اعتراف آمریکا به برتری قدرت پهپادی ایران + عکس

فرمانده ستاد مرکزی نیروهای تروریستی آمریکا مستقر در منطقه غرب آسیا موسوم به «سنتکام» اذعان کرد که قدرت پهپادی ایران باعث شده تا آمریکا قدرت و برتری هوایی خود را در منطقه غرب آسیا از دست بدهد.

ژنرال «کنت مکنزی» در جلسه استماع کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کرد که ایران با استفاده از انواع پهپادهای رزمی و شناسایی، برتری هوایی آمریکا در منطقه را به چالش کشیده است.

وی اذعان کرد قدرت پهپادی ایران باعث شده تا آمریکا برای اولین بار از جنگ کُره، برتری هوایی خود را از دست بدهد. فرمانده سنتکام تاکید کرد: تا زمانی که نتوانیم شبکه‌ای برای شناسایی و نابودی سامانه‌های پهپادی ایران تولید کنیم، برتری کامل هوایی در اختیار ما نخواهد بود.

اذعان این فرمانده ارشد آمریکایی به قدرت پهپادی ایران در واقع بار دیگر نشان داد که به رغم تبلیغات گسترده رسانه های غربی درباره ضعیف شدن ایران در نتیجه اجرای سیاست فشار حداکثری از دوره «دونالد ترامپ»، اما تهران توانسته در عرصه نظامی با اتکا به ظرفیت ها و توانمندی های داخلی و متخصصان بومی، نیروی پهپادی عظیمی را ایجاد کند که قادراست برتری هوایی آمریکا در منطقه غرب آسیا را به چالش بکشد.

در واقع پهپادهای ایرانی توانسته اند ضمن انجام انواع عملیات شناسایی از تجهیزات و نیروهای آمریکایی در منطقه در موارد لازم اقدامات رزمی و ضربتی نیز به انجام رسانند و همین مسئله موجب شگفتی طرف آمریکایی شده است.

در سند اولیه استراتژی امنیت ملی دولت بایدن که در مارس 2021 تحت عنوان «راهنمای موقت راهبرد امنیت ملی» منتشر شد، تاکید شده که ایران به عنوان بازیگری منطقه‌ای، به پیگیری توانمندی‌ها و فناوری‌هایی که «تغییر دهنده قواعد بازی» است پرداخته است.

آن چه مدنظر واشنگتن است دستاوردهای چشمگیر ایران در زمینه فناوری های پهپادی، موشکی و هسته ای است که با توجه به اهمیت فزاینده آن ها در قدرت نظامی و قدرت صنعتی و فناوری کشورها با واکنش منفی آمریکا مواجه شده است.ایران در سال های اخیر گام های بسیار بلندی در زمینه توسعه انواع پهپادها و استفاده موثر از آن ها در عرصه عملیاتی داشته است.

به گفته «مایکل نایتس» کارشناس نظامی آمریکایی، پیشرفته ترین استفاده کنندگان پهپادها ایران و گروه های مورد حمایت این کشور از جمله جنبش انصارا... یمن هستند که اسرائیل را در این زمینه به چالش کشیده اند.

پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه دفاعی و تسلیحاتی به ویژه در عرصه پهپادی امری است که مورد تصدیق دوست و دشمن است.

ایران اکنون به گفته سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران جزو 4 قدرت پهپادی جهان است که روندی رو به پیشرفت در زمینه طراحی، توسعه و ساخت انواع مختلف پهپادها دارد.

این مسئله با توجه به نقش آفرینی روز افزون پهپادها در عرصه های مختلف نبرد های زمینی، هوایی ، دریایی و نیز در بسیاری از حوزه های غیر نظامی از اهمیت روز افزونی برخوردار است.

اکنون ایران به طراحی و ساخت و عملیاتی کردن گستره چشمگیری از پهپادهای کوچک تا پهپادهای بسیار بزرگ و دارای انواع پیشرانه های ملخی و جت قادر است. این پهپادها به اجرای طیف وسیعی از ماموریت ها از جمله شناسایی، رزمی، تجسسی، حملات انتحاری، گشت زنی و بسیاری وظایف دیگر قادر هستند.

ضمن این که با برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی ایران از اکتبر 2020 طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، تهران قادر به بازاریابی و فروش گسترده پهپادهاست که این مسئله نیز از دیگر نگرانی های بزرگ واشنگتن محسوب می شود.

هزینه پایین تولید، روش‌ها و تکنیک‌های عملیاتی کاربردی از جمله استفاده از پرتابگرهای خودرویی و همچنین برخورداری از تسلیحات متنوع از جمله نقاط قوت پهپادهای ایرانی از جمله خانواده شاهد است که طی سال‌های گذشته در کارزارهای واقعی از جمله جبهه‌های مقاومت توانمندی‌های خود را به اثبات رسانده است حداقل 6 گونه پهپاد از خانواده «شاهد» بر اساس طراحی RQ-170 ساخته شده است که نقش مهمی در ماموریت های شناسایی و عملیاتی دارد.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، سپاه و ارتش طی دهه‌های اخیر به طراحی و ساخت پهپاد‌های مختلف با قابلیت‌های گوناگون اقدام کرده‌اند که می‌توان به پهپاد‌های صادق، حازم، حماسه، سریر، صاعقه، عمودپرواز «رهام»، فراز، پهپاد انتحاری رعد و ... اشاره کرد.

همچنین به تازگی نیز، در مراسم الحاق ۱۸۸ فروند پهپاد و بالگرد به نیروی دریایی سپاه، از پهپاد‌های سپهر و هدهد ۴ که عمودپرواز هستند رونمایی شد.اکنون ا ظهارات فرمانده سنتکام نشان می دهد که واشنگتن نگرانی جدی درباره قدرت پهپادی ایران و تاثیر منفی آن بر برتری هوایی آمریکا در منطقه دارد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 680230 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟