روحانی: واکسیناسیون برای تمام مردم ایران رایگان است

به گزارش رکنا،حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز( چهارشنبه ) در جلسه هیات دولت گفت:‌ ۲۹ فروردین ۵۸ روزی است که ارتش با ویژگی‌های جدید احیا شد و چند روز بعد هم امام فرمان تاسیس سپاه را دادند.

وی ادامه داد: همه کارهای امام حکیمانه بود. امروز در امنیت ملی، بعد از حضور مردم، نقش ارتش و سپاه اهمیت دارد. هر کجا نیاز بوده سپاه پاسدارن و ارتش حضور داشتند و به این نیروها افتخار می‌کنیم.

رییس جمهوری در ادامه از سه تصمیم  روز گذشته ستاد اقتصادی دولت گفت و اظهار کرد:  تصمیم اول ما روز گذشته نسبت به بخش کشاورزی بود. کشاورزی در بحث امنیت غذایی برای ما بسیار مهم است. این بخش در بحث رشد اقتصادی کشور و اشتغال هم در جای خود  اهمیت دارد، اما امنیت غذایی از مسائل بسیار مهم برای یک کشور است.

وی عنوان کرد: ما در روزهای پایانی دولت قرار داریم و ۱۰۵ روز دیگر دولت پایان می‌پذیرد و باید برای این ۱۰۵ روز و چه دولت‌های بعدی برنامه‌ریزی داشته باشیم.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: ما از امروز به بعد باید دوران را دوران پسا کرونا ببینیم. قبل از آن یعنی در  سال ۹۸ و در دی و بهمن سایر کشورها و بعد هم ما گرفتار کرونا شدیم، به شکل دیگری برنامه‌ریزی می‌شد اما امروز باید جهان پس از کرونا را ببینیم.  

روحانی با بیان اینکه سلامت مردم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است، تصریح کرد: همه ما فکر می‌کردیم به خاطر پیشرفت علم، دانش و علم پزشکی و بخش بهداشت و اقدامات فراوانی که در این زمینه انجام گرفته، دوران بیماری‌های مسری، عفونی و اپیدمی تمام شده است و این بیماری برای قرن‌های گذشته بود و بشر به رشد و کمالی رسیده و در بهداشت و درمان قدم‌هایی را برداشته که دیگر مبتلا نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما فکر می‌کردیم برخی از بیماری‌های مسری عفونی به تاریخ پیوسته و تکرار نمی‌شود. این موضوع را نه فقط ما که متخصص علم پزشکی و علم بهداشتی نیستیم حتی آنهایی هم که متخصص بودند اینچنین می‌اندیشیدند.  امروز ما باید جهان پس از کرونا را ببینیم یعنی بهداشت و سلامت برای ما به عنوان مساله اول باشد و این را مدنظر قرار دهیم که هر زمان ممکن است با یک اپیدمی و پاندمی مواجه شویم.

نمی‌دانیم پایان این ویروس کجاست و برای ما روشن نیست که چه زمانی تمام می‌شود

رییس جمهوری افزود: همین پاندمی ویروس که اکنون تقریبا حدود یک سال و نیم بشر گرفتار آن است و کشور ما هم یک و سال و چند ماه گرفتار این ویروس هستیم، ما نمی‌دانیم پایان این ویروس کجاست و برای ما روشن نیست که چه زمانی تمام می‌شود.  اینکه آیا این ویروس جهش‌ها یا شرایط دیگری پیدا می‌کند یا این مساله با واکسن به طور کامل حل نمی‌شود یا نه، هیچکدام روشن، مبرهن، قطعی، صددرصد وجود ندارد.

روحانی گفت: ما هنوز با این ویروس تقابل می‌کنیم او به ما می‌زند و ما به او می‌زنیم، زمانی ما بر آن قالب می‌شویم و زمان دیگر ویروس بر ما قالب می‌شود و در سطح دنیا اینچنین است.  شما می‌بینید در دنیا موج اول آمد و بشر بر موج اول پیروز شد بعد از آن دومرتبه در مقطعی موج دوم درست شد و بشرتوانست از موج دوم عبور کند و به موج سوم رفت.

وی بیان کرد: الان بشر با موج چهارم این ویروس مواجه شده است و ما و کشورهای دیگر هم گرفتار شدیم و هر جا هم یک ویروس جدیدی ظهور و بروز پیدا می‌کند، که البته همان ویروس کرونا است منتها با جهش‌هایی که پیدا کرده، این متاسیون برای ما بسیار نگران کننده است که امروز پیش روی ما است.

بنابر این پس مساله سلامت برای ما بسیار مهم است.

اگر در خودکفایی به ما بگویند مشکل ما کجاست می‌گوئیم آب است

روحانی تصریح کرد: تصمیم اول دیروز در ستاد اقتصادی نسبت به کشاورزی بود. ما از این پس باید دوران را دوران پسا کرونا ببینیم، قبل از آن در دیماه و بهمن‌ماه یک جور دیگر برنامه ریزی می‌شد امروز باید جهان را پس از کرونا ببینیم. بشر فکر می‌کرد دوران بیماری‌های مسری، عفونی و اپیدمی گذشته است. امروز باید جهان پس از کرونا را ببینیم اما نمی‌دانیم پایان این ویروس چه زمانی است؟

رئیس جمهور گفت: اگر طرح تحول سلامت دولت یازدهم و دوازدهم نبود ما حریف کرونا نمی‌شدیم. شاید اگر در خودکفایی به ما بگویند مشکل ما کجاست می‌گوئیم آب است، اگر مشکل آب نداشتیم در بسیاری از کالاهای کشاورزی خود کفا بودیم.

وی با بیان این که گلخانه در این کشور تا پایان دولت سه برابر می‌شود، تصریح کرد: باید نیروی انسانی ما مهارت پیدا کند و از دنیای سنتی به دنیای مدرن بیایند. چقدر شغل کشاورزی شریف است و برای ما مهم است. گندم در روزهای دولت قبل گندم را ۸۰۰ تومان کردند اما امروز این قیمت شده ۴۰۰۰ تومان. امسال علاوه بر ۴۰۰۰ تومان ۱۰۰۰ تومان هم برای جایزه در نظر گرفتیم.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مذاکرات برای احیای برجام گفت:  البته بعضی‌ها فیلم هم درست کردند که مال سال‌های گذشته است. روی دستشان باد کرده و پخش می‌کنند اینها همان تفکرات قدیم هستند و عیبی ندارد برای اینکه ماهیت خودشان را افشا می‌کنند.

روحانی اظهار کرد: امروز همه می‌دانند راه حل برای معضل برنامه هسته‌ای ایران، اجرای توافق هسته‌ای است و برای همه روشن است؛ برای پنج بعلاوه یک، اروپا، منطقه و برای همه روشن است. باید این توافق به خوبی اجرا شود.

وی اضافه کرد: ما اجرای عین سند برجام را می‌خواهیم، یک کلمه زیاد نه یک کلمه کم. ما دنبال زیاده خواهی نیستیم. البته طلب‌هایی داریم و بعداً مطرح می‌کنیم. در این ۴ سال صدها میلیارد دلار به ما خسارت وارد شده آن سر جای خود هست.الان این برجام باید پیاده شود نه کم و نه زیاد برجام پلاس نمی‌خواهیم ما عین برجام را می‌خواهیم.

ما شناگر ماهری هستیم که در مسابقه بردیم اما الان دست و پای ما را بستند

رئیس‌جمهور با اشاره به روند خرید واکسن از کشورهای شرقی گفت:‌ ذهنیتی در برخی وجود دارد تا کاری با شرق می‌کنیم شروع می‌کنند آقا چرا با شرق؟ چرا با فلان کشور؟چرا با غرب نبستی؟ قرارداد هم که می‌بندی همین فضا درست می‌شود! شما الان با غرب قرارداد ببندی هیچکس حرفی نمی‌زند؟ ذهنیتی در بخشی از مردم ما وجود دراد که کیفیت جنس شرقی به کیفیت جنس غربی نیست.

روحانی گفت: ما همان شناگر ماهری هستیم که در مسابقه بردیم. اما الان دست و پای ما را بستند و شعار می‌دهند . اما یک کلمه علیه آمریکا حرف نمی‌زنند به ظاهر خودشان را انقلابی و سوپرانقلابی می‌دانند و کارشان فقط فحش و دروغ علیه دولت شده است. در واکنش کسانی که می‌گویند چرا تاخیر شد اگر تحریم نبود سهمیه ما اسفند وارد شده بود و الان میلیون ها نفر واکسینه شده بودند، خب نشد. تحریم بودیم و برای انتقال پول صدها کار انجام دادیم و فراز و نشیب‌های زیادی را طی کردیم تا پول را تامین و پرداخت کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: بحث واکسن تقریبا از پائیز پارسال مطرح بود. اول قرار بود یک واکسن‌هایی را خریداری کنیم. وزارت بهداشت ما چون سازمان بهداشت جهانی آن را تایید نکرده بود و این واکسن‌ها را نخریدیم. وزارت بهداشت و درمان ما هم در آن زمان در تردید بود.

واکسیناسیون برای تمام مردم ایران رایگان است

وی با اشاره به ایجاد جو سازی در مورد برخی تصمیات دولت خاطر نشان کرد: ما همان دولتی هستیم که دولت یازدهم را اداره کردیم و کشور را از رشد اقتصادی منفی به رشد اقتصادی مثبت رساندیم. حالا و پا و دست ما را بسته‌اند و می‌گویند پا بزنید. یک کلمه هم علیه آمریکا نمی‌گویند و خود را سوپر انقلابی می‌دانند. می‌دانند اگر ما تحریم نبودیم الان میلیون‌ها واکسن کوواکس را تزریق می‌کردیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: تا حالا هم اقدامات خوبی شده و تا الان هم واکسن وارداتی کادر درمان را پوشش می‌دهد و بعد سراغ مرحله دوم یعنی افراد با سن بالا می‌رویم. اگر کسی در استفاده از واکسن تخلف کند باید به اشد وجه مجازات شود و متاسفانه چند مورد به ما گفتند که دیدیم درست و است و به اشد مجازات باید با آنها برخورد شود و برای کل ملت ایران به صورت رایگان واکسناسیون خواهد بود. قرار شد از دیروز ۱۰۰ میلیون دلار برای خرید واکسن قرار شد روی میز باشد.

وی در مورد احیای برجام تصریح کرد: برخی فیلم‌و اینها درست کردند که برای قبلا است و روی دستشان مانده است. امروز همه می‌دانند راه حل برای ۱+۵ احیای برجام است و ما اجرای عین برجام را می‌خواهیم و نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد. ما برجام پلاس نمی‌خواهیم در اینکار سه پله دارد که پله اول رفع تحریم‌ها است و باید کلیه تحریم‌ها را بر دارند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما باید به اقتصاد قابل قبول بر گردیم. توی این قدم در زبان جدی هستند و می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم. تمام تحریم‌هایی که می خواهند بر دارند را روی کاغذ بیاورند. در یک قدم‌هایی اینها را جدی دیدیم و در جاهایی دو پهلو صحبت ‌می‌کنند. قدم‌هایی که بر داشتیم در راستای سیاست‌های رهبری است.

وی ادامه داد: دو کار دیگر را ما باید انجام دهیم. وقتی می‌گویند تحریم برداشته شده ما راستی آزمایی می‌کنیم. راستی‌ازمایی هم خیلی پیچیده نیست و همکاری باشد در یک زمان نه چندان زیاد می‌توان گفت. اگر وزیر نفت، راه و رئیس بانک مرکزی بگوید تحریم برداشته شده ما هم می‌گوییم راستی آزمایی شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: کار ما هم عین برجام اجرا و پیاده سازی می‌کنیم و الحمد الله چیزهایی که لازم باشد را بر داریم، انبار هم داریم و می‌بریم داخل انبار می‌گذاریم. هر چیزی نیاز باشد در برجام انجام می‌دهیم. در زمان کوتاهی همه چیز باید انجام شود و مردم به آلام و آرزوهای خود برسند.

اقدامات دولت برای احیای برجام انتخاباتی نیست

وی با تاکید بر اینکه اقدامات دولت برای احیای انتخابات نیست، گفت: البته اگر مردم احساس کنند موفقیت بیشتری ایجاد شده بیشتر در انتخابات شرکت می‌کنند. از این چیزها که می‌گووید آنقدر بگویید تا خسته شوید. رهبر انقلاب مسیری را مشخص کرده‌اند و ما هم طبق خواست ملت در چارچوب دستورات رهبری کار را جلو می‌بریم.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 679944 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟