ساز و کار جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 / «سرا» هم به «ناسا» اضافه شد

با وجود این که رقابت‌های سیاسی برای انتخابات 1400 ریاست‌جمهوری هنوز به نقطه شفافی نرسیده و احزاب و جریان‌های سیاسی کشور چند و چون ورودشان به این عرصه را عیان نکرده‌اند، دو جریان سیاسی - اصلاح طلبان و اصولگرایان - به‌صورت منظم‌تر و بابرنامه‌تری درصدد به‌کارگیری ‌ساز و کاری برای تدوین فهرست‌های انتخاباتی در انتخابات شوراها هستند. در این میان اصلاح‌طلبان برای تعیین راهبردهای انتخاباتی خود در حوزه شوراها وارد فاز تازه‌ای شده‌اند و قرار است متشکل‌ و با برنامه به این عرصه ورود کنند.

به گزارش رکنا و به نقل از همشهری، بر همین اساس چندی قبل جبهه اصلاحات ایرانی فراخوانی منتشر کرد و از «متخصصان توانا» برای کاندیداتوری در انتخابات شوراها دعوت به‌عمل آورد. در این فراخوان از مدیران نهادهای مدنی و نهادهای نمایندگی گروه‌های اجتماعی و متخصصان حوزه‌های مختلف مدیریت شهری، به‌ویژه متخصصان و فعالان حوزه‌های حقوق کودکان، محیط‌زیست، طردشدگان شهری، افراد دارای معلولیت، سالمندان، زنان، عدالت شهری و آسیب‌های اجتماعی، به‌ویژه از میان زنان و جوانان توانا و کارشناس دعوت شد برای حضور در انتخابات شوراها ثبت‌نام کنند.

البته در این فراخوان ساز و کار مدونی برای گزینش کاندیداهای نهایی تعیین نشده بود، اما گویا قرار است این‌بار اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر از سامانه رأی‌سنجی اصلاح‌طلبان (سرا) برای تعیین فهرست انتخاباتی خود استفاده کنند؛ سامانه‌ای مبتنی بر رأی که نخستین‌بار در آبان‌ماه1398 و برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم رونمایی و قرار شد راهکار ویژه اصلاح‌طلبان برای تعیین تکلیف لیست انتخاباتی باشد و در شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز به تصویب رسید.

سرا چیست؟

ساز و کار «سرا» بر این اساس تدوین شده بود که همه‌ فعالان اصلاح‌طلب کشور با معرفی احزاب و اعضای عضو شورای ‌عالی سیاستگذاری در چند لایه به عضویت این سامانه درآیند و در یک رأی‌سنجی از میان نامزدهای واجد شرایط، فهرست نامزدهای اصلاح‌طلبان را در تهران و مراکز استان‌ها انتخاب ‌کنند.

برای کاندیداتوری در این نظرسنجی هر نامزد دو راه پیش‌رو داشت؛ نخست اینکه حمایت 5درصد از اصلاح‌طلبان عضو سامانه در هر حوزه‌ انتخابیه را جلب کند و دوم اینکه از سوی حداقل یک‌سوم اعضای شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درآن استان حمایت شود.

بر اساس این طرح نامزدها باید منشور اصلاحات را امضا می‌کردند، برای رأی‌دادن به طرح‌ها و برنامه‌های اعلامی اصلاح‌طلبان تعهد می‌دادند و به کناره‌گیری به نفع نامزدهای فهرست نهایی متعهد می‌بودند، ثبت‌نام در انتخابات و تأیید توسط هیأت‌های اجرایی و نظارت نیز برای کاندیداتوری ضروری بود. اجرای این طرح در مقطع برگزاری انتخابات مجلس یازدهم به کارکرد روشنی نرسید، اما گویا قرار است به‌عنوان سازوکار اصلی برای تدوین فهرست کاندیداهای اصلاح‌طلب با هدف حضور در انتخابات 28خردادماه مطرح شود.

براساس برخی اخبار منتشرشده از فعالیت‌های انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران، با وجود اختلاف‌نظرهایی که پیرامون اجرای این طرح در گذشته وجود داشت، اجرای طرح «سرا» بار دیگر در دستور کار قرار گرفته و گویا به تصویب اعضا هم رسیده‌ است. بر همین اساس گفته می‌شود سهمیه احزاب و اشخاص حقیقی عضو جبهه اصلاحات برای معرفی افراد با هدف حضور در فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در شورای شهر مشخص شده و احزاب عضو جبهه اصلاحات ایران قادرند تا سقف۶۰نفر و اشخاص حقیقی نیز تا سقف ۲۰نفر از افراد مدنظر خود را از میان داوطلبان انتخابات شورای شهر به این جبهه معرفی کنند. با وجود این در روزهای آینده مشخص خواهد شد راهبرد مذکور که در این دوره برای تدوین فهرست‌های انتخاباتی در حوزه شوراها مدنظر جبهه اصلاحات ایران قرار گرفته تا چه حد می‌تواند به‌عنوان سازوکار مؤثری برای حضور در کارزار انتخاباتی خردادماه1400 مطرح شود.

مأموریت‌های کمیته سیاسی جبهه اصلاحات

جبهه اصلاحات ایران که به‌ عنوان نهادی برای حصول اجماع میان اصلاح‌طلبان با هدف حضور حداکثری در انتخابات 1400 اعلام موجودیت کرده است، با تشکیل کمیته‌های 5گانه (پایش و داوری، برنامه‌ریزی و راهبردها، سیاسی، رسانه و استان‌ها) درصدد است با فعالیت‌های ساختارمند، مسیر دستیابی به اجماع نهایی در میان اصلاح‌طلبان را بیش ‌از پیش هموار کند. اما در این میان ماموریت کمیته سیاسی ذیل عناوینی تعریف شده و موضوعاتی مانند «بررسی مسائل روز و ارائه تحلیل‌های سیاسی واقع‌نگرانه به‌منظور اطلاع‌رسانی و کمک به همگرایی تحلیلی اعضای جبهه»، «طراحی، تدوین و ارائه راهکارهای اجرایی برای هم‌افزایی، اجماع و هماهنگی مؤثر میان نیروها و گرایش‌های مختلف درون جریان اصلاحات»، «طراحی، تدوین و ارائه راهکارهای اجرایی برای برقراری ارتباط با سایر احزاب، سازمان‌ها و شخصیت‌های سیاسی در چارچوب سیاست‌های جبهه»، «آسیب‌شناسی تشکیلات و سازمان سیاسی جبهه و ارائه‌ راهکار برای کاهش نواقص و آسیب‌ها و افزایش کارآمدی، ظرفیت، آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 678797 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟