حمله تند کیهان به اصلاح طلبان/ توجیه شکست احتمالی در انتخابات 1400چیست؟!

بر همین اساس است که تقی آزاد ارمکی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی بیان کرده است که « هنوز ابهام است که چه کسی بیاید و چه کسی نیاید، نظریه نظارت استصوابی و شورای نگهبان و ضدیت با نیروهای اصلاح‌طلب و نقد اصولگرایی غیر توجیه همه موجب شده که ابهام در انتخابات مطرح شود.»

به گزارش رکنا و به نقل از کیهان، ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی درباره انتخابات 1400 گفته است: مسئله نظارت استصوابی هم به پروژه‌ای تبدیل شد که قرار بود اجازه ندهد مثلا گروه‌های ضد انقلاب وارد مجلس یا خبرگان شوند اما در نتیجه به یک خودزنی تبدیل شد و بهترین افراد این مملکت از تمام پست‌های انتخاباتی محروم می‌شدند.

وی گفت: یک فرصتی برای کشور وجود دارد برای اینکه انتخابات پیش رو را مثلا معنادار کند و بگوید که هم قانون اساسی به این انتخابات معنا می‌بخشد و هم این ظرفیت وجود دارد که گروه‌هایی که مشابه آن هسته سخت قدرت نمی‌اندیشند، بیایند. به نظر می‌رسد همین مسئله را هم مهندسی می‌کنند هم تحمل نمی‌کنند که یک انتخاباتی معنادار برگزار شود و باید حتما انتخابات 1400 معطوف به یک نتیجه دولت جوان حزب‌اللهی باشد که از نظر آنها شک و شبهه‌ای هم در آن نباشد.

اصلاح‌طلبان دچار وضعیت تراژیکی شده‌اند؛ نباید دنبال اصلاحات پفکی برویم!

اصغرزاده با بیان اینکه « اصلاح طلبان دچار وضعیت تراژیکی شده‌اند»، گفت: «به نظر من بدون اینکه به دنبال یک سازمان آهنین برویم، با یک الیگارشی که جبهه اصلاحات را رهبری کند و بعد بگوید چه کسی اصلاح‌طلب است و چه کسی نیست و خودی و غیرخودی کند، من این مسیر را قبول ندارم. ما به سمت جبهه‌ای شدن و یک طیف با مرزهای سیال می‌رویم ولی ثقلمان به سمت اصلاحات ساختاری خواهد رفت نه اصلاحات محافظه‌کاری، نه اصلاحات حداقلی و پفکی.»

نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم: ظریف، امید ناامید اصلاح‌طلبان است

محمدعلی وکیلی درخصوص کاندیداتوری ظریف در انتخابات 1400 گفت: «در اینکه اصلاح‌طلبان خیلی به آمدن ظریف برای انتخابات ریاست جمهوری امیدوار هستند شکی وجود ندارد و شاید ظریف تنها گزینه‌ای باشد که بتواند اردوگاه مایوس اصلاح‌طلبان را امیدوار و جمع آنها را حفظ کند؛ بنابراین او تنها ناجی اردوگاه اصلاح‌طلبان است.»

وی درباره احتمال ورود محمدجواد ظریف به انتخابات ریاست جمهوری گفت: معتقدم که آقای ظریف باید به عواقب ریاست‌جمهوری در کشور توجه کند و بداند که از نظر شخصیتی هیچ نسبتی با کارکردهای صندلی ریاست‌جمهوری در کشور ندارد و به همین دلیل احتمالش بسیار ضعیف است که خود را وارد چنین معرکه و مهلکه‌ای کند.

همچنین قاسم میرزایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز درخصوص حضور محمد جواد ظریف در انتخابات و اینکه گفته می‌شود وی کاندیدای جریان اصلاحات خواهد بود، گفت: هنوز هیچ‌چیز در جبهه اصلاحات قطعی نشده و همان فرآیندی که گفته شده است انجام می‌شود؛ یعنی ۱۰ نفر معرفی می‌شوند، هنگامی که یک سوم آرا را به دست آوردند به عنوان گزینه نهایی انتخاب می‌شوند و تا جایی که من اطلاع دارم دوستانی در تماس با جبهه، ابراز تمایل کرده‌اند که در فرآیند قرار گیرند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: جبهه اصلاحات ایران برای خودش ساز و کاری تنظیم کرده است مبنی بر اینکه کسانی که مایل به کاندیداتوری هستند حتما باید اصلاح‌طلب باشند و از فرآیندی که جبهه تعیین کرده است باید پیروی کنند.

وی ادامه داد: آقای ظریف هم در مکاتباتش با رهبری و هم در اظهاراتش چندین بار قسم و آیه آورده است که نخواهد آمد؛ البته ممکن است بعدها جاهایی سفارش کنند یا فشار بیاورند که ایشان بیاید و ممکن است اتفاق بیفتد اما تا امروز حداقل خودشان این کار را نکرده است.

یک اصلاح‌طلب دیگر هم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد

محمد زارع فومنی، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با برگزاری نشست خبری برای حضور در انتخابات ۲۸ خرداد سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری اعلام داوطلبی کرد. مدیرمسئول روزنامه صدای اصلاحات در حالی روز جمعه با برگزاری نشست خبری برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری اعلام نامزدی کرد که در دوره گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری پس از نام‌نویسی، انصراف داده بود.

به خاطر حمایت از روحانی عذرخواهی می‌کنیم

فومنی در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: ما سال 92 از آقای روحانی حمایت کردیم که ‌اشتباه بود. از مردم عذر‌خواهی می‌کنیم و امیدوارم عذر ما را پذیرا باشند.

وی افزود: کابینه من جوان، پر از نشاط، انقلابی‌گری، قدرتمند و نیمی از اعضای کابینه‌ام را زنان تشکیل خواهند داد و همین جا اعلام می‌کنم معاون اول من زن است.

گفتنی است در روزهای پایانی هفته گذشته، چند نفر دیگر از اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان هم برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کرده بودند؛ مصطفی تاج‌زاده چهره رادیکال مدعیان اصلاحات و سید ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب ایران زمین اعلام کاندیداتوری کردند.

منبع: روزنامه کیهان

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 680759 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟