ورود کاندیداهای جدید به انتخابات 1400 / تایید صلاحیت ۹۰ درصد نامزدهای شوراها در هیات های اجرایی

روزنامه ایران در گزارشی خبری به ورود چهره های جدید به انتخابات 1400 و آخرین وضعیت تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای شهر پرداخته است.

به گزارش رکنا و به نقل از ایران، روز گذشته، احمد شریف، دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان اعلام کرد که حزب متبوعش مسعود پزشکیان را به عنوان نامزد مورد حمایت خود در انتخابات 1400 انتخاب کرده است.

پزشکیان در گفت و گو با تسنیم گفته تنها در صورتی که نتیجه نظرسنجی ملی مطرح شده از سوی جریان اصلاحات ایران فرد دیگری باشد به خواست مردم تمکین کرده و از انتخابات کناره گیری خواهد کرد و در غیر این صورت به نفع دیگر کاندیداها از جمله علی لاریجانی یا محمدرضا عارف از کاندیداتوری انصراف نمی دهد.

منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان نیز در گفت و گویی با خبرآنلاین از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای نپیوستن به فرایند وحدت گلایه کرده و گفت: تاکنون از سوی شورای ائتلاف، اقدام جدی عملی را شاهد نبودیم از این رو بر این باوریم که باید ظرفیت سازی خودمان را به عنوان شورای وحدت پیش ببریم.

متکی با بیان اینکه ورود کاندیداهای متعدد به صحنه انتخابات شانس موفقیت اصولگرایان در انتخابات پیش رو را تضعیف می کند، توانمندی اجماع سازی و رای آوری را از آن ابراهیم رئیسی دانست. او در عین حال ورود رئیسی به انتخابات را تابع ملاحظات ناشی از ریاستش بر قوه قضائیه دانست و گفت: به هر حال آقای رئیسی در جایگاه مهمی حضور دارند و باید برای آمدن به انتخابات ریاست جمهوری، آن جایگاه را ترک کنند که این نیازمند یکسری زمینه سازی هایی است.

اطلاعیه وزارت کشور در دفاع از عملکرد هیات های اجرایی

روز گذشته وزارت کشور با صدور اطلاعیه ای به انتقاداتی که از سوی برخی چهره ها و جریان ها نسبت به عملکرد هیات های اجرایی در احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات شورای شهر مطرح شده بود، پاسخ داد. در این اطلاعیه با یادآوری اینکه اعضای هیات های اجرایی انتخابات، معتمدین مردم هستند که بر اساس مواد ۳۶، ۳۷ و ۳۸ قانون انتخابات، از بین اقشار مختلف با گرایش های سیاسی و اجتماعی گوناگون برگزیده شده و مبتنی بر تکلیف قانونی و شرعی خود، به انجام امورات مرتبط از جمله تعیین صلاحیت ها می پردازند، آمده است: «بیان جملات کلی و مبهم و قضاوت یک طرفه نسبت به عملکرد صدها هیات اجرایی که هزاران نفر از معتمدین مردم در آنها عضو هستند، قطعا به دور از انصاف است.»

به گزارش ایرنا، وزارت کشور با بیان اینکه پس از بررسی صلاحیت داوطلبان شوراهای اسلامی شهرها در هیات های اجرایی، صلاحیت بیش از ۹۰ درصد از داوطلبان بر اساس مواد ۳۰ تا ۳۴ و ۵۲ قانون انتخابات، تایید شده است، افزود: افرادی که در این مرحله تایید صلاحیت نشده اند، به موجب قانون، فرصت اعتراض دارند و تلاش مشترک همه عوامل اجرایی و نظارت، احقاق حق در مسیر قانونی خواهد بود.

وزارت کشور در این اطلاعیه تاکید کرد: «به منظور صیانت از ساحت ارزشمند شوراهای اسلامی به عنوان یکی از ثمرات انقلاب اسلامی و جایگاهی برای خدمتگزاری به مردم، همواره تاکید بر آن است که افرادی پاکدست و مورد وثوق مردم، با رای مردم به شوراها راه یابند تا اصول مترقی قانون اساسی برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی محقق گردد.»

در بخش دیگری از اطلاعیه وزارت کشور، با اشاره به تحلیل های ناصواب مبتنی بر داده های آماری نادرست راجع به میزان مشارکت و ثبت نام در انتخابات شوراهای اسلامی، اعلام شد: «بیش از ۲۹۸ هزار نفر برای شرکت در رقابت های انتخابات شوراهای شهرها و روستاها ثبت نام کردند که در قیاس با دوره قبل بیش از ۸ هزار نفر و در مقایسه با دوره چهارم بیش از ۳۲ هزار نفر افزایش یافته است. بیش از ۸ درصد داوطلبان، از جامعه زنان بوده اند که نسبت به دوره قبل، ۲ درصد و نسبت به دوره قبل تر بیش از ۳ درصد افزایش داشته است. بر این اساس، آشکار است که تحلیل های ارائه شده بر اساس داده های آماری نادرست، کاملا ناصواب و غیرواقعی است».

وزارت کشور در پایان این اطلاعیه تاکید کرده است که ستاد انتخابات کشور، استانداران، فرمانداران، بخشداران و هیات های اجرایی در چارچوب وظایف قانونی خود بر اساس مجموعه قوانین ناظر بر انتخابات، عمل می کنند و تحت تاثیر هیچ فشار سیاسی رفتار نخواهند کرد.

آمادگی تلویزیون برای مناظره نامزدهای ریاست جمهوری

در حالی که شایعاتی درباره احتمال حذف مناظره های تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری مطرح می شد، روز گذشته روزنامه کیهان در خبری از آمادگی رسانه ملی برای برگزاری مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و نوشت که استودیوی یازده جام جم هم اکنون در حال تجهیز و آماده سازی برای مناظره های انتخاباتی است. همچنین به گزارش ایلنا، صداوسیما دیروز در یک بخش خبری به بررسی نامزدهای احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۴۰۰ پرداخت و از ۲۹ چهره سیاسی به عنوان نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری نام برد.

علی لاریجانی، سید عباس نبوی، رامین مهمان پرست، رستم قاسمی، محمد غرضی، محمد عباسی، محمد ناظمی اردکانی، صادق خرازی، احمد امیرآبادی فراهانی، محمد باقر قالیباف، محسن هاشمی، محمدجواد آذری جهرمی، علی مطهری، محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری ، حسین دهقان، سید ابراهیم رئیسی، عزت الله ضرغامی، سعید محمد، محسن رضایی، محمود احمدی نژاد، سعید جلیلی، مطصفی کواکبیان، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، علی نیکزاد، سورنا ستاری، محمد رضا عارف، حسن سبحانی و مسعود پزشکیان چهره هایی هستند که در این برنامه خبری به عنوان کاندیداهای احتمالی معرفی شدند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 678762 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟