درمورد کاندیداتوری تصمیم بگیرم، حتما به مردم اعلام می کنم.

چوب لای چرخ دولت روحانی می گذارند

جهانگیری با گلایه مندی گفت:اگر این آقایان جای ما بودند و این کارهای دولت فعلی را کرده بودند، و بعد امریکا هم می گفت ما شکست خوردیم، صداوسیما و دوستانشان جشن می گرفتند؛ در مقابل اما الان چوب لای چرخ ما می گذارند و توهین می کنند.

تصمیمات مجلس درباره بودجه اشتباه است

وی با بیان اینکه این توهین به نمایندگان مجلس است که افراد غیر نماینده، از سوی مجلس در جلسات شرکت می کنند.ادامه داد:دیدید مجلس چه بر سر بودجه آورد؟ دیدید مجلس آن را رد کرد؟ دیدید اصلاحاتی را که بر آن اعمال کرده، چه بود؟ گرانی های ناشی از مصوبات مجلس بسیار است؛ مانده ایم چگونه این مصوبات را اجرا کنیم.

تصمیم درباره اف ای تی اف خود تحریم است!

جهانگیری گفت: چه کسی مسئول اداره کشور است؟ مصوبات در مجمع تشخیص گرفتار است تصمیم درباره اف ای تی اف، مهمتر از خود تحریم بوده؛ این ها واقعیت هایی است که باید گفته شود.

دفاع از وزیر جوان

جهانگیری در بخش دیگری گفت: آذری جهرمی وزیری جوان و با غیرت است. آذری جهرمی هزینه داده اما عقب نشینی نکرده، اینجور مدیران برای کشور خیلی خوب است؛ برایش پرونده ساخته اند.

حمله تند جهانگیری به قالیباف

جهانگیری در بخشی از سخنانش به قالیباف حمله تندی کرد و گفت: پرونده های املاک نجومی باید پیگیری شود راجع به عیسی شریفی و مسائل دیگر شهرداری گزارشی داده نشده است یک گزارشی، بازرس ویژه رئیس جمهور در مورد شهرداری دوره قبل تهیه کرده بود؛ من این گزارش را یک سال پیش فرستادم.

حاج قاسم همه جان من است

وی در ادامه درخصوص شهید سردار سلیمانی گفت: با بیان این که برخی که می گویند رفیق حاج قاسم بوده اند از قاسم دارند سو استفاده می کنند. حاج قاسم همه ی جان ماست.

جهانگیری درخصوص بنزین در سال 98 گفت در بحث بنزین، من در سال 98، در جلسه سران سه قوه، من پیشنهاد دیگری راجع به بنزین داشتم، پیشنهاد داشتم که بنزین به جای اینکه به خودرو دهیم.......برخورد بدی با من شد....قهر کردم...گفتم دیگر نمی آیم و دیگر ادامه نمی دهم.... در دی 96، مشهد بودم، انجا این جمله ی مهم را اعلام کردیم، اقایانی که این تظاهرات را راه انداختید، دودش به چشم شما هم خواهد رفت؛ آن تظاهراتی که راه انداخته شد، توسط ترامپ مورد استفاده قرار گرفت و....

وی ادامه داد: درمورد موسسات اعتباری، یکی از کانون های اصلی فساد بودند؛ مشکل این بود که اینها زندگی یک عده از مردم ایران را گروگان گرفته بودند؛ کل زندگی مردم در خطر بود؛ دولت باید فکری می کرد برای مردم. باید البته مشخص شود چگونه آن فساد شکل گرفت.

من عضو ستاد کرونا نیستم، من فقط در اولین جلسه آن در میانه ی بهمن بودم، و خواستار توقف سفرهای چین شدم.

آقای رئیس جمهور خیلی در بحث کرونا وقت گذاشت؛ حداقل دو سه بار در هفته جلسه می گذارد در مورد این بحث.

این روزها، روزهای حساس تاریخی است در میانه مذاکرات وین برای برداشتن تحریم ها و فشارها؛ یک دفعه یک نوار گفتگوی غیرقابل انتشار از آقای ظریف را دیدیم که منتشر شد.

یک بخشی بحث امنیتی است که این نوار چگونه لو رفته؛ آقای رئیس جمهور دستور قاطع به وزارت طالاعات برای پیگیری داده؛ آنها هم در دستور کارشان است؛ باید با دقت و صراحت این ماجرا پیگیری شود که چطوری این فایل سر از سر یک رسانه سعودی درآورده است.

دوستی دیرینه و برادری با حاج قاسم داشتم و همینطور با دکتر ظریف؛ این دو، چهره ای ملی هستند.

اولا موضوع میدان در منطقه ما، یک موضوع جدی است؛ ما جنگ 8 ساله را داشتیم، بعد از جنگ عراق صدام تصمیم گرفت به کویت حمله کند؛ به آقای هاشمی نامه نوشت و گفت حاضریم با شما توافق کنیم؛ آقای هاشمی گفت اول از کویت بیایید بیرون؛ او در پاسخ البته گفت کویت بحث عربی است.

سپس در مارجیا افغانستان، به خاطر کشتن و شهادت دیپلمات های ما قرار بر حمله بود، اما رهبری جلوگیری کردند.

بعد از آن نوبت به بهار عربی و سپس داعش رسید؛ ما به عنوان ایران در وسط شرق و غرب، وقتی وجه غالب منطقه نظامی می شود، حتما هم این حساسیت باید وجود داشته باشد که از مرزهای ایران به شدت حراست و حفاظت شود.

دو نهاد هست که در این شرایط نقششان کلیدی است، یکی میدان است که سردار سلیمانی بررسی کرد اگر داعش سوریه را بگیرد و در عراق مستقر شود، حتما هدف بعدیش ایران است، که همه ی تلاشش را کرد که این اتفاق نیفتد.

درمورد فایل صوتی / مگر می شود هیچ اختلاف نظری نباشد؛ مگر ما رباتیم؟

وی در خصوص سردار سلیمانی گفت: سردار سلیمانی واقعا یک فرمانده میدان نبود فقط، ایشان باور داشت که مذاکره در همه حال کمک میکند به حل مسائل؛ ایشان خیلی از مذاکرات را انجام می داد؛ سفری که ایشان در آن شهید شد، برای مذاکره در مورد یمن و عربستان بود؛ ایشان از هوشمندی بالایی برخوردار بود؛ دلسوزی زیادی داشت؛ شخصیت همه جانبه ای داشت.اخرین جلسه ام با سردار سلیمانی در مورد اقای خاتمی بود.

جهانگیری ادامه داد: ظریف سرمایه ای بزرگ است؛ ببینید سردار سلیمانی و رهبری درمورد اقای ظریف چه می گویند.هیچ مسئله جز منافع ملی برای ظریف و حاج قاسم مهم نیست.نباید ظریف را در این شرایط تضعیف کنیم، وقتی دارد مذاکره میکند با شش کشور قدرتمند دنیا.مردم سردار سلیمانی و دکتر ظریف را مکمل یکدیگر می دانند.

وی افزود: بارها از زبان دکتر ظریف و سردار سلیمانی در [تمجید] از یکدیگر شنیدم؛ به ایشان گفتم می خواهیم جلسات سه نفری داشته باشیم؛ به من گفتند ما هر هفته جلسه داریم و کارهایمان را بایکدیگر هماهنگ می کنیم.نباید درمورد قهرمان بزرگ دیپلماسی در کشور، اینطور صحبت بشه و تضعیف بشود.بگذارید ظریف و حاج قاسم قهرمان ملت ایران بمانند.

جهانگیری تاکید کرد: من فکر میکنم آن چیزی که بیرون طراحی کرده بودند؛ این بود که فایل صوتی را در زمان مذاکره پخش کرده و ایجاد اختلاف بکنند در داخل کشور.هدفشان و بازیشان این بود که ظریف عزیز را بزنند.سردار سلیمانی برای ما سردار دلهاست؛ ظریف همچنان برای ما قهرمان است؛ او انسان مخلصی است که دنبال حقوق ملت ایران است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 683043 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟